Jag funderar på att renovera huset och öka mitt befintliga lån med säg, 200-250tusen. Inga stora summor, men badrum och lite annat behövs renoveras.
Efter att driftkostnader, räntor/amorteringar (nya beloppet) CSN är betalt så har vi enligt kalkyl 24000kr kvar per månad, plus barnbidrag, 2 barn bor hos oss.

hur resonerar banken när man vill låna upp? Skillnad mot när man köper nytt?
För övrigt så finns ett stort övervärde i fastigheten, även med det nya beloppet så är värdet långt högre än lånen.
 
Ring, låna, renovera.

Om du har ett stort övervärde skall det inte vara några problem.
 
Hej pernolf,
du skriver att enligt kalkyl så har ni x belopp kvar. Vad lägger du in i den kalkylen?

A o O för banken är att ni har en stadigvarande inkomst som klarar av era åtaganden. Banken gör därför en s k kontrollkalkyl där man lägger en ränta på lånen, inkl nya, som är klart högre än dagens 3-månaders ränta (i ex SBAB räknar man med 6,50 % i ränta på lånen). Vidare ska man även klara av en budget efter driftkostnader och räntekostnader (inkl ev amortering) på 8 000 kr om man ex är ensamstående.

Värdet på fastigheten kommer därmed i andra hand. Återbetalningsförmågan i första.

Men om du inte gjort en glädjekalkyl och har ett bra övervärde på fastigheten borde det inte vara några problem för er!
 
i kalkylen är det lön efter skatt, efter räntor och amorteringar är betalda, CSN och driftkostnader på huset. ränta är beräknad på det eventuellt nya lånebeloppet.
Jag tror jag räknade på en ränta på 5%.

Vad ska man ha kvar till övriga kostnader på en 2+2 familj enligt banken?
 
2 vuxna tillsammans med 2 barn , minumum 11500kr
När allt är betalt dvs bil, bensin, mat, hyra, csn,försökringar, tele m.m
 
Pernolf:
Förutom kostnaderna för lån samt driftkostnader (alt månadsavgift) så ska man ha kvar att leva på 6 500 kr / vuxen om man är två st i hushållet samt ca 2 000 kr/barn (skriver "ca" då jag tror att siffran är någon hundralapp lägre).

Driftkostnader för en villa i kontrollkalkylen är i SWB & SBAB 3 500 kr/ mån. Lägre om det rör sig om ett fritidshus.
 
tack för era svar, det torde inte vara några problem.
Ska invänta värderingen så får vi se vad dom säger.
 
Det var som sagt inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.