Ska flytta serverrummet från vinden till källaren då vinden blir otroligt varm på sommaren samt att vi har planer på att reda in den som sovrum, en-suite och bio.

Detta betyder att jag blir illa tvungen att dra om mina existerande nätverkskablar, dessa ligger för tiden i ytterväggen (upp mot panelen) och jag har funderat på att lika gärna göra rätt nu när jag blir tvungen att riva upp ändå :)

Eftersom huset är så gammalt (tidigt 1900-tal) finns det så att säga ingen existerande rördragning att använda sig av. Det finns ett par elrör som jag kan tömma och använda, men frågan är om det får plats mer än en enda cat6 däri.

Med andra ord kommer jag försöka lägga rör/slang i väggar, men däri ligger mitt första problem. Vad är bäst metod för att få dit rör och/eller slang när vi pratar om timmerväggar? Att jag blir tvungen att spåra ur är väl en sak, men hur gör jag sedan för att dra alla dessa rör ned till källaren - det blir ju lite småsvårt att borra eftersom väggen är i vägen :)

Det rör sig om en tvåplans villa med källare och vind (totalt 4 plan mao) och hur jag än vänder och vrider på det verkar det bli en hel massa arbete. Som tur är kommer vi renovera rummen efterhand, så mindre väggskador är inga större problem dock vill jag helst slippa dra upp det existerande golvet på vinden (kan dra upp en längd för att lägga 40mm rör från ena kortsidan av huset till andra - och sedan ned i mitten-ish) men hur får jag bäst rören upp på vinden i första omgång?
Bottenvåningen tror jag inte blir något större problem då på planerar att helt enkelt dra rören rakt ned i källaren där uttagen kommer sitta och sedan samla de i ett avloppsrör för vidareföring till serverrummet. Liknande på vinden, eftersom det blir ett helt nybygge med väggar etc drar jag lite rör fram till samma centrala nedgång som från 2a våningen.

Så, jag är väl egentligen ute efter tips och erfarenheter från andra som gjort liknande jobb i timmerhus. Lite guidelines på avstånd mellan dragpunkter (jag räknar med att det inte fungerar sådär jättebra att lägga en hel rörslinga från vänstersidan på vinden till högersidan på källaren f.ex vore också guld värt.

Till slut, jag har en hel hög med dubbla cat6 uttag som jag tog med mig när vi flyttade från england, standard "front" med keystones, dock saknar jag baksidan, eller "boxen" då dessa redan fanns placerade i vägg i england (köpte därför helt enkelt en box med ramar/keystones) - är det någon som vet om det finns bakboxar att köpa i sverige där skruvhålen i ramarna kommer passa? Isåfall får ni gärna länka :)
 
Om du har plats för en cat6 kabel upp på vinden så räcker ju det för att köra gigabitt mellan våningarna, sätt en switch på varje ställe och koppla ihop dessa så är det klart...
 
C
Drar du CAT7 mellan våningarna är du tillochmed förberedd för 10 gigabitt när det kommer utrustning till vanligt folk som klarar dom standarderna, då lär du defenitivt klara dig med en switch på varje våning och slipper dra massor med kablar.
 
Ja eller fiber med en fiberkonverterare eller switch med fiberport på varje våning
 
C
Jaja, låt oss nu inte skena iväg.. ;)
 
6a räcker gott för 10Gbit ut till 100 meter. Vanlig 6:a ska ju klara 10 Gbit på kortare avstånd men jag ser väldigt fladdrande siffror på det avståndet. Allt mellan 30 coh 70 meter förekommer så det verkar lite osäkert än så länge.

Det är också skillnad på cat6 och cat6. Vissa har mittkryss och andra inte. Det går att dra två cat 6 (även med kryss) i ett väldraget VP16. slang har jag inte lyckats med kryssad cat6. Den okryssade kan gå om slangdragningen är riktigt bra gjord
 
"Tyvärr" så är jag en av dem som faktiskt utnyttjar mitt existerande 1GbE nät till fullo, så att köra flera stjärnnät med ett 1GbE backbone kommer inte fungera. Min switch har två 10GbE portar, men det vill medföra en stor merkostnad i form av två extra switchar så då drar jag hellre ett enkelt nät.

Kabel har jag redan, cat6a speccad till 500GHz så den ska klara av framtidens behov utan problem.

Problemen jag kommer stöta på är nog mer med själva dragningen än vilken kabel som ska användas eller hur det ska kopplas :)

Nu har jag inte köpt in rör/slang ännu, men funderar på 20mm slang som bör klara av dubbla cat6a utan problem och samtidigt en 1-wire för temperatur vid [nästan] varje uttag. Det jag behöver är;

* 3x2 uttag på kontoret (2 skrivare, 2 datorer samt frugans bärbara)
* 3x2 uttag på sovrummet (då vi kommer använda detta rummet som kontor efter att vinden är klar)
* 2x2 uttag på vardagsrumet
* 1x2 i matsal, kök, hall och gästrum

20mm slangarna bör jag kunna fräsa in i väggarna på 2a våningen för att dra upp dem till en "central" skena under golvet på vinden, jag ser nu att det blir 24 kablar, så kanske jag får lägga dubbla 40mm rör som motorväg och på något vänster ned till källaren.

Hur gör jag bäst för att förgrena ett eller två 40mm till 12x20mm slangar - i golvet dessutom, som kommer döljas helt? Tanken är ju att det ska gå att byta kablar vid senare behov, då blir jag ju tvungen att ha fysisk tillgång till kopplingsdosan? Det är väl egentligen det här som jag behöver hjälp med - är det kanske lika bra att fortsätta dra 20mm slangarna hela vägen? Blir det helt omöjligt att byta kablar i en 20mm slang på ~10 meter och 2 90 graders böjar?

Har bifogat en skiss över hur 2a våningen ser ut och vart kablarna måste ned mot källaren (enda stället - förutom skorstenar - som det kan dras osynligt utan att riva redan renoverade rum på 1a vån).
 
  • House - Floor 2 - annotated.jpg
Jag tycker att du ska skippa tanken med slang och nyttja dig av riktiga vp-rör.
Lite mer meck med att böja och det där men det är det verkligen värt.
Slang är ett j*vla junk rent ut sagt. Det kvittar hur väl förankrad slangen är så kommer det alltid att svikta....

Samt så skiljer ju sig innerdiameter på slang och rör trots att det ska vara 16mm rör.
Antar att det är likadant även för 20 och vidare.

Central/anslutningsdosa
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=132837&search_page=

Ska du likväl ha "motorvägar" i huset så kanske ordentliga anslutningslådor hade varit något och ha längs vägen....
 
Okay, jag har nu lagt rör (och slang - blandat) och provdragit lite kablar här och där, lyckas köra 4 cat6 i ett 20mm rör med lite svärande här och dragning där så förhoppningsvis går allt bra när jag är redo att flytta utrustningen.

Det blev då 20mm hela vägen från källaren till varje uttag, att börja ordna 'motorvägar' hoppade jag över då det inte fanns någon vettig plats att sätta anslutningslådorna.

Iallafall, nu som det mesta är klart behöver jag en anslutningslåda i källaren, har rotat runt på nätet och hos min grossist utan att hitta något vettigt så hoppas på lite hjälp härifrån.

Jag har (för närvarande) 13 20mm VP rör som mynnar ut i källartaket där 2xcat6 kommer hänga från varje, det fungerar ju men vill gärna gömma det hela lite bättre så skulle behöva en låda med runt 20 x 20mm ingångar och en/två utgång(ar) (med plats för 40 cat6), gärna med någon form av kabelhållare (typ gummi eller borstar) dår jag kan dra alla kablarna i en strumpa fram till rackskåpet. En annan lösning vore en infälld 'central' som jag kan plassera bak mitt väggmonterade 19" skåp, men då det är betongväggar därnede verkar det lite svårare. Iallafall, finns det någon typ av låda som skulle passa till mina behov eller är det helt enkelt bara att köpa en vanlig 'central' och borra hål efter tycke?

Har tittat lite på olika 'mediacentraler' men alla verkar baserade på att man kör 10" produkter och inte har behov för anslutning till ett externt 19" skåp.
 
Jag hade satsat på ett sådant här eller liknande.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10137823

Lillången 395:- IKEA

Lite modifiering i toppen av denna och sen fixat och donat invändligt.
Egentligen är det ju bara fåtal gånger man är här och rotar. Om möjligt kanske enbart den gången man ansluter och får drift på allt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.