Detta är en utbrytning från tråden angående att finjustera en GTS 10 (http://www.byggahus.se/forum/verkty...46-hur-finjusterar-man-en-bosch-gts-10-a.html)


Masses skrev:
Självklart är det enkelt för dom... Men "själv-är-ju-bäste-dräng", vill själv, kan själv och allt det där du vet :-D
Haha...av någon anledning så vet jag vad du menar....håller för tillfället själv på att fundera ut hur jag ska få 4 st 300mm 10x15 plattstål (i vanligt svartjärn) att bli 9x14 mm (ska tillverka egna fästen för att sätta ihop flera mft-bord - festools kostade fascinerande 115+moms/styck)....bandslip med 40 korn för trä var i alla fall ingen bra ide.
 
Redigerat:
Mr Handyman skrev:
Daniel_N: 100 korn borde ge lite bättre resultat tror jag. Det är sjukt dyrt att köpa dem.
Mitt problem är att det avverkar för lite med 40 korn....då lär väl inte 100 korn vara någon förbättring? Eller missförstod jag dig?
 
Nej det gjorde du inte, men när jag har slipat på metall har jag aldrig fått nån fason med så grova korn. Det verkar (men jag är inte så hemma på det) som om det faktiskt fungerar sämre med för grovt. Kan givetvis ha att göra med sorten slippapper också. Brukat köra mycket på en Arboga pelarslip med en stor gummitrissa som man sätter papper utanpå, och det är väl 80-100 korn och avverkar fullt tillräckligt för såna uppgifter.

Slipskiva eller något på vinkelslipen då för avverkningen? Svårt att få precisionen då förstås.
 
OT: Är nog inne på samma spår som Mr Handyman. De gånger jag slipat metall har det slutat med att jag använt runt 100-120 papper. De grövre (nu har jag iof inte kört med något direkt kvalitetspapper precis, vilket nog kan ha en hel del inverkan) släpper bara kornen när man börjar rota i metall.
 
Aha! Tack för tipsen...hade aldrig en tanke på att ens testa finare korn. Ska testa det - annars blir det först vinkelslip och sen bandslip för att jämna till....det är inget jättekrav på toleranserna - festools egna järn sitter verkligen inte med sugpassning.
 
Ska du bara ta av 1mm på vardera sida?
Jag hade använt mig av en plasmaskärare med deluxe gas! Lite overkill har aldrig skadat någon :)


Nej men en bänkslip eller en vinkelslip borde göra jobbet utan probs...
 
Mr Handyman skrev:
Nej det gjorde du inte, men när jag har slipat på metall har jag aldrig fått nån fason med så grova korn. Det verkar (men jag är inte så hemma på det) som om det faktiskt fungerar sämre med för grovt. Kan givetvis ha att göra med sorten slippapper också. Brukat köra mycket på en Arboga pelarslip med en stor gummitrissa som man sätter papper utanpå, och det är väl 80-100 korn och avverkar fullt tillräckligt för såna uppgifter.

Slipskiva eller något på vinkelslipen då för avverkningen? Svårt att få precisionen då förstås.
Blev faktiskt riktigt bra med slipskiva och vinkelslip! Tog bort slipmärkena med bandputs och 80 papper. Fick alla till ungefär tjocklek med en variation på max 0,3mm/300mm vilket duger mer än väl.

Slipningen var väl inte så upplyftande, fast sen stod jag och borrade 5mm hål med Bosch GBM 13 HRE (tyvärr alldeles för låg hastighet, med 500 rpm, fast med ett gamal vedevågborr självslipar till 135 grader med hjälp av drill doctor) och Rocol RTD skärolja så gick det ändå mycket bra, skar som i smör). Sen gängade jag med SKF-sluttapp i C12an, och försänkte sen med C12 och ruko försänkare. Därefter en runda till med bandslipen på sidorna, makita 30mm bandslip för hörnen och sen polering med biltemas "scotch-brite-flapdiscs" mellangrovlek 19-3509 på vinkelslipen.

Resultat - rejält överarbetade metallpinnar och en mycket trevligt pysselstund. Materialkostnad 20kr+slipmaterial/skärolja etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.