Min elektriker har installerat apparatdosor (70mm) i mitt ryggåstak. Finns det några takuttag med krok som passar till dessa? De jag hittar är endast för kopplingsdosor (80mm). Anledningen till krok är att nästan alla lampor förutsätter att det finns krok att hänga upp dem i. Eller skall man skruva en krok vid sidan om och ha lamputtaget synligt? Finns det alternativa lösningar?
 
Tack! Precis en sådan behöver jag. Problemet många gånger är att alla olika designserier inte inkluderar takuttag och då är det antingen de med krok som bara gör att skruva endast i 80mm uttag, eller de fyrkantiga som man har ovanför fönster som saknar krok men passar i 70mm. Det jag menar med passar är att dosans fästring kan användas till att skruva dit uttaget. Med apparatdosa menade jag 70 mm dosan.
 
Tror fler än jag missade frågan i tråd #3.

Oftast är inte ringen i apparatdosor gjorda för att hänga saker i... Kolla vilken ring det är, men jag tror tyvärr inte att det är säkert att hänga en lampa i en plast ring. takdosor har en infästning i botten med M4 skruv.
 
Stämmer nog rätt bra att ringen i kopplingsdosa kör M4, infästningen skall också tåla 15kg belastning. Så en apparatdosa är nog endast för strömbrytare och uttag, undrar varför de då satte dessa i taket?. Det alternativ jag ser är att sätta en krok vid sidan om. (Det var nog ingen fråga i #3 utan en mer eufori att det fanns en lösning :) som inte var en lösning...egentligen)
 
Om du ska sätta krok brevid, så kolla vilket håll kablarna kommer in/ut för att undvika sätta kroken upp genom röret/slangen.
 
Kan det vara så att elektrikern tänkte att du skulle sätta 20w spottar. Det finns sådana som får monteras i apparatdosa.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Kan vara så, men dessa har en montagering som även döljer ett 80mm hål. Har två st monterade, men vid eftertanke så pratadades det om enfasskenor, dvs man sätter spottar och belysning på skenor och då är det ju inga problem med uttagen.
Jag gav lite elektriken fria händer och det har blivit ett fanstastiskt resultat förutom att jag inte förstår logiken i hur man sätter takdosor. Dit matningen går sitter det en kopplingsdosa, inga problem. Över fönster sitter det apparatdosor, vilket inte möjliggör krok. Jag kommer att testa uttag med krok som kan skruvas fast utanför 70 mm hålet bakom täcklocket. problemet är att jag får prova mig fram tills jag hittar rätt produkt, länken ovan verkar igen givande. Varför finns det inte uttag med krok, märkt med "max 5 kg" som passar i 70mm dosor?
 
pbengtsson skrev:
Kan vara så, men dessa har en montagering som även döljer ett 80mm hål. Har två st monterade, men vid eftertanke så pratadades det om enfasskenor, dvs man sätter spottar och belysning på skenor och då är det ju inga problem med uttagen.
Jag gav lite elektriken fria händer och det har blivit ett fanstastiskt resultat förutom att jag inte förstår logiken i hur man sätter takdosor. Dit matningen går sitter det en kopplingsdosa, inga problem. Över fönster sitter det apparatdosor, vilket inte möjliggör krok. Jag kommer att testa uttag med krok som kan skruvas fast utanför 70 mm hålet bakom täcklocket. problemet är att jag får prova mig fram tills jag hittar rätt produkt, länken ovan verkar igen givande. Varför finns det inte uttag med krok, märkt med "max 5 kg" som passar i 70mm dosor?
Ovanför fönster brukar man väl montera apparatdosor? I dessa monteras sedan lamputtag asom passar i just 70 mm-dosor. Dessa lamputtag har inga krokar utan man får montera egna krokar i fönstret där man vill hänga belysningen.

Eftersom du har ett ryggåstak så borde även takbelysningen bli enklare med 70-dosor med lamputtag, samt att du monterar egna krokar där du vill ha belysningen. En vanlig takdosa hade nog fungerat bättre om du hade haft vanligt "rakt" tak.
 
Köpte en villa och tydligen har någon varit fyndig och satt upp 70mm dosor i taket, vilket innebär att jag behöver taklamputtag med skruvar som sitter 60mm ifrån varandra

Jag har köpt utanpåliggande dosor också, men tycker inte det blir optimalt.

Jag har hittat en "skarvring" men tror inte den går att använda, eller?
https://www.elbutik.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=1420289&SEARCH.x=0&SEARCH.y=0

Är det någon som har hittat en bra lösning på detta gamla problemet?
 
Som sades tidigare i tråden så klarar oftast (alltid) inte ringen (plast/metall) i en apparatdosa att belastas med någon nämnvärd tyngd/belastning, absolut inte med 15kg som alla takkrokuttag kan belastas med.
 
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
Tack. Skall undersökas, mitt direkta problem är löst men har nog fler lampor att hantera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.