Hejsan.....!
Jag tänkte försöka mig på att göra eget vin nu i höst, saken är den att vi har ett antal äppelträd på tomten och jag tycker att det är synd att så mycket bara blir förstört. Så följaktligen tänkte jag testa att göra vin då...........måste ju vara det bästa man kan göra med äpplena eller...:)......Kommer ihåg att min far gjorde äppelvin som blev rackarns gott, så det är självskrivet. Men vi har också plommon, björnbär, vinbär och krusbär, och jag har läst att man kan blanda ihop olika sorter när man gör vin så tips mottages tacksamt! Har kollat runt en del och hittat en del recept och till och med vinforum, men det känns roligt att fråga här på byggahus också, borde ju finnas några här som har provat på den ädla vintillverkningskonsten.........:)
Så...............recept på vin, användbara länkar, tips om utrustning, allt mottages tacksamt!!
 
Thomas59
Överlåt vintillverkningen till fransmännen. Gör Cider eller äppelmust istället. Brukar lämna de äpplen som blir över då hästarna fått sitt till vårt lokala musteri på Rosenhill. Senast gav två halvfulla IKEAkassar ca 35 liter äppelmust.

Här berättar dom om Cidertillverkning:

http://rosenhill-ekero.blogspot.com/2009/02/cider-och-vin-av-must.html
 
Tackar för den kanontrevliga länken! Kommer garanterat att prova att göra cider......
Jag vet att vi hade ett lokalt musteri i närheten tills för bara ett par år sedan, tyvärr tror jag inte att dom finns kvar. Jag får kolla upp om det finns fler i trakten...
Vi har också hästar, men risken finns att dom inte får så mycket äpplen som dom brukar i höst...................:)...............
 
Hemmakatten
"Ciderboken" (utgiven år 2000) av Lena Israelsson är en fantastiskt trevligoch bra bok som berättar hur man gör must och cider för hemmabruk. Tyvärr finns den inte kvar på förlaget och den är svår att hitta på antikvariat. men man kan låna den på biblioteket.
 
Staffans2000
Gör vin!!
Det är enkelt, och det blir prima vin. Dessutom får du mer "rus" per äpple!!

Tre mycket viktiga regler finnes.
1. Använd endast felfri frukt - sålunda ingen fallfrukt!
2. Plocka äpplena när de är "knappt" mogna - övermogen frukt ger en fadd smak (urk)!
3. Var mycket noga med hygienen för att förhindra mögelangrepp.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Gör vin!!
Det är enkelt, och det blir prima vin. Dessutom får du mer "rus" per äpple!!

Tre mycket viktiga regler finnes.
1. Använd endast felfri frukt - sålunda ingen fallfrukt!
2. Plocka äpplena när de är "knappt" mogna - övermogen frukt ger en fadd smak (urk)!
3. Var mycket noga med hygienen för att förhindra mögelangrepp.

Staffan
Tackar för tipsen!
Trot eller ej, men det är inte direkt ruset jag är ute efter, visst kan det va trevligt att va lite yrschlig ibland men först och främst verkar det roligt och intressant. Kul att kunna ta reda på det som trädgården ger oss, och dessutom förädla det till något man kan njuta av till maten(eller efter maten) eller ge bort till någon.
Ok, så äpplena ska plockas innan dom faller ner, hur lagrar man dom bäst i väntan på mustning, antar att en del av dom kan komma att ligga några veckor innan man har tillräckligt för att åka till musteriet. Vi har tyvärr ingen jordkällare eller matkällare, och min erfarenhet är att dom inte står sig särskilt länge tex i en hink i skafferiet. Vi har ett uthus på tomten, kanske kan luftiga lårar vara ett bra sätt att lagra äpplena..................

Hittade ett musteri inte alltför långt härifrån..................http://www.stallarholmensmusteri.se/
 
Det är många år sedan jag gjorde vin men lyckades bäst med en blandning av röda och svarta vinbär. Den färdiga produkten kunde inte användas till måltidsdryck men gott separat.

Hade en gång "lättat" på en dammejanne. Förvarade den fylld till 2/3 i källaren, Efter några år tänkte jag hälla bort det som enligt alla regler bodrde smaka ättika eller i vart fall vara odrickbart. Då hade det blivit ett vin som passade till maten.

Den kraftiga smak av den frukt det var gjort på hade försvunnit. Tror att jag hade lyckats med s.k. "sydvinstypering" utan att veta om det.
 
Thomas59
Hmm, gillar du vin tror jag inte du blir så nöjd med hemgjort. Klart det är kul att göra sitt eget vin men du ska inte ha för stora förhoppningar.

Allt hemgjort jag smakat har i princip varit odrickbart. Har en kompis som hållit på med att göra vin i alla år och anser sig själv vara expert men det är odrickbart i alla fall. Passar kanske i en vinbål om man nu gillar sånt.

Hembränt däremot funkar fin fint. Det kan du göra på äpplen eller i stort sett vad som helst.
 
Thomas59 skrev:
Hmm, gillar du vin tror jag inte du blir så nöjd med hemgjort. Klart det är kul att göra sitt eget vin men du ska inte ha för stora förhoppningar.

Allt hemgjort jag smakat har i princip varit odrickbart. Har en kompis som hållit på med att göra vin i alla år och anser sig själv vara expert men det är odrickbart i alla fall. Passar kanske i en vinbål om man nu gillar sånt.

Hembränt däremot funkar fin fint. Det kan du göra på äpplen eller i stort sett vad som helst.
Jag får väl förtydliga att jag absolut inte är nån vinkännare, kan verkligen ingenting om vin! Det jag köper på systemet när jag vill dricka vin är oftast vita viner, halvtorra för det mesta rieslingviner och förmodligen helt ointressanta för kännare. Vad har det varit för fel på de viner du druckit som har varit odrickbara? För sura, söta, smaklösa eller............
Jag tänker prova i alla fall, i värsta fall får man väl kasta skiten och försöka igen.......:)...................
 
Nu är det väl såhär.. Det vin som man i vanligaste fallen dricker är gjort på druvor och inte äpplen. Kanske är det därför som äpplevinet smakar skit.
 
Men..............de gånger jag har smakat äppelvin så har det varit jättegott. Men det är väl som med så mycket annat, smaken är olika. :)
Jag har smakat äppelvin från Blaxsta vingård en gång, och den var gudomlig!
Nu tror jag väl inte att jag kommer att få till nåt liknande av de egna äpplena, men det är f-nimej värt ett försök.....!

http://www.blaxstawine.se/
 
Thomas59
Man behöver definitivt inte vara kännare för att tycka att det smakar fårp...ng men ja.........nä.............hmm! Kör hårt. Äppelvin blir säkert bra.

Det är ju alltid en speciell känsla att ha gjort något själv.
 
med lite omtanke kan man göra vin av nästan vad som...

tipset 'är väl att läs på så myket som möjligt innan... edelman är en fantastisk författare... annars fin det forum på nätet där det måsta står...


men annars... svavel är en enligt mig viktig ingrediens... rätt jäst för rätt vin... rätt mängd frukt/vatten/sötmedel...

fantastiskt kul att göra sitt eget vin
 
morty81 skrev:
med lite omtanke kan man göra vin av nästan vad som...

tipset 'är väl att läs på så myket som möjligt innan... edelman är en fantastisk författare... annars fin det forum på nätet där det måsta står...


men annars... svavel är en enligt mig viktig ingrediens... rätt jäst för rätt vin... rätt mängd frukt/vatten/sötmedel...

fantastiskt kul att göra sitt eget vin
Jo jag har ju såklart kollat runt och hittat några sidor som är bra, lägger några länkar om det skulle va fler som blir sugna att prova.

http://www.bryggforum.nu/

http://www.vinboken-online.com/index.html

http://www.pgw.se/index.php
 
men du vad är det för äpplesorter du har i din trädgård, sorten är väl av ganska avgörande betydelse för vad du kan göra av det?
Likdant i matlagning, viss äpplesorter är goda att äta som de är men blir smaklösa efter upphettning t ex.
Kika in på www.kiviksmusteri.se och se om du inte kan få lite tips där.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.