Vi har börjat överge tanken på ett nyckelfärdigt hus då vi inte hittat något hus som faller oss i smaken. Nu har vi en färdig ritning av vårat drömhus och har börjat fundera på blockhus. Är det någon som byggt med blockhus och i såna fall vad hamnade slutsumman på i ett inflyttningsbart hus minus tomten och hur stort var det?Vårat kommer ligga på 150 kvm och byggas i Luleå. Tomten är redan köpt och eftersom det är bergstomt blir huset på plintar.
 
Hur lång är en skruv? Alltså det finns billiga typ smålandsvillan sen finns det hur dyra somhelst.
Plintar? Du menar nog torpargrund tror jag. Smålandsvillan bygger på detta sätt vet jag. Finns säkert fler men de flesta bygger på platta på mark.
Men en smålandsvilla 1½ plans går väl lös på 1 mille med oinredd övervåning exklusive tillval.
 
Nej inte Toprargrund utan plintar är pålar som man kör ner i backen och bygger grunden på eftersom bergsgrunden lutar och är ojämn. Eftersom vi inte kommer köpa färdiga hus utan kommer mest troligt bygga blockhus så undrade jag om någon byggt ett blockhus på ca 150 kvm. Då får man bara ytterisolering och väggarna i princip och resten får man bygga själv.
 
Ja jag har byggt flera blockhus.
 
Som fick oss att börja fundera i dom banorna. Vi såg det på äntligen hemma och gjorde lite efterforskningar och hittade ett lokaltfäretag i Norrbotten som tydligen ska vara lite billigare än Besta men samma principer. Dock läste jag här att många blockhus inte gör burspråk. Stämmer det?
 
F
Varför inte skicka era ritningar till några väl utvalda prefableverantörer och se vad dom säger? Vi skickade vårat egendesignade hus till 5 leverantörer, 4 prefableverantörer och en lösvirkesbyggareleverantörer. 3 av dom kunde leverera prefabricerade ytterväggar med isolering, ytterpanel och fönster förmonterat. Exakt som vi hade ritat, inga avsteg öht. Lösvirkesbyggarna var dom som inte lyssnade på vad vi verkligen ville ha och ville göra ändringar och egna lösningar.......dessutom ville dom ha betalt för det skissförslag dom tog fram. Prefableverantörerna var mycket mer kundorienterade och mycket enklare att prata med.
 
Emelie.T skrev:
Vi ...gjorde lite efterforskningar och hittade ett lokaltfäretag i Norrbotten som tydligen ska vara lite billigare än Besta
Hej Emelie, jag skulle gärna vilja ha kontaktinfo till det företaget
(tänker själv i cellplastblock-banor).

Kan du skriva ut namn? Alternativt PM:a om det är "hemligt".

Tack på förhand! //KoW
 
Vet ej vad företgat heter det är min svärfar som än så länge pratat med dom eftersom hankänner dom som arbetar där men det är en snickerifirma ialf. jag kan kolla upp exakt vad dom heter och återkomma med ett pm dock vet jag att ett isolerat garage på 80kvm gick färdigt på 64 000.
 
Fsn det är precis det vi tänkt göra. Vi ska ta och kolla runt lite dock funderar jag fortfarande på timmerhus. Det är ganska mycket jobb med att göra allt själv. Det verkar dock som att det är svårt att hitta ett företag som gör timmerhus efter ritningar och som även kan sätta upp det nyckelfärdigt
 
Har också funderat lite.
Hur lösas det med U-värdet respektive vägarna. Ett massivt trähus består ju bara av obehandlade trästockar. Om de är 40 till 50 cm tjocka blir U-värdet på väggarna inte den lägsta.
 
Vad i hela friden ska du med burspråk till?
 
burspråk e ju snyggt ! :)
 
Mmmm 1987 var det kanske det... men men, smaken är olika.
 
Huset vi ritat har en ganska speciellt planlösning så i köket blir det ett fyrkantigt burspråk till matplatsen. Sen ett trekantigt till badrummer där jacuzzin ska stå fast där blir det bara 2 stycken mindre frostade glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.