Hejsan Alla!

Nu när värmen kommit tillbaka kanske detta är helt fel tid att fråga men, va fan..
=)

Har hus 180 kvm.
Övervåning Vattenburna element
Undervåning Golvvärme.(vattenburet)


Vad rekommenderar ni för Luft/vatten system.

Huset är nytt, så jag har inga bef. expantionskärl eller dyl.

Kikat lite på Daikin Altherma, men ja... jag vet inte.. ett annat alternativ är InWest´s modell.
 
C
På budgetnivå menar du? Annars är det väl en större Nibe eller IVT som gäller. Beror på hur det är isolerat och sådär också, ju.
 
Nibe och IVT ligger efter i prestanda både vad gäller effekt , bullernivå och COP. De är dessutom på tok för dyra.
Kolla www.energisparnord.se
 
BAS skrev:
Nibe och IVT ligger efter i prestanda både vad gäller effekt , bullernivå och COP. De är dessutom på tok för dyra.
Kolla www.energisparnord.se
Intressant!
Ska genast kika!
 
cheetah1 skrev:
På budgetnivå menar du? Annars är det väl en större Nibe eller IVT som gäller. Beror på hur det är isolerat och sådär också, ju.
Budget och budget.. sålänge det handlar om någolunda bra grejor, som Scrollkompressor och så, så har jag inget emot att kika på billigare alternativ
:D
 
H
Daikin Altherma är inget dåligt alternativ. Bättre COP värde än de äldre konstruktionerna.
 
Jag bytte till ctc i oktober 06, och är ruskigt nöjd! Gammalt hus som tidigare drog 4 kubik olja/år, nu värmer jag mina 300 kvm för ca 12000/år. Den bara går som en klocka, 4 pers i huset och aldrig dåligt med varmvatten heller, jämn och bra värme som sköter sig själv.
 
Kan gladerligen rekomendera Daikin´s Altherma.
Enkel att installera och sköta. Sen är det en inverterpump vilket innebär att den öser på efter last. Har för mig att en i mellanklassen (ca. 9 kW) lämnar ca. 4,5 kW vid -20. Det är rätt bra då verkningsgrader faller med utetemp.
 
någon som har erfarenhet av thermia?
 
BAS skrev:
Nibe och IVT ligger efter i prestanda både vad gäller effekt , bullernivå och COP. De är dessutom på tok för dyra.
Kolla www.energisparnord.se
Har du någon affärsrelation till dem? Om inte, vad grundar du rekommendationen på?

Missförstå inte detta som ett påhopp, jag vill bara veta lite mer om tipset.
 
BAS skrev:
Nibe och IVT ligger efter i prestanda både vad gäller effekt , bullernivå och COP. De är dessutom på tok för dyra.
Kolla www.energisparnord.se
Har du någon erfarenhet av denna produkt ?
Finns det några oberoende tester ?
Vad lämnas för garantier / försäkringar ?

Var är produkterna tillverkade ? Kina ?
 
Har precis instaleratt en nibe split verkar vara en mycket bra maskin. Ute delen är en tillverkad av mitsubishi hevy industries.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.