i tättbebyggt villaområde, är det någon som vet vad det finns för regler eller rek. för detta, om det finns några?

M.V.H
 
Vilka regler som gäller vet jag inte men om trädet, i något avseende kan falla så det skadar något ... eller någon ... skulle jag rekommendera dej att anlita en firma med försäkringar ...
Min stora ek, som stod ca 2 meter från grannens garage och kanske 10 från mitt hus ... fick jag betala ca 6000 för att få ner, då tog jag själv hand om botforsling. Sura pengar men allt gick bra och både hus, garage och grannsämja är intakt ...
 
Jag hade tre 125-åriga tallar som inte gick att fälla åt något håll. Hyrde en mobilkran (med förare) för timpris plus framkörning. Kvistade sedan själv träden på plats från en korg i kranen. Därefter höll kranen tallen medan jag kapade vid foten och sedan lyfte kranen ned tallen prydligt vid gatukanten. Lyckades faktiskt sälja stockarna till en såg (hämtade på plats) och fick tillbaka ungefär hälften av kostnaden för mobilkranen. De avkvistade grenarna sågade och högg jag sedan till ansenliga mängder ved som räckt till öppna spisen i tio år. Ett antal släpkärror krävdes för att köra bort grenar som inte dög till ved.

Pen
 
I vissa områden kan det behövas marklov för att ta ner större träd.
 
Tack alla som svarat. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.