Skall bygga en carport och skulle vilja använda mig av impregnerade reglar.
Problemet är att jag behöver 5.6 meter långa.
Är det nån som vet om det finns och ev vad sånt kan tänkas kosta.
 
C
Gissar att du menar att hålla upp taket med? Tänk isåfall på dimensioneringen också. 5,4 har en lokal bygghandlare här. Varför impregnerat förresten?
 
Alltså det måste självklart inte vara imregnerat men jag tänkte att det skulle vara hållbart i längden. Är de längre om det inte är impregnerade?
 
Redigerat:
De är alltid längre om de inte är impregnerade. Du kan alltid beställa hos din lokale handlare om han inte har så långa.

Impregnerat virke är nästan alltid gjort av mjukare virke. Bra att tänka på vid dimensionering.

En fundering precis som "cheetah" : hoppas att du inte skall bära upp ett tak med dessa långa reglar. I så fall måste du staga dem riktigt ordentligt. Annars kommer de att knäckas.
 
fpp270w skrev:
Skall bygga en carport och skulle vilja använda mig av impregnerade reglar.
Problemet är att jag behöver 5.6 meter långa.
Är det nån som vet om det finns och ev vad sånt kan tänkas kosta.
Känns lite overkill att bygga en carport av impregnerat virke... Om du inte ska bygga på en översvämningsdrabbad åker förstås.......:D
 
Mikael_L
Jag är nyfiken över varför ditt garage ska vara över 5 meter högt, ställa bilar på höjden?
 
titanium skrev:
De är alltid längre om de inte är impregnerade. Du kan alltid beställa hos din lokale handlare om han inte har så långa.

Impregnerat virke är nästan alltid gjort av mjukare virke. Bra att tänka på vid dimensionering.

.
Här var det en del fel...
Tryckat eller inte spelar ingen roll för längden. Möjligtvis att det är större efterfrågan och därför svårare att få tag i långa längder tryckat.
Att beställa hem bitar längre än 5.4 är nära nog omöjligt.

Är furu mjukare än gran?
Det är nämligen bara furu som impregneras
 
Finns det någon som bygger med så långa reglar? Bygg stolpar av 45*95 regelvirke, slå dem dubbla utom i överkant där den ena är 95 mm längre... skarva takstommen över stolparna! Gör stolpparen långa i början av carporten o korta ner dem allteftersom du kommer längre in.... eller ännu bättre kolla på nätet hur man enklast gör en bra carport :)

Lycka till men skippa "långa" och impregnerade reglar.... Lycka till "byggare på heltid"
Sedan är det alltid lika kul att läsa andras inlägg (5 meter) på höjden :)
det är inte lätt att veta vad en regelvirkesbit heter när den ligger,står eller var den nu sitter.... Kämpa på
 
Är själv byggare på heltid.....
 
Tack för hjälp alla. Men måste nu poängtera att det självklart inte skall vara 5.6 meter högt utan brett. har en lite speciell uppfart med asfalt och på ena sidan en trapp ner till källare därav bredden. Svårt för alla som inte sett det att veta....
 
Vill bara klargöra det jag skrev så att ingen missuppfattar. (som "styrman" gjorde)
Gran och furu är ungefär lika hårda.
Att impregnerat virke är mjukare beror inte på att det är gjort av furu utan att man inte använder de hårdare kvalitéerna av virket till impregneringsprocessen. Impregneringen tränger heller inte in i kärnvirket lika bra då denna innehåller mer harts.
Gran går inte att impregnera då impregneringen bara tränger in några mm i virket.
Obehandlad gran är motståndskraftigare mot väta än obehandlad furu. Suger inte upp fukt lika mycket som furu.
 
titanium skrev:
Vill bara klargöra det jag skrev så att ingen missuppfattar. (som "styrman" gjorde)
Gran och furu är ungefär lika hårda.
Att impregnerat virke är mjukare beror inte på att det är gjort av furu utan att man inte använder de hårdare kvalitéerna av virket till impregneringsprocessen. Impregneringen tränger heller inte in i kärnvirket lika bra då denna innehåller mer harts.
Gran går inte att impregnera då impregneringen bara tränger in några mm i virket.
Obehandlad gran är motståndskraftigare mot väta än obehandlad furu. Suger inte upp fukt lika mycket som furu.
Är inte fur mer motståndskraftigt mot fukt ?
 
Nej, så är det inte.
Kärnveden hos furu är bra och hård och ofast med mycket harts. Håller lika bra som gran. MEN ytveden är det sämre med. Den suger upp mycket mer vatten än vad motsvarande ved hos gran gör.
Så om du skall välja virke för utsatta ställen. Välj gran.
Fråga de som tillverkar bryggor. De använder nästan uteslutande gran.
 
Redigerat:
Men kan du inte ha en stolpe i mitten? Inte är det en ovanlig konstruktion? Eller ta en järnbalk istället, det löser kanske problemet?
 
Mikael_L
fpp270w skrev:
Tack för hjälp alla. Men måste nu poängtera att det självklart inte skall vara 5.6 meter högt utan brett. har en lite speciell uppfart med asfalt och på ena sidan en trapp ner till källare därav bredden. Svårt för alla som inte sett det att veta....
Vad är det för regel som ska vara 5,6 då?
Är det hammarband eller syll brukar man bara skarva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.