Jag har en annan fråga angående att låna ritning av ett byggföretag. Vi har gett en ritning som vi själv gjort till ett byggföretag och bett dem räkna och rita upp den.

Betyder det att detta företag har rätt till ritningen om vi vill gå till ett annat företag för att begära en offert?

Vi har själv gjort den och enbart bett byggföretaget rita upp våra mått.

Vad säger lagen?!
 
Vad säger ert avtal är snarare frågan?

Om du betalar dem för tjänsten att ge er en ritning är det ju er ritning, men det kan ju finnas klausuler i kontraktet ni skrivit som säger att de har rätt att använda den för egna syften, eller rent av att det är de som ska utföra bygget.

Vad har du skrivit på?
 
Hej och tack för svar

Vi har inte skrivit något alls med byggföretaget utan bara kontaktat dem för att få en offert.
 
Om inte annat har gjorts upp lutar jag åt att byggföretaget har rätten till ritningarna som de själva har producerat med hjälp av ert underlag. Men ritningsunderlaget ni själva gjorde har ni rätten till.
 
frjo7205 skrev:
Om inte annat har gjorts upp lutar jag åt att byggföretaget har rätten till ritningarna som de själva har producerat med hjälp av ert underlag. Men ritningsunderlaget ni själva gjorde har ni rätten till.
Lite svårt att tolka ditt svar. Menar du att vi båda har rätt till att använda ritningarna som vi vill?
 
Noggersbg skriver att byggföretaget blivit ombett att "rita upp våra mått". Detta tolkar jag entydigt som att upphovsrätten tillhör Noggersbg.

Byggföretaget däremot äger de fysiska ritningar som man skapat i sitt uppdrag att, i första hand, leverera en offert. Om inget annat sägs finns inga hinder att byggföretaget använder sin fysiska ritning för att exempelvis begära in offert på underentreprenad och annat som har att göra med ert uppdrag.

Om byggföretaget har skickat en kopia av sin fysiska ritning till er kan ni mycket väl använda denna ritning själva, eftersom ni själva har upphovsrätt till det underliggande verket. Ni kan alltså använda byggföretagets egna ritningar för att skaffa kanske ännu bättre anbud från dess konkurrenter.

MEN! Att ni har "bett" byggföretaget att utföra ritningen är att betrakta som ett uppdrag till någon i hans egenskap av yrkesperson. Därför har han rättslig grund att ta betalt för ritningsjobbet.
 
Tack billy_baver för svar!

Känns som att jag börjar få koll på vad som gäller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.