Har ett hundra år gammalt hus som en gång i tiden haft kakelugn i hörnet av rummet, nu vill jag sätta in en kamin och undrar var jag ska knacka hål för att gjuta in en stos som jag sen ska ansluta kaminens skorsten till. Längst uppe på höger sida ca 40 cm från hörnet sitter en tegelsten liksom snett och med något som ser ut som betong, men jag har ventilationskanal i skorsten också så det kan ju lika gärna vara vent. Hur var kakelugnarna anslutna till murstocken för hundra år sen? Mvh Micke
 
  • DSC00285.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dom var anslutna högt upp......... lys in med en ficklampa i kanalen o klättra upp o kika ner i vilken pipa det lyser ,,,det brukar synas tydligt om det är en vent kanal eller en kanal som använts för rök
 
Tänk på att du inte kan ansluta en kamin för högt upp, det måste vara ett visst avstånd mellan rökröret och innertaket. Brandrisken, du vet...
 
Knackade bort stenen och innanför såg man ändträt på det intilliggande rumets tak samt att pipan stack iväg åt sidan, det var inte sotigt heller så det var vent. Det är ett proffs som ska installera men jag ville förbereda genom att ta upp ett hål i murstocken så han lättare kan lämna pris på installation. mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.