Någon som har tips på hur man enkel och säkert spikar/skruvar vindskivor mm högt uppe i det blå d.v.s. när man hänger ut över ett 45 grader tak på 8 meter höjd? Försökte idag med en skruvdragare i ena handen och andra handen höll fast i läkten med andra. Lyckades inte alls så bra och kan knappast vara ensam om detta problem. Vill inte gärna hyra byggställningar för 5000 kr för att skruva fast några plankor.
 
C
En rejäl stege eller två, och två personer så borde det väl funka?
 
Eller nån bekant som kan låna ut/fixa billigare hyra på en släpvagnslift ett dygn?
 
Åtta meters stege och spiken i ena handen och hammaren i andra? Jag kanske är en vekling men detta vågar jag inte. Hängde ut över kanten innan men lyckades varken spika eller skruva mot mig. Nu skall pannorna på så därefter är det mindre lämpligt at klättra på taket. Släpvagnslift får jag nog kolla upp men den får nog inte plats .
 
Jag 'hann' få dit vindskivorna innan pannorna skulle lyftas upp och läggas.
Klättrade på läkten, hade 2 medhjälpare som höll i och måttade och jag spikade.
Mätte ut och ritade på nere på marken.

Det hela gick över förväntan. Dock inga 45graders (30grader och 6m i nock).
Det jag ångrar lite var att jag inte tänkt hela vägen fram och handlat på mig vindskiveplåtar och fått dit dom innan teglet las. De gick rätt bra att få dom i efterhand genom att skjuta upp en panna i varannan rad och klättra i hålen.
 
för å slippa ramla ner är 5 000 billigt...
 
C
Men alltså, du vet väl på ett ungefär vart spiken hamnar? Annars går det ju att mäta ut. Förspika alla spiken på marken, ta sen en eller två kompisar till hjälp att hålla fast brädeländet, sen kan du spika, även mot dig borde gå.
 
Eller ring en plåtslagare å använd rotavdraget. Dom kommer göra det utan ställning :D
 
Förspika (eller skruva) som sagt, precis så att spetsen nätt och jämt går igenom.
Handlar det om att byta vindskivor, alltså ej nybygge, och man är ensam om jobbet så kan det vara praktiskt att bara byta en vindskiva i taget. Man tar alltså inte bort nummer två förrän nummer ett är på plats. Då kan man fästa något slags stöd (klossar, läkt, bleck el dyl) i nederkant och på utsidan av den gamla tvåan så att man kan trycka upp den nya ettans övre ända mot denna och låta den vila i stöden medan man fäster dess nedre ända, om ni fattar hur jag menar...
 
Inte kostar det så mycket att hyra en byggnadsställning. Vår kollega hyrde för att måla delar av sitt hus och jag tror inte det kostade mer än 2-300 per dag.
 
Jag hade liknande problem med ruttna vindskivor på en takkupa, det löste jag genom att montera färdigt allt på marken - dvs skruva ihop båda vindskivorna och sätta på plåten. Sen hissade jag upp allt på taket och kunde bara lägga hela paketet på plats. Lyckligtvis hade jag en speciell bithållare man stoppar in skruvarna i (som ett rör som åker över hållaren när skruven går djupare i materialet), slagskruvdragare gör att man inte behöver trycka hårt på skruven vilket hjälper när man dinglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.