OK, förutsättningarna ser ut så här;

- Friggebod med råspontat golv, oisolerat under den del där bastu skall byggas
- Väggar och tak skall isoleras enligt Isovers rekommendationer
- Bastun skall eluppvärmas
- Inga större mängder av vatten kommer att hamna på golvet

Fråga; Hur skall golvet se ut? Räcker det med trall på råsponten och lita på uttorkning av eftervärme?

Oerhört tacksam för gott råd i denna fråga. Har sökt i många trådar men inte hittat just denna specifika frågeställning.

Thomas
 
Bastugolv blir inte speciellt varma, och man skall inte lite på någon uttorkning av eftervärme. Värmen hamnar på högre höjder.
Någon typ av avlopp måste du ha, ibland har bastun utomhus golv där vattnet rinner rakt igenom.
 
Efter att la läst en hel del i trådarna här så tycker jag det verkar vara 50/50 ungefär med golvbrunn. Folk brukar anse att golvbrunn endast behövs när du städar. Jag kommer bygga in en golvbrunn av just det skälet.

De bastubyggare jag pratat med när jag köpte stugan var alla överens om att ett glest golv dränerar ut vattnet.

Men vad vet jag, jag är blott en novis :)
 
Ja, novis är man ju...

Men, det kan ju inte vara sått att man skall sätta en golvbrunn rätt i råsponten, eller skall det vara ett tätare ovanliggande golv?
 
... är det ingen som har något litet informativt svar till en enkel hemmasnickare...
 
jag byggde så här med nästan identiska förutsättningar, om det är rätt eller ej får framtiden utvisa. (har inte lagt plastmattan än)

plastmatta
råspont
fuktspärr
isolering
asfaboard

Jag rådfrågade både tylö och beijer
 
All right, den lösningen verkar ju enkel och säker. Tack, Robnil!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.