Ska renovera ett gammalt 70-talsbadrum. Vi kommer att anlita någon som gör det åt oss. Vad är bäst, att anlita någon som tar på sig HELA badrummet eller anlita elektriker, byggare, kakelsättare och VVS separat. Vad blir mest ekonomiskt? Hur funkar det, handlar vi allt, vitvaror, kakel, toastol etc etc etc eller har hantverkare rabatt på byggfirmor? Om det lönar sig att handla själva så vill vi göra det, men hur får man tag på en inköpslista, hur vet man vad som kommer att behövas? Tacksam för alla tips ang badrumsrenovering.
 
Hej! Jag är badrumsbyggare. Det kan vara en bra ide att kolla med en golvfirma/kakelfirma och be dem om en offert! Tag med fördel in minst 4 loika offerter från olika firmor, kan du/ni göra en del arbeten själv som tex rivning skruva skivor(hantlangare åt yrkesmännen) så kommer ni undan med tusentals kronor samt använd en digitalkamera och dokumentera allt som görs. Kan vara en ide att tala om det först eftersom en del hantverkare kan ta lite illa vid sig att "övervakas" :) Det lönar sig sällan att köpa matrial själv om man inte vet ved som ska göras! Om du vill kan du få en lista av mig om jag får alla mått samt vilket matrial det är och ska bli i toaletten ska ni ha golvvärme är det intressant att veta vilket golv det är nu betong/spån/torpargrund/eller elementhusgolvskivor det finns ingen mall för vad det kostar. Det man kan uppskatta med ca 10% nogrannhet är vad det nya matrialet kostar. Mvh "byggare på heltid"
 
När jag gjorde om badrummet så tog jag in offerter från 5 olika firmor. Det gav en bra fingervisning om vilka som var seriösa och vilken kostnad man kunde förvänta sig.
Sedan är rivningen ett lämpligt arbete att göra själv, är ju svårt att misslyckas.
Vill man sedan ha jobbet gjort på kort tid så välj någon som har helhetsåtagande, annars får du agera arbetsledare själv och det kan vara ganska tidskrävande.
 
Vad bör man egentligen tänka på om man är sugen på att "riva" ett duchsrum/badrum själv (vanliga tabbar)?

Självklart så ska man ju akta sig för att banka loss massa rör o prylar.
 
Väggmatrial,golvmatta kan de flesta riva det är svårt att säga mera utan att se badrummet. Taket kan med fördel vara kvar om det inte är skadat... går att lägga nytt på det gamla men väggar o golv /golvbrunnar brukar behöva en "titt"
"byggare"
problem kan uppstå vid ändring till golvvärme det medför ofta stora ändringar på va/av fästen kommoder vägghängda closetter eftersom golvet blir avsevärt högre så kan det medföra att fästen i väggar måste flyttas ibland öppna hela väggar kortla/förstärka inför kakling/klinker...
Berätta gärna vad du har för avsikt att göra,vilka material du har i golv/vägg hur gamla brunnar/elen ser ut om ni ska ha spottar dusch/kabin/kar o liknande då kan man få ett utförligare svar med många råd!
"badrumsbyggare"
"byggare"
"dalmas"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.