Har mer eller mindre av en slump hittat en härlig tomt och blivit sugen på att köpa hus! Och så hittade jag detta trevliga forum med en massa hjälpsamma människor!

Länkar:
Tomterna: http://www.lbhus.se/tomter.php?plotid=2349&countyid=15
Tomt 2 och 3, de bakre, är lediga. Vi känner de som bor på Astervägen 41.

På hitta.se: http://hitta.se/LargeMap.aspx?var=asterv%e4gen+41%2c+hammar%f6
Mot norr är infarten till tomten, samt sjöutsikt och även båtplats. Ingen badstrand, bara vass. Mot söder är det skog med motionsspår och en kilometer bort skolor och sedan Skoghalls centrum. Karlstads Centrum där vi arbetar är 5 kilometer norrut. Djupsundsvägens norra del är cykelbana.

LB-hus villa Steglitsen med balkong är husmodellen vi fastnat för, där kan vi få utsikt trots framförliggande hus: http://www.lbhus.se/vara-hus.php?house=759&hpage=info
Grundutförandet är 151 kvadratmeter, men vi kommer isåfall att förlänga det en del (160-180 kvm? Kan förlängas med valfritt antar 60-centimetersektioner) och så vill vi ändra planlösningen så att vi får in ett ca 12 kmv stort sovrum på bottenvåningen till oss vuxna. Dessutom vill vi ha två ca 12kmv-rum uppe till barnen, med varsin klädkammare i anslutning och lite större badrum. Det tredje sovrummet bör finnas kvar som gästrum/syrum.

Tanken är att spegelvända huset så att köket blir mot norr, vardagsrummet mot öster, tvättstuga/grovingång mot norr, huvudingång mot väster. Det gör ju att det är tomt 3 som är bäst. Jag har egentligen fastnat för tomt 2, eftersom den precis i tomtgränsen (därav den sneda gränsen) har en helt underbart vacker två meter hög klippa. Problemet är ju då att ingångarna hamnar på baksidan. Man kan visserligen byta plats på huvudingång och tvättstuga, och låta bli att spegelvända huset, men då hamnar köket mot söder och skogen, vet inte om det är så kul?

Och sen ska man klämma in garage/carport också utan att större utsikten och utan att få allt för lång uppfart att skotta på vintern.

Nån som har idéer eller kommentarer?
 
Se till att få skriftligen av LB-Hus en dokumentation på att de kryssslår mellanbjälkslaget!
 
Tomas Te du har PM
 
TomasTe skrev:
Se till att få skriftligen av LB-Hus en dokumentation på att de kryssslår mellanbjälkslaget!
Det var inte riktigt det jag funderade på, men tack för tipset....
 
Steglitsen är väl ett vanligt kataloghus och då kan man väl göra ändringar i planlösningen utan att det kostar extra som i t.ex. Classic-husen? Ta då tillfället och skissa lite på hur det bäst skulle passa på er tomt och lås er inte så mycket på den befintliga planlösningen. Ett tips är att se till att har uteplatser mot flera vädersträck, gärna i öst och (syd)väst. Morgonsol och kvällsol samt möjligheten att välja att sitta i skugga de dagar när det är stekande hett ute.

Tyvärr är de flesta husen ritade efter att uteplatserna skall vara i söderläge samt att ingångarna skall vara i norr. Det finns inte många färdiga alternativ för de som får en annan typ av tomt.

Läget ser jättehärdligt ut, men jag får inte steglitsen till att passa optomalt på någon av tomterna. Kolla med säljaren om ni kan rita om!
 
Redigerat:
Ja, man kan ändra rätt friskt i planlösningen som tur är, exakt hur fritt vet vi mer om "te vecka" när vi ska dit på en första träff så får vi se var det leder. Så gott som alla deras hus har i grundförslaget huvudingång på ena sidan och vardagsrum/uteplatser på andra sidan, men bland annat Steglisten går ju att ordna så att man iallafall kan få huvudingången på kortsidan.

Ser man lite "fritt" på det så är Tornfalken en förstorad Steglitsen (ca 190 kvm, kök och vardasrum samt entre och tvättstuga har bytt plats) med annan planlösning, dock inte nödvändigtvis bättre för vår del. Lite mer funderingar har tillkommit på vägen, men det får man ju ta med dem: jag vill gräna ha skafferi/matkällare (svalt utrymme för vin, sylt, saft) och så skulle vi behöva ett serverrum, dessa två kan eventuellt vara samma utrymme, då datorer också trivs i lite svalare utrymme.
 
Så bra! Då är det bara att tröska igenom alla huskataloger och leta efter liknande hus men med andra planlösningar som kan ge er tips och idér.
Vi ritade om vårt hus så att vi har morgonsol i köket (baksidan) och kvällsol i vardagsrummet (husets framsida med huvudentré). Tyvärr ser vårt hus helt annorlunda ut så vår lösning funkar inte på Steglitsen.

Serverrum och sval rimmar dåligt i mina öron. Alstrar inte utrustningen mycket värme?
 
Jo, datorerna alstrar värme, men ska helst stå i 15-18 grader, vilket också ären helt okej temperatur för de grejer jag behöver förvara. Viasst fördyrar datoernas värme kylningen, men om vi har två kylrum, ett för datorer som håller 18 och ett för källarvaror som håller 15-16, så borde det bli ännu dyrare. Eller? Enklast vore ju att ha en riktig matkällare med två utrymmen med naturlig kylning, men jag tror inte det är läge att bygga hus med källare på de tomterna om man inte vill ha rejäla fuktproblem med tanke på det mycket sjönära läget.
 

Bästa svaret

Hej!
Några tankar rakt av :
Tornfalken har en mer långsmal övervåning än Steglitsen. Svårare få in ytterligare ett 12 kvm sovrum med klädkammare där. Har heller ingen balkong som ni önskar.

Har ni tittat på förlängt LB-hus Classic 154? Det är faktiskt väldigt bra planlösning som den är, ni kan ha balkong vid allrummet övre plan. och göra smärre förändringar som xtra fönster o.s.v (t.ex ovan diskbänk)., större fönster. Hur blir det om ni spegelvänder det? Prismässigt kommer ni också ner flera 100.000...

Steglitsen och Tornfalken är jättefina hus, men egentligen kan jag tycka Classic 154 är mer avvägt med två mer jämnstora huskroppar. För att vara ur en budgetserie är det väldigt bra.

LB-hus har vanl.vis takboard i sina hus, men i hus med 14 graders taklutn. (steglitsen, Tornfalken) har man råspont, vilket är bra. Vet inte hur det är med Classic 154 betr. detta.

Jag tror LB-hus säljare o arkitekt kan hjälpa er att hitta en bra planlösning om ni utgår från Steglitsen t.ex.

Steglitsen har ju en stor o härlig balkong, och ni har ju fin utsikt förstår jag. Själva har vi inte prioriterat balkong i husvalet, dels har vi klättrande småbarn (som visserligen växer), dels har vi balkong i nuvarande hus o haft i tidigare lägenheter, och vi sitter aldrig där! Balkongen på ett hus kan också bli rätt väderutsatt och kräver underhåll, särskilt de i trä. Det positiva med balkong är att man kan öppna balkongdörren och vädra bra när det är varmt.

Lycka till!
 
Det viktigaste med Steglitsen/Tornfalken är funkisstilen som vi gillar, Classic 154 är ju nånting ditåt, men ger ett bra mycket klumpigare intryck, där det förskjutna pulpettaket enligt min mening bara är ett patetiskt försök att få det att se ut som nåt annat än ett vanligt sadeltak. Så vitt jag kunnat se har Tornfalken och steglitsen samma bredd, det är bara längden som skiljer, så visst, den är mer långsmal, särskilt med allrummet på längden istället för mitt i som grundlösningen på Steglitsen har.

Sen är det ju skillnad på balkong och balkong, samt läget. Jag sitter nog hellre och tittar på sjön än på grannens bakgård i kvällningen ;-)
Har "testat" brorsans nybyggda hus, deras läge är på det viset likartat, helt kringbyggt nere på gården (medan vi får skog mot söder), men utsikt över Roxen på balkongen som har kvällssol.

Har också bott i lägenhet med balkong och använt den mycket, nu har vi altaner och där äter vi ju alla måltider på sommaren, frukost, lunch, middag och fika, vore ju trevligt med 4-5 ställen att variera mellan istället för som nu två.
 
Vårgårdahus villa Sandris liknar Steglitsen men har mindre kök. Ingen balkong heller. Men de har 2 sovrum med klädkammare på övre plan. Vårgårdahus är flexibla betr. planlösning. Kanske det också går att få balkong. I det huset skulle man kunna lägga entré där WC ligger på bv, öppna upp en hall mot kök o vard.rum, flytta WC mot klädvården.

Det huset kanske inte kan förlängas, men, ja det kanske kan ge uppslag..
 
Kollar igenom gamla trådar och gör en uppföljning:

Det blev inget tomtköp. Vi tingade den mot skogen, men drog oss ur i sista stund och bestämde oss för att lägga en miljon på renoveringar på huset vi bor i istället.

Och med facit i hand var det bra, för huset framför som så säkert skulle bli enplans eller kanske 1,5-plans blev ett tvåplanshus, så det hade inte blivit någon utsikt mer än en springa där vägen går in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.