behöver hjälp med att hitta bilder på röda hus med svarta knutar, fönster och tak...
gärna äldre trävillor på landet då jag försöker övertala min sambo att det är snyggt men finns inte så gott om den färgkombinationen häromkring.
 
C
IMG_1569%5B1%5D.jpg

Tillexempel. (Bildgoogling..)
 
Det finns några på falurödfärgs hemsida, Röda Torget, utställning. Där finns också några med knut och fönster i guldockra och någta med grönt.
 
kickassford skrev:
...försöker övertala min sambo att det är snyggt men finns inte så gott om den färgkombinationen häromkring.
Kanske för att det inte är snyggt? :rolleyes:

index.php
 
Johan Gunverth skrev:
Kanske för att det inte är snyggt? :rolleyes:

[bild]
Misstaget de gjort med det huset är att fönstren är vita ;)
 
det är toksnyggt, dock inte med vita fönster som sades ovan...

dsc_01630001_1209057633_2750153.jpg
 
morsan skrev:
Misstaget de gjort med det huset är att fönstren är vita ;)
Det är Klockaregården i Botkyrka. Uppfördes 1822. Undrar just vad som var ursprungligt? Vitt eller svart?
 
Svart har ingen lång tradition. Först var de röda sedan ljust grå, enligt byggnadsatikvarierna i allafall. :) Vitt är senare (kanske drygt 100 år) och svart knappt 40.
 
Försvaret målade ofta förråd och andra byggnader röda med svarta knutar. Ser man en lada på landet målad på det sättet är det säkert ett f.d. mobförråd.
 
morsan skrev:
Misstaget de gjort med det huset är att fönstren är vita ;)
Jag tycker det ser fint ut, tur att smaken är olika :)
Kanske skall jag föreslå falurött istället för faluvit som min fru är inne på?
 
Det är väl just det, att man mest förknippar svarta knutar och vindskivor med ekonomibyggnader och fägård och inte med boningshus. Det är lika lite tradition som dalablå dörrar.
 
I västra blekinge är de rätt vanligt med rött hus, svarta knutar och fönster!
Sen behöver de ju inte vara faluslamfärg och tjära man använder!
Skulle gärna själv prova svarta knutar men jag tyar inte måla över de vita:)
Snyggt är de iaf och man slipper vaska rent vitfärgen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.