Om du står i begrepp att bygga en pool. (Med pool menar jag en som är nedgrävd och minst 4x8 m med 1.5 m djup).
Om du inte har mycket god ekonomi. Om du inte har mycket gott om tid och ork. Avstå!

Gillar egentligen inte att vara så negativ men har haft pool av den typen mellan 1978 och 2008.

Fördel med egen pool: Den ligger nära. Bara att hoppa i (om den är ren och uppvärmd).

Nackdelar: Finns garanterat inget dyrare sätt att få sig ett dopp. Kräver mycket arbete med renhållning. Allt skräp som kommer uppifrån och från sidorna vill in i din pool. Gäller även grodor och döda möss.
Du börjar greja med soluppvärmning, ofta fula mattor på något tak. Krånglar och läcker. Din vackra omgivning är inte längre så vacker.

Upptäckte snart att det nog finns en skillnad mellan Florida och Östergötland.

Nöj dig med en sådan där blå badbalja som många har placerat på tomten och kallar "pool".

;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
i&e JOHN och 65 till
  • Laddar…
denna tanke du skriver nu har jag försökt rensa i mitt getingbo som funnits i mitt hövve.
tankn va att fixa en tjusig altan med pool i MEN: hur ofta e det soligt å gött? , mycket jobb, kostar i inköp alttså m.m.
avstod detta å nu blir det en mindre*som du nämnt* blå ring haha.
ela typ nån meter hög bara men ash its good enough...

mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
Ziion och 7 till
  • Laddar…
Ha ha...skönt att få det bekräftat. Har alltid börjat tänka i LUDDET´s banor de gånger man har blivit sugen på att bygga pool.... Får nog bli en utomhusbubbel istället. Samma pengar, men mindre jobb... Tror jag nu i allafall..
 
  • Gilla
Tobbel85 och 2 till
  • Laddar…
TS låter som min avundsjuka granne.
Ingen har väl någonsin påstått att man skaffar pool, för att spar in på några badavgifter.:D

Det är en värdehöjande investering för din fastighet om den är korrekt byggd. (Plaskdammar borträknade)

Att sedan som ikväll ligga efter 23-snåret o guppa runt med ett par vinglas flytandes runt i den 29 gradiga poolen är för mig en lyx som man inte får på ett hotell i Florida eller Mallis.

Naturligtvis är det jobb med det hela, men om man inte gillar det så få man bosätta sig i en hyresrätt i en storstadsförort och bara åka kommunalt. Detta har åxå mervärden men vi har vuxit ifrån dessa. Så däför bor vi vid havet, har 3 bilar, bussen går 3ggr per dag och vi har en riktig pool och en stooooooooor trädgård,

So sorry Estwing, du glömde en viktig del i ditt altanspikandes;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Susanne Järnmark och 21 till
  • Laddar…
har 3 bilar, släp, 290m2 hus, dubbelgarage med 21 m2 övervåning, 1216m2 tomt, 80m2 altan 40 m2 biorum, spa i källan m.m.m.m.m.m.
man bygger ej en pool för att guppa med vinglaset. att vräka till med ett sådant projekt har inte alls med värdehöjning så mycket att göra.
kollar jag på ett hus skiter jag i poolen faktiskt.
1. kommun
2. läget
3.möjligheter
4.husets sumetri
5.priset

vad jag menar är att en sådan pool passar inte direkt in där jag bor, självklart skule jag velat ha pool men utseende mässigt blir det bara fult, vill ha enpensionnärs akvarium*inglasad altan* också, men likaså här, förstör jag huset utseende.

älskar race med bilen, tyvärr kan jag ej ha ett mantorp här även om det höjer värdet *blink*.

å där jag bor går nog bussen 10ggr mer än din hehe.
mvh
snickar estwing
 
  • Gilla
MattisDavid och 5 till
  • Laddar…
Vad jag eg ville säga med bilar o trädgård var att dom kräver mer tid o kostar mycket mer pengar än poolen.

Sedan betr värdehöjningen så är det ju så att vissa väljer direkt bort ett hus med pool medans andra har pool högt på priolistan. Kontentan blir att målgruppen ändras lite och investeringen betalar sig.
 
RoTe
Skillnaden mellan Florida och Östergötland (Eller Sverige för den delen) är att i Florida har folk med pool pengar nog att betala någon annan för skötseln av den.
 
  • Gilla
Pamnor och 11 till
  • Laddar…
Milkshaken
Men hallå..... Det kostar väl egentligen inte så mycket att ha en pool igång....
Ok, för att vi köpte ett hus där poolen redan fanns.... 4x8x1,5 pahle´n is that shit..:)
Men jag håller med nima.... Det finns saker som man värdesätter och som gärna får kosta lite.... Florida kostar mellan 15-30.000:- att åka till och vara i 2 veckor...
Får mycket poolattiraljer för dom pengarna.... Och känslan som idag när jag var uppe på mitt tak,,, jag håller på att lägga om det..... Känslan som sagt att gå ned och svalka sig efter att nästan ha fått värmeslag däruppe.... ja den känslan är värd varenda kosing...:)

att Luddet skriver så i sin öppning, är nog för att han saknar sin pool.... Dom flyttad för nåt år sen, Luddet hade en mycket fin anläggning ingtlasad och med fina möbler i uterummet/poolrummet.... Kanhända att han saknar det så mycket nu på sommaren att han ville vara lite " sosseanti"...:) Dvs Avundssjuk.....:)
Ursäkta ordvalen, men dom ligger väldigt nära tillhands..:)
b
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående talare :D
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 1 till
  • Laddar…
dom som klagar på att det är så jobbigt med pool är ofta sådana som är avundsjuka och har testat en ovanmarksplaskdamm.
Det är ett hästjobb att ha dessa uppvärmda o rena samt att den riktiga poolkänslan aldrig infinner aldrig riktigt.
 
  • Gilla
Mr Wiktig
  • Laddar…
Milkshaken
Håller med Nima...
Jag har förvisso inte 30 grader var,t i min pool, utan det brukar ligga på behagliga 21-23,, och då har vi endast Pemslang typ, 80 meter på ett plåttak...

Vi har heller inga problem med förhöjda eller förlåga värden av diverse termer i vattnet... Utan jag lägger i mina kombipuckar inköpta på City Gross..... (5 Kg för ca, 350 spänn) Jag har även pumpen avstäng 12 tim på natten, och jag dammsugar ca, 1 ggn var 14.e dag... eller vid behov..... mycket skötsel???? Nej det är väl vad man gör det till tycker jag.... :)
 
  • Gilla
Hejnym och 5 till
  • Laddar…
...och jag håller med Milkshaken. Hamnar också i det temperaturintervallet med pem och kör kombipuckar. Pumpen går på timer och vattenvärdena ser bra ut på teststickorna. Jag njuter av att sitta vid sidan och bara kolla på ungarna som tävlar om att göra den perfekta "bomben" och tydligt se hur kul de har.

Annan visa var det förra året då vi hade en ovanmarkspool. Den krävde ständig skötsel och vi var tvungna att tömma den två gånger på grund av algangrepp.
 
  • Ledsen
  • Gilla
AnitaBerit och 1 till
  • Laddar…
28-30gr ger en helt annan dimension till badandet, speciellt sena kvällar och tidiga mornar.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
Milkshaken skrev:
att Luddet skriver så i sin öppning, är nog för att han saknar sin pool.... Dom flyttad för nåt år sen, Luddet hade en mycket fin anläggning ingtlasad och med fina möbler i uterummet/poolrummet.... Kanhända att han saknar det så mycket nu på sommaren att han ville vara lite " sosseanti"...:) Dvs Avundssjuk.....:)
Ursäkta ordvalen, men dom ligger väldigt nära tillhands..:)
b
Det kostar skjortan att hålla en 55 kbm-pool igång (om man kräver att kunna bada då andan faller på).

Självklart är det inte bara "tjusigt" att ha en pool men heller inte "eländigt". Det märks dock på vissa reaktioner när man går till kraftigt försvar att man innerst inne nog har sina tvivel. Det kallas "rationalisering". Liknar de anförande jag brukade presentera min hustru då vårkänslorna för en ny bil brukade dyka upp.

"Vi måste byta bil. Det är dags nu för stora reparationer på den här skrothögen. Väntar vi så får vi ingenting för den gamla".
Etc., etc.

Jag menar inte att generellt avråda från att skaffa pool men det skadar inte att ta fram hela komplexet i rampljuset. Tänker skriva en berättelse om mitt poolbygge, innehav och avslutning (30 år). Jag skall beskriva det roliga och det mindre roliga. Tror att det kan vara till fördel att gå in i poolägandet med öppna ögon.
;)
 
  • Gilla
I.M.A och 7 till
  • Laddar…
LUDDET skrev:
Det kostar skjortan att hålla en 55 kbm-pool igång (om man kräver att kunna bada då andan faller på).

Självklart är det inte bara "tjusigt" att ha en pool men heller inte "eländigt". Det märks dock på vissa reaktioner när man går till kraftigt försvar att man innerst inne nog har sina tvivel. Det kallas "rationalisering". Liknar de anförande jag brukade presentera min hustru då vårkänslorna för en ny bil brukade dyka upp.
;)
Det kostar nästan lika mycket som charterresa till Mallis att hålla poolen varm o go en säsong. Enkelt nu att följa då elräkningen kommer fjärravläst.

Tror knappast du är kapabel att göra en psykologisk analys av oss här på forumet:D

Men någonting har fått dig att börja kräkas över pooler just nu, kanske en längtan tillbaka nu när augustivärmen pockar o kräftorna hasar runt poolkanten o sjunger helan går.:rolleyes:

Alla får vi våra ryck, vare sig det riktar sig mot poolen, bilen, frugan, båten,ungarna, huset, semestern, chefen eller vad det nu är. Visst är det mycket mycket jobb med allt ovan men skulle vi bara se det negativa så skulle vi verkligen behöva dina psykologiska talanger och bli botade.

Men skriv o berätta gärna om dina erfarenheter.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.