Nej, helst vill man kanske inte köra avfuktaren jämt. Kanske räcker det att stänga alla ventiler på sommaren*? Eller så kanske avfuktaren ska gå några veckor varje år, när vädret är varmt och fuktigt. Vänta nåt år och se hur mycket avfukataren behöver köras, det har varit en ovanligt fuktig sommar i år. Till exempel så är det jättesvårt att få tag på planteringsjord eftersom man kunnat plantera växter under hela Juli, vilket normalt inte går.

En liten avfuktare drar kanske 300W dvs 0,3*24=7,2 kWh per dygn, ca en tia. Du kan med andra ord köra den ganska många sommrar innan det lönar sig att bila upp golvet.

Det beror också på vad du ska ha källaren till. Ska du inreda den med gipsskivor och annat mögel-foder så bör du kanske göra något åt den, men för normal, förråds, verkstads och tvättstugeanvändning duger den nog som den är. Det var det källarna byggdes för på 30-talet.

Om det visar sig att åtgärderna inte räcker så tror jag mer på att dränera om från utsidan än att bila upp golvet, men det är mest en gissning. Om du beslutar att göra något, så gräv nån provgrop på utsidan av muren, gör ett hål i golvet och ta sedan kontakt med en bra konsult. Konsulten står på din sida, entreprenören vill gärna ha grävjobb...

*På vintern är uteluften torr, då kan du öppna lite.
 
rodluvan skrev:
Om vi stänger dörren och har avfuktaren på så blir det faktiskt torrt på golvet. Det har vi testat. Men man ska väl inte behöva ha avfuktare på jämt?
När avfuktaren är på så ska alla fönster, dörrar och ventiler vara stängda. Avfuktaren avfuktar tills luften i rummet uppnår en förinställd fuktnivå fex 60% och sen brukar den stå stilla och vänta tills fukthalten går över 60% igen ....och då jobbar den igen. Det blir kanske inte ens en tia per en fuktig sommardag ?

JA, ibland får avfuktaren jobba mycket på sommaren :). Du kan köra med en avfuktare i många år innan du kommer upp i den summa som en dränering kostar :). Ska det bli en tvättstuga i rummet så är det mycket praktiskt att ha en avfuktare som torkar tvätt ...och rummet på samma gång :).
gaia
 
Vi ska sälja huset och jag är rädd att värdet blir mindre p.g.a. detta - det är mest därför vi vill få bort fukten! Och så måste vi göra något åt golvet rent estetiskt - det har stått något saltkar på ett ställe och cementgolvet är liksom "uppfrätt" där!

Är det dumsnålt att bara ta upp en del - reparera och snygga till ytan? Vi hade tänkt måla golvet i en färg för cementgolv sen. (inget plastigt naturligtvis!...)

Och viktigaste frågan. VAR FÅR MAN TAG PÅ EN KONSULT?? Det enda jag kom på var att ringa till Anticimex. (vi har trygghetsförsäkring) Så de kommer imorgon.

Har inte hunnit lägga ut plast eller borra hål än heller...

Tack för alla svaren osså! :)
 
rodluvan skrev:
b8q förresten, Vad har du gjort åt fukten i ditt hus från -43 nere i källaren? Eller har du några planer?
Än så länge har jag bara hunnit dränera om utsidan (det visade sig att "gamla" dräneringen från -74 inte var i så dåligt skick trots allt, men den kunde ha lagts längre ner... så jag har lagt ny dränering ett par dm längre ner), samt isolerat utvändigt med pordrän-skivor.
Invändigt vill jag se om detta ger något resultat innan jag bestämmer vad som ska göras, men efterosm jag ändå vill bila upp golvet för nytt avlopp så lutar det åt att hela golvet ryker och att jag gräver ur, återfyller med kapillärbrytande makadam och markisolerskivor innan jag gjuter ny platta (ev. med golvvärme).
 
Jag har haft Anticimex hos oss, duger inte dom som konsult? besiktningen dom gjorde här var i alla fall väl så noggrann och kompetent. Det är ju en av anledningarna till att ha försäkringen. Är det ens värt att åtgärda om Ni ska sälja? Jag skulle nog föredra att låta Anticimex besikta och sen sälja med "öppna kort" hellre än att en köpare hör av sej nästa sommar och tycker att Ni lurat dom. Det är ett 30-talshus med källare iofs så fukt i det räknas knappast som dolt fel eftersom det ska vara fukt i dom. :D Men att åtgärda det kan bli ett stort jobb som Ni lika gärna kan lämna över till köparen :p
 
B
om du vill kan du skaffa dig ett 50cm brett avlopps rör.
Välja ett ställe där du kan göra ett ett som är ungefär 1 meter djupt.
slänga ner 20cm drän singel. ställa dit röret gjuta runt röret upp till golv.
ställa ner en pump gärna med flottör. leda bort vattnet till en brun.
kanska fixa ett brunnslock så du(eller barn, djur) inte ramlar ner.
 
Hej
Jag hade Anticimex på besök faktiskt - har trygghetsavtal med dom - och han tyckte inte att vi skulle göra så mycket utan köra med avfuktaren och stänga alla fönster och ventiler. Han var mer inne på att byta avloppsrören eftersom vi såg att det hade runnit i väggen vid ett tillfälle när vi grejade med avloppet i köket. Rev upp runt avloppet i väggen när han var där för den väggen ska ändå rivas!

Sen rekommenderade han att vi tar dit nån som kollar i avloppen med kamera för att se hur det står till... Tyckte vi skulle lägga dem i källartaket synligt istället - bra ide - bara det att vi har ju badrummet i källaren så då får vi köpa pump!

En fråga till byggare henke! Har inte riktigt fattat på beskrivningen.. Antar att 1m hålet ska vara inuti källaren och sen då leda vattnet bort och ut? Detta ska då vara som ett slags säkerhetssystem så att inte hela källaren en dag blir översvämmad? Vi har varmvattenberedaren där och den hällde ur sig en massa vatten en gång så en golvbrunn i det utrymmet vore inte fel!

Har golvbrunn i det andra rummet (har två källarrum) men typiskt nog inte där vv står.
 
B
göra inte något hål innan ni kollat avloppen.
 
rodluvan skrev:
Vi har varmvattenberedaren där och den hällde ur sig en massa vatten en gång så en golvbrunn i det utrymmet vore inte fel!
Har golvbrunn i det andra rummet (har två källarrum) men typiskt nog inte där vv står.
Vart rinner den vatten som vvb släper när vatten värms upp? Det är inga stora mängder men det brukar droppa någon deciliter då och då när vvb värmer upp kall vatten som ökar i volym och överskott trycks ut genom en säkerhetsventil. Så är det i alla fall hos oss och vi har ett rör som leder vatten till avloppet. Fanns det aldrig en hink eller annat vattenuppsamling som stod i närheten av vvb?
Står vvb i det rum som ni har vatten på golvet så kanske kommer det från vvb? Kolla om vatten kommer efter en lång duschande eller annan intensiv varmvattenförbrukning.
Är det bara det så behövs inga utgrävningar :). Fixa en slang som leder vatten till närmaste avlopp eller en hink som samlar upp så det inte droppar på golvet med mystiska vattenpölar som resultat
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.