Har stött på ett problem idag när jag satte lister i köket. Över skåpen har jag en krönlist mot taket. (Taklist rymms inte och krönlisten var perfekt i tjocklek för att få takanslutning). Runt köket ska jag förstås sätta taklist. Men...hur gör jag bäst där dessa två olika lister möts??

Som jag ser det finns det tre sätt:

1) Taklisten sågas rakt och det får helt enkelt glipa mellan taklistens raka snitt och krönlistens utsvarvning. Rätt fult i mina ögon, men men

2) Taklisten får gå mot skåpen, sen får jag figursåga i krönlisten så den passar att ligga mot taklistens utsvarvning. I stort sett omöjligt att få exakt så det får lappas med spackel/silikon i efterhand.

3) Krönlisten får följa skåpen runt om och möta väggen. Sedan får jag istället figursåga i taklisten så den passar mot krönlistens utsvarvning. Lika jävligt att få det snyggt här så jag får lappa och fylla i i efterhand.

Finns det något sätt som är brukligt eller är det från fall till fall?
 
Lite från fall till fall i det läget, men röstar på ditt tredje alternativ vilket oftast blir minst fult.

Normalt sett är inte krönlist det bästa alternativet så nära taket och alltså väldigt ovanligt eftersom det dessutom är ganska krångligt att komma åt och montera den på ett tillfredsställande sätt när man inte kan komma till att hålla den ordentligt vid monteringen.
Vanligast med en normal takanslutning i detta läget och då blir det heller inga problem med taklisten.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Normalt sett är inte krönlist det bästa alternativet så nära taket och alltså väldigt ovanligt eftersom det dessutom är ganska krångligt att komma åt och montera den på ett tillfredsställande sätt när man inte kan komma till att hålla den ordentligt vid monteringen.
Jo, men krönlisten ramar in det snyggt och det blir en lite lantligare touch än en rak takanslutning. Men då får jag stå mitt kast och bli stående med sånna här huvudbry!

Jag har också alternativ 3 som min favorit, men innan jag skrider till verket vill jag kolla med alla forumvänner så jag inte missar en bättre lösning.
 
Jag köper det också, men råkade ut för ett liknande kök för en kort tid sedan där krönlisten skulle sitta kloss mot taket...
Det tråkiga i detta läget var att taket var så enormt snett så att krönlisten låg mot taket i ena änden av köket, medan det blev en springa på nästan 3cm i andra änden vilket syns väldigt mycket.
Med en takanslutning trollar man ju bort snedheten lättare.
Dessutom slipper man det dammsamlande utrymmet över skåpen.

Antar att din krönlist inte bara är helt vit och det blir i så fall lättare och snyggare att passa till taklisten och sedan laga upp skarven med spackel/latex och måla det hela.
Börjar du hacka i krönlisten kan den vara svårare att få snygg.
 
Jag hade gjort alternativ 3.
Först hade jag sågat av en stump av taklisten och använt som mall till den kommande taklisten,Jag hade använt mig av en bit styv kartong som första mall och klippt ut formen sedan överfört den på stumpen med hjälp av en lövsåg eftersom du får lättare till formen med mindre fläkning än en sticksåg, sedan sandpapper.överför stumpens form till den blivande taklisten och du kommer så nära sanningen som möjligt.
Latex i absolut sista hand
 
Redigerat:
Kanon!

Mycket riktigt är krönlisten i annan färg så det får bli taklisten som får anpassas.

Har sett det verktyget innan och kommer ihåg att jag undrade när man har användning för ett sådant. Nu vet jag. Att ta ut profilen med verktyget är inga problem. Att föra över den på en snidad taklist är lite svårare för man kan inte lägga den rakt på listen utan måste hålla den i den vinkel den ska sitta i taket. Men det är ju ändå lättare än att jobba med ögat som mått.

Har jag väl fått till en liten stump list med bra passform så ska det väl vara enkelt att använda den som mall, som ikeahantverkaren säger. (Om nu krönlisten sitter lika tätt mot taket på alla ställen dvs)
 
Ett enkelt hjälpmedel som man lär sig använda vid många moment.
 
DET HÄR VAR DET JÄVLIGASTE JAG GJORT!! Fy för i h*****e vilket strul. Köpte en profilmall och tog ut profilen på dekorlisten, inga problem. Men att föra över den på taklisten i 90 grader och sedan såga ut i 90 grader var det jävligaste jag varit med om. Det blir fel hur man än tänker och vänder och vrider på grejerna!!! Så har man bara sticksåg och andra vanliga handverktyg att tillgå. Det känns som att man måste ha tillgång till en stationär finsåg på bord som man kan vinkla och mata in listen för att få det rätt.

De första listerna jag sågade med ögonmått och "lite på känn" blev fan bättre än när man försöker få till det med mätverktyg och vinklade stycken!

En varning till alla som försöker sig på att sätta olika lister som ska möta varandra. Gör det inte! Man blir bara sur och gnällig så blir det aldrig gjort så får man leva utan lister i alla år framöver. Kastar fan in handuken nu :(
 
Hmmm! En av mina älsklings moment är just att lista......Det brukar vara uppskattat eftersom de flesta har svårt att få det snyggt..Har dessvärre till allas förtret en hel samling med specialverktyg, som underlättar listning/sågning/profilpassning mm. Förstår inte riktigt ditt problem med passningen mellan krön/tak list! Varför inte såga ut ett fyrkantigt hål i krönet där du sedan skjuter in listen en liten bit? Sedan är det riktigt enkelt att "fylla hålet" med en eller använd den bit du sågat ur krönet som endast behövs att få rätt profil på. Det låter krångligt men är super enkelt....Limma dit profilen i hålet, det sitter bra med de lim som marknaden erbjuder....Inga avancerade verktyg behövs. Det räcker med fintandad såg av något slag,penna,rasp och lim... Lycka till!
 
Hej igen! det kan variera hur man går till väga beroende på hur listerna ser ut samt vilken profil det är på krönet samt vilka mått det är. Det är kanske så att det inte går att göra som jag menar men om det är en vanlig taklist av enklare slag så ska det inte vara stort problem att genomföra..Har krönet mycket krusiduller så är det inget hinder att använda sig av förslaget jag skrev... Det fungerar i 9 av 10 fall jag stött på. Kan vara att ditt är det 10-de :(
 
Det var faktiskt en bra ide. Såga ut en rak enkel fyrkant i listen, och sedan göra lite finlir på en spillbit tills man är nöjd med passformen. Smart.

Nu har jag dock försökt och försökt tills jag hittade en teknik som funkade någorlunda. Med profilmallen tog jag ut profilen på krönlisten. Den profilen överförde jag på änden av taklisten i rätt vinkel som den ligger mot taket. Sedan höll jag profilen mot framsidan av taklisten och kan på så sätt få ut djupet som ska sågas. Med dessa referenser ritade på taklisten så ritade jag på frihand en linje att såga efter.

Att såga ut var ett äventyr i sig. Här sågade jag först ut allt med taklisten liggande mot bordet. Då kan jag följa de utritade konturerna bättre. MEN, skulle jag sätta upp listen i taket i detta läge så skulle sågsnittets vinkel inte stämma längre. Så efter att allt är utsågat får jag hålla listen i samma vinkel som den ska sitta i taket och skissa ut hur sågsnittet måste trimmas för att passa. På med sticksågen och smådutta lite här och där tills allt stämmer.

Funkade tills sist ok, men inte 100% tillfredställande. Tror det är mer hantverket som saknas. För varje list som går så tycker jag att passformen blir bättre och bättre.
 
Pagno skrev:
Har dessvärre till allas förtret en hel samling med specialverktyg, som underlättar listning/sågning/profilpassning mm.
Skulle du inte kunna lista dessa specialverktyg. Bara för att stilla min nyfikenhet?
 
Nu haglar frågorna men jag kom att tänka på en sak när jag hoppade runt på forumet och läste om lister:

Hur vet man vad som är upp och vad som är ner på en taklist?

Vi vände taklisten som vi tyckte var snyggast utan en tanke på att det kan finnas en "tänkt" orientering på listen.
 
Jo hej! Med verktyg menar jag inte enbart själva "verktyget" utan det finns många enkla hjälpredskap såsom skärstål,sicklar,filar av olika slag, graderingsstål/tänger saker som inte brummar:). Jag använder mig helst av dessa icke brummande redskap när jag bygger hemma,men det funkar inte hos kunderna ty det tar lite extra tid......så till maskinerna.... Överhandfräs, supermaskin......oumbärlig,tillverkar med lätthet nya o gamla profiler, bandsåg ett måste till profilsågning,"Feiner" multimastertool liten lätt såg/slip/rasp helt outstanding men kostar 5000:- bladen ski..dyra:( men den spar tid tex kan såga rakt in i vägg en fyrkant plocka ut bitan limma sätt dit o ingen ser att det är någon åverkan..... hmmm den målar inte o tapetserar inte... men skär i alla matriel. skruvdragare med slipstift/profilstift är ett sätt många inte använder sig av när de ska göra slutfinish men enligt mig en bra metod. Har en spännande konstruktion som mäter en profil med laser som kopplas via usb till skrivare gör mall klipp ut rita av såga o klart! Oj den mäter bara, de andra momenten görs manuellt. De flesta använder inte verktygen optimalt som tex överhandsfräsen kan du göra skitsnygga taklister av fyrkantsprofiler som slår allt som finns inom bygghandeln, om man vet hur man ska göra... har även en precisionscirkelsåg... hmm onödig maskin.. Elhyvel,sticksåg,kontursåg,kombimaskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.