Staffans2000
Kompisen håller på att renovera ett litet kraftverk " http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/86391-kraftverkstrumma.html "

Förutsättningarna Är.

Francisturbin.
Turbindiameter: 400mm.
Tub:600mm.
Fallhöjd: 7m.
Längd tub:70m.
Generatoreffekt:30kw.

Han kom med iden att `komplettera anläggningen med ytterligare en generator (10kw) för hemmabruk till sin acktank, som snurrade med "på köpet".
Min invändning var att extrageneratorn skulle sakta ned huvudgeneratorn och därmed minska effektuttaget på densamma.

Nu till problemet.
Är med ovannämnda förutsättningar, generatorn underdimentionerad? Om så, borde ide`n med extrageneratorn fungera?

Staffan

P.S.Den läckande trumman (se länk) tätades genom att liggandes på rygg, på en rullbräda kleta in bruk i de läckande skarvarna. Inget jobb för klaustrofobiker.
 
Det är nog ingen mening att försöka få ut mer än 30kW ur det du beskriver. Hör inte turbinen och generatorn ihop sedan tidigare? Är delarna flyttade till denna platsen?

Om du tänker dig 75% total verkningsgrad på anläggningen behöver du ca: 0.6m³/s i flöde, det är ju ganska mycket och ger >3m/s i hastighet i tuben. Uppskattat ur detta verkar redan 30kW vara överdimensionerat. Många har olika ideer runt hur man skulle kunna utvinna "lite mer" i liknande fall, men de flesta liknar mest ett försök till perpetuum mobile.:)

Kul att se såna här små kraftverk annars.
 
Om huvudgeneratorn ska kopplas in på allmänna kraftnätet kommer bara levererad effekten att minska på huvudgeneratorn om man kopplar in en extra generator. Om turbinen ger 40 kW så fungerar det men GK hade räknat att den inte skulle ge 30, kanske bara 25 om man då tar ut 10 kW till extra generatorn så blir det bara 15 kvar att sälja. Inget kommer att sakta ned utan generatorn orkar bara inte "vara steget före" och driva ström.

Troligen är generatorn (30kW) överdimensionerad för orkar turbinen att få generatorn ur fas så skenar turbinen och det blir väldig oreda på elnätet.

Ska kompisen värma acctanken med el så kan han gott ta det direkt från generatorn, försäljningen kommer att minska med lika stor del men det blir ändå billig ström.

Troligen är det turbinen som är begränsningen och att då hänga på en extra generator kosta bara en massa pengar och ger inget tillbaka.

Protte
 
GK100 skrev:
Om du tänker dig 75% total verkningsgrad på anläggningen behöver du ca: 0.6m³/s i flöde, det är ju ganska mycket och ger >3m/s i hastighet i tuben.

Hmm. jag får det till dryga 2 m/s i tuben (beräknat på en innerdiameter på 600 mm i tuben).

/per
 
Jag antog av någon anledning Dy-600mm och Di<500mm, men det är säkert som du säger Di-600mm som avses.
Särskilt med tanke på att Staffan krälat inuti röret för att täta läckor.:)
I ursprungsfrågan håller jag med i vad prototypen skriver, och skulle det mot förmodan visa sig finnas mer effekt att ta ut är det i så fall rimligare att försöka skaffa en större generator.
 
Staffans2000
Hej igen mannar. Tackar för svaren.
Det är alltid lika roligt att få medhåll av andra!

Så vitt kompisen vet är det den ursprungliga utrustningen han renoverar. I mina ögon är den mycket gammal - turbinen har trälager, varvtalsregleringen har cetrifugalregularor, samt att den elektriska utrustningen ser antik ut.

Ang. trummans innerdiameter, den är sannolikt 60cm.

Jag har inte svarat förren nu, pga att jag ville komma med fakta ang. utrustningen, men jag har ej fått tag i honom, därför är ovan skrivna "bara" mina observationer.

Staffan
 
Trälager är nog inte helt fel än idag.
Varvtalsreglering behövs inte så mycket idag när vi har ett starkt nät att köra mot men centrifugalregulator är väl inget fel på.

Det elektriska kan vara farligt med oisolerade ledningar men lackisolerad tråd i generatorn och transformatorer är nästan outslitligt om bara det är lackat/impregnerat ordentlig så tråden inte vibrerar och skaver mot varandra.

Ska bli kul att höra vidare hur det går.

Protte
 
Staffans2000
Tubinnerdiametern är 60cm.
turbin, generator och övrig utrustning är ett hopkok!!!

staffan
 
Staffans2000
Hejsan igen mannar.

Maxeffekten är nu 12kv. attans lite tycker vattendomsägaren. Turbinhallen (uthuset) är fyllt av ny teknik för att lyckosten skall mata ut el på nätet.

Fortsättning följer.

Staffan
 
Staffans2000
En svaghet i systemet är/tror jag, att det konformade "avloppet" slutar en meter under vattenytan.
Min tro är att vattenflödet bromsas upp när det måste tränga undan vattenmassorna framför. Det optimala vore väl att avloppet slutade precis under vattenytan för att maximera den sugande effekten, samtidigt som motståndet minimeras. Eller?

Staffan
 
Nä, då får du en extra höjdmeter i "motstånd".
Det är sugröret som ska göra jobbet, sen ska vattnet ha såpass fart att det transporterar bort sig självt.
 
Staffans2000
Ju längre ner i struten vattnet kommer, destå saktare bör flödet bli.
Aj aj. Jag får nog åka på ett nytt studiebesök.

Staffan
 
....
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Menar du att sugröret borde vika tvärt ut åt sidan och mynna ut i ytan av utloppet? Då tappar du "gratis" fallhöjd.
Eller menar du att sugröret ska gå ner som det ska, och sedan vika uppåt för att mynna alldeles vid ytan av utloppet?
Då blir det extra motstånd i sugröret, vilket påverkar verkningsgraden på turbinen.
 
Staffans2000
Att det slutar precis under vattenytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.