Hej.
Tänkte göra några olika staket, spaljéer och en vedbod.
Till samtliga av dessa tänkte jag använda plintar till förankring i marken. Har införskaffat en jordborr från Jula som jag just testade och med den gick det enkelt att komma förbi all matjord (50cm) och få ett hål med 15 cm i diameter. Spettar jag lite kan jag säkert fortsätta neråt i lagret under också.
Nu till frågan:
När man gjuter en plint skall man ju gjuta en klump längst ned först för att inte plinten skall kunna tryckas ned i marken. Hur skall man göra det? Resten med gjutrör fattar jag, det är ju bara att stoppa ned röret i mitt borrade hål.
Kan man helt enkelt köra ned handen i det borrade hålet och försöka gräva ut en hålighet där nere som man sen gjuter igen utan form?
 
En fråga till: Om man inte behöver ha plintarna över mark, måsta man då använda gjutrör?
 
Nu handgrävde jag mina plintar - men det funkar väl på ungefär samma sätt.
Gräv eller borra så lång du skall ned (frostfritt eller halva frostfria om du isolerar brukar väl vara rekommendationen om det är en stuga - mindre om det bara är en altan/bod osv)

I botten packar du sedan singel, och sedan kan du slatta i en liten cementklutt. Jag körde dock endsat med singel i botten, väl packat...

På den grunden ställer du gjutröret (som är ngt mindre i diameter än hålet) - stabilisera gjutröret och gjut plinten. När betongen har stelnat så kan dy fylla igen hålet brevid gjutröret och ta bort den del av röret som är kvar ovan mark.
Jag fyllde t.o.m igen hålet innan det stelnade, och stabiliserade röret automatiskt s.a.s :)

Att gjuta helt utan gjutrör under mark funkar nog också - speciellt för grundare plintar - gräver du ut nedtill så bildas ju en liten "klutt". Eller om du har lite större diameter på hålet - så får du ju samma effekt.

/K
 
Bygger du bara lätta saker som spaljéer behöver du ingen klump på plinten. Det är om du ställer ett helt hus på plintar du måste börja räkna jordtycket.
Och du kan gjuta direkt i hålet, utan gjutrör.
 
Jag bor i Kalmar.
Hittade den här kartan:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1104
Förstår jag det rätt när jag tolkar det som att jag bör göra ett 1,4 m djupt hål om jag inte isolerar runt plinten när jag skall sätta upp staket och sånt?
Hur djupt ned skall man sätta isoleringskivan egentligen? Har läst allt från under plinten till 30 cm ned. Hur stor diameter skall skivan ha 1 m?
 
och isolerar jag runt plinten innebär det kanske att jag måste dra in staketet en bit på tomten för att inte isoleringen skall hamna på kommunens mark?
Gud vad krångligt allt skall vara eller är det jag som jämt gör det krångligt för mig?
Får ringa kommunen och prata med dem om hur djupt jag skall sätta plintarna och sånt antar jag.
 
Ska du sätta staket så kommer det med tiden att slå sig lite hur du än gör, mitt förslag är att gräva ca:70 cm om det är lera/jord sätt gjutröret fyll det glöm inte lägga med en balksko, annars måste du borra,onödigt arbete. Har du inte funderat på alternativet med varmgalvade jordankare? Det fungerar rätt bra inom vissa områden!
 
Om man inte har tillgång till jordborr och inte vill gräva hål med spade (det blir ofta alldeles för stort hål och lösa kanter) så kan följande tips lämnas. Använd en "amerikansk" spade, dvs den med två vertikala handtag och två ledade spaddelar. Amerikanska cowboys brukar sätta upp långa inhägnader med sådana. Jag grävde hål för två grindstolpar med en sådan, min granne lånade spaden när han gjöt fundamentet till flaggstången (glasfiber). Helnöjda, blir fasta fina kanter som man kan gjuta i direkt.
Frågan är bara om och var man kan köpa i Sverige .
 
Vi har sjöbotten under 50 cm matjord. Mycket sandigt tycker jag det verkar vara.

Vad sjutton ska jag ha en balksko till?:confused: Vore det inte bättre att sätta stolpskor eller plintjärn?:)
 
Hee! OOops! Joo det kanske är bättre med stolpskor..... Morgontrött "byggare" med många barn:surprised:
 
Köpte en stolpspade på loppis, håldiameter 100mm 25:- fungerar ned till 800mm djup..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.