Kan man montera ett uttag i taket? Är det några special uttag som låser slangen eller går det med vanliga?
Vill inte knacka upp väggen för att montera dom där. Höjden är ca 220cm så man når utan problem.
 
Mheel skrev:
Kan man montera ett uttag i taket? Är det några special uttag som låser slangen eller går det med vanliga?
Vill inte knacka upp väggen för att montera dom där. Höjden är ca 220cm så man når utan problem.
Låter som en praktisk, till vissa delar, men ful ide.
Ja det är speciella uttag som bla aktiverar dammsugaren.

Men tror du itne du kommer få ansiktet fullt av damm varje gång du kopplar ur/in slangen då med en sån lösning?

/K
 
Kan du inte bygga in den i ett skåp, hylla eller ngt liknande?
 
Mheel skrev:
Kan man montera ett uttag i taket? Är det några special uttag som låser slangen eller går det med vanliga?
Vill inte knacka upp väggen för att montera dom där. Höjden är ca 220cm så man når utan problem.
Vanliga uttag vaddå? Uttagen köper Du ihop med rören, passar ihop men oftast inte till andra märken. Vad tänkte Du dej för nåt uttag annars? :confused:
Man kan sätta uttag var som helst, det finns både såna som ska sitta i en vägg/tak/skiva etc, såna som ska sitta i golv och såna som man kan sätta direkt på röret bara. Vi hade ett i skrubben där själva sugenheten satt så man fick öppna dörren för att komma åt det, därifrån räckte slangen överallt i källaren där det behövdes. Så tak funkar, ett vitt uttag i ett vitt tak kommer knappast att synas.
 
Självklart är det uttag till centraldammsugare jag menar, men jag undrar om det fungerar med dom som följer med i paketen man kan köpa. Eller om det kräver några som håller fast slangen bättre?
Damm ska jag väl inte få på mig varje gång jag tar bort slangen för det sugs ju bort och stannar inte i rören.
Anledningen till att jag bara kan ha uttagen i taket är för att jag har kryputrymme på 2-vån längs med huset. Väggarna på 1-vån är putsade. Är inte så sugen på att knacka upp dom för att lägga in rör.

//Mheel
 
Mheel skrev:
...
Damm ska jag väl inte få på mig varje gång jag tar bort slangen för det sugs ju bort och stannar inte i rören....

//Mheel
Jag tänkte mer på att det alltid brukar fastna rester i lucktätningar osv - och i normala fall drabbas man ju inte så mkt av det -men har man uttage lodrätt så kanske ?

/K
 
Ett "vanligt" uttag lär knappast hålla slangen på plats om den monteras i taket. Kanske finns det specialare just för detta men att ett vanligt inte funkar är jag rätt säker på.
 
Jag tror att det fungerar, har haft 3 olika centraldammsugare och alla håller kvar slangen i uttagen tillräckligt för att det skulle ha kunnat sitta i taket. Möjligen mister Du en del av sugkraften för normalt ligger slangen parallellt med golvet utom vi anslutningen så det blir ett par meter extra uppåt. Slangen är tillsammans med 90 gradersböjar det som sänker verkningsgraden mest så ska den dessutom uppåt kanske det påverkar negativt? Kommer centralenheten att sitta i samma nivå som uttagen?
Har ingen aning om det finns takuttag :confused: men det gör det förmodligen.
 
alternativet är ju som 99% av hushållen... kör med vanlig dammsugare. Olika alternativ måste alltid övervägas, av någon anledning som inte jag känner till tvärdog Centraldammsugarmarkanden före 10-15 år sedan.
 
Inga problem i taket annat än att det kommer bli jobbigt i längden att stoppa i slangen. För att bli nöjd med en centraldamsugare skall den ta bort alla irritationer som en vanlig har, och ett utag i taket förbättrar nog inget. Det bästa är att ha uttagen i 100 cm höjd och helst i samma skåp som du förvarar slangen.
 
Nimajneb skrev:
alternativet är ju som 99% av hushållen... kör med vanlig dammsugare. Olika alternativ måste alltid övervägas, av någon anledning som inte jag känner till tvärdog Centraldammsugarmarkanden före 10-15 år sedan.
Jag kände inte till att centraldammsugarmarknaden dog för 10-15 år sen? :confused: det finns ett flertal märken att välja på och de säljs överallt väl? Själv köpte jag en förra veckan, vi har installerat centraldammsugare i varje hus vi bott i, var tvungna att ha en vanlig de år vi bodde i lägenhet mellan 2 husköp så 1999 - 2002 är vår senaste erfarenhet av en sån. Centraldammsugaren är enl. min åsikt överlägsen vanliga på alla punkter utom flyttbarhet, den är lite knepig att få ut till bilen :D i övrigt ökar den komforten såväl damm- som ljud och luktmässigt, det är mycket enklare att dammsuga med bara slangen än att släpa runt på hela ekipaget och att flytta slangen mellan 2 uttag (vilket är vad man behöver i en normal villa) är klart enklare än att flytta sladden mellan 3-4 strömuttag som dessutom alltid sitter vid golvet bakom nån möbel.
>Nimajneb, tror det är första gången vi inte tycker lika i en tråd ;) jag är nyfiken på varför Du inte gillar centraldammsugare??
 
Jan-Å.
jag har absolut inget emot en centraldammsugare personligen. Det är inget vi har i vårt hus just idag men vi saknar den inte sedan tidigare.
Att marknaden dog för 10-15 år sedan baserar jag på någon presentation jag såg från Elektrolux ang floorcare för något år sedan.
Dom vanliga släpbara maskinerna är väldigt tysta idag plus att dom är mobila.
Så i det här fallet har vi nog inte skiljda åsikter, vi bara prioriterar olika.
 
Jan-Å skrev:
den är lite knepig att få ut till bilen :D
Jag har centraldammsugare och det är jättebra!

Det där med bilen, jag har ett uttag på fasaden just för att nå bilen, funkar bra.

Har dessutom ett sockelmunstycke i hallen, bra när man sopar sand efter barnskor.

Protte
 
Redigerat:
>Nimajneb, bara en prioriteringsfråga alltså, skönt ;) har inte sett presentationen från Electrolux men den kan stämma för dom för vår senaste av deras märke höll inte alls den kvalitet jag förväntar mej. Har köpt en Husky nu få se och vår första Allaway gick kanon i 15 år.

>prototypen, uttag till bilen har jag också funderat på det är en bra idé som jag jobbar på att få till. Sockelmunstycke i hallen är så himla coolt :cool: men så som vårt hus ser ut :confused: skulle det bli för mycke jobb.
 
Cyclovac har uttag gjort i rostfritt för utomhusmontage.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.