Jag håller på att renovera gamla fönster och nedre stycket i en av bågarna samt en bit upp på sidobågen är så ruttna att de måste bytas.

Jag har ett annat, tidigare utrangerat fönster som jag tänkte såga av och vända uppochner på för att ersätta de ruttna delarna i den båge jag vill använda. Jag har försökt att såga en provbit gerad i 45 grader och limmat ihop med vanligt vitlim. Det är ingen större match att slå isär bågen vid limfogen. Hur ska jag göra för att få det att hålla?

Vilken geringsvinkel är bäst? Min gersåg klarar bara ner till 45 grader men jag bygger lätt en geringslåda själv.

Vilket lim rekommenderar ni?

Bör man plugga eller skruva i limfogen?
 
B
jag får chansa lite nu men.
dessa fönster du renoverar är säkert så gamla så dom har monterats med träplugg.
och så är dom säkert finger skarvade.
en rakt eller 45 snitt är glett när du ska skarva ihop något.
du får låsa det med trä plugg.
om du skruvar ihop, så är skallen ful.

hoppas du får förstår hur jag menar.
 
byggare henke skrev:
en rakt eller 45 snitt är glett när du ska skarva ihop något.
du får låsa det med trä plugg.
glett??? Något dialektalt eller fackuttryck eller felskrivning? Jag antar att du tycker att det inte spelar någon roll om jag kapar rakt eller 45 graders vinkel. Min tanke först var att man kanske borde gera 30 grader för att få en riktigt lång limyta. Att göra en fin tappning såsom det är gjort i hörnorna känns lite överambitiöst och svårt att få bra för en ovan. Jag har ju bara en chans, sedan är virket slut.

Jodå, de är tappade med plugg i hörnorna. Riktig gotländsk kärnfuru från 1904.
 
B
ursäkta klent
jag har dyslexi
 
Tack då förstår jag.

Efter mycket om och men har jag nu nästan bestämt mig för att gera i 45 grader och fixera med nedsänkt skruv. Skallen täcker jag med träplugg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.