Har ett enplanshus från 1975 där hängrännan på ena kortsidan inte fungerar som den skall.
Någonting har hänt som gör att fallet har ändrat sig.
Jag har ett jättebra fall åt vänster men inte åt höger och här samlas då vatten i rännan.
När det blir ca 60 % full på höger sida så rinner det ut åt vänster sidas fall samt lite också åt höger, det svämmar aldrig över men det blir ju tungt för rännan.
Jag tror inte rännan i sig har ändrat sig eller flyttat sig i fästena utan jag gissar att det är någon sättning i huset som skapat detta.

Jag har undersökt möjligheten att justera rännan.
Det finns en skarv i mitten på den aktuella kortsidan och tanken var att försöka lyfta den ännu mer i mitten så det rinner på bättre åt höger.
Det finns ju också en risk att om jag höjer i mitten att det ändå inte rinner ut bra åt höger och då också får ännu svårare att rinna ut åt vänster.

Hängrännekrokarna är fasta och inte justerbara. Har sett att en del hus har justerbara krokar
som gör att man slipper att ändra fästena.
I mitt fall gissar jag att jag måste ta bort alla takpannor på nedersta raden samt också ta bort
överplåten som täcker in mot taket över rännan. Därefter kommer jag åt fästena till krokarna.
Jag gissar att samtliga fästen måste loss och flyttas.
Fästena går inte att höja ser det ut som för de vinklas in i 90 graders vinkel över en regel.
Det blir till att höja med distanser isåfall.
Har fått en del tips att trycka upp mitten med domkraft och liknande men tror inte på detta eftersom rännan sitter fast med mer fästen.

Innan jag lägger ner en massa arbete så tänkte jag höra hur en fackman gör för att fixa ett sådant här problem. Kan det finnas en lättare lösning som jag missat?

Hur bygger-byggde man ett hus med fall på hängrännan utan justerbara hängkrokar?
Är regeln som fästena sitter på medvetet vinklad nedåt för att skapa fall eller hur är det konstruerat? Eller ligger det distanser i mitten som höjer krokarna?
 
Janneman skrev:
Hur bygger-byggde man ett hus med fall på hängrännan utan justerbara hängkrokar?
Är regeln som fästena sitter på medvetet vinklad nedåt för att skapa fall eller hur är det konstruerat? Eller ligger det distanser i mitten som höjer krokarna?
Den kan jag i alla fall svara på.

Krokarna är inte från början bockade utan de skall bockas efter taklutning och fall.

Är huset rakt som det skall vara så inför uppsättning gå man tex in till plåtslagare och ber att få krokar till ett X antal meter och talar om vilken taklutning man har. Då får du krokar som är numrerade för att göra fallet rätt.

Jag har själv en sättning på min entré och där har jag justerat med att lagt distans mellan krok och tak.
 
Redigerat:
Den kan jag i alla fall svara på.

Krokarna är inte från början bockade utan de skall bockas efter taklutning och fall.

Är huset rakt som det skall vara så inför uppsättning gå man tex in till plåtslagare och ber att få krokar till ett X antal meter och talar om vilken taklutning man har. Då får du krokar som är numrerade för att göra fallet rätt.

Jag har själv en sättning på min entré och där har jag justerat med att lagt distans mellan krok och tak.
Det var intressant info. Det är alltså olika mått på krokarna.
När du justerade din ränna fick du då ta bort fler krokar än den du justerade?
Tog du bort även nedersta delen av takpannorna?

Hur ser det ut idag i tillbehörshandeln när man köper krokar?
Dom lär väl inte vara numrerade är de istället ofta justerbara i själva upphägningen?
 
Jag sköt bara upp pannan ovanför kroken. Bräckte loss kroken och satte lämplig distans. Då det bara var entrén så rörde det sig om två krokar.

De krokar jag tänker på är inte justerbara utan fasta och skall bockas.
http://www.bygghemma.se/?pid=195950
 
Det här skall jag titta närmre på.
Tack för info och länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.