Ja risken är större med 433 MHz eftersom larm ligger som sekundärt på frekvensken.. Vilket i praktiken kan innebära att en komradio eller annan fri utrustning kan störa.
868 MHz är för larm mm vilket betyder att larm är primära i detta band. Risken för störningar är mindre.
 
Enligt Vikinglarm så kodas varje del i larmet och då ska inte det kunna bli några falsklarm.
Men någon anledning finns det väl att man har bytt frekvens eller är det bara ett försäljningsknep för att tvinga folk att byta larm???

Vårt hus ligger ca 400 m från brandstationen kan i såfall deras kom-utrustning störa ut larmet?

Det känns ganska dyrt att lägg ut runt 1500 kr på ett larm och som inte påverkar min försäkring och som primärt ska avskräcka och störa tjuven så mycket som möjligt...

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra :confused:
 
Att det kodas unikt för varje sak hjälper föga, det är något som alla göra med sina larm.
Anlednignen till att det finns 2 olika frekvenser beror på att 433 är en rätt så gammal fri frekvens, därav fullskiten med div skräp som sänder. Och så länge du sänder på samma frekvens eller närliggande Hz så har kodning inget med saken att göra. Det kan bli utstört ändå. Exempel 2 bilar av säg samma bilmärke. Båda försöker låsa upp sin bil samtidigt. det kommer inte att gå, även fast det är olika kod.

När man insåg att trådlösa larm hade en marknad så insåg man att en frekvens som är mer avsedd för larm osv behövdes därför avdelades 868 MHz just för detta. mindre utrustning som sänder på denna frekvens därav mindre saker som kan störa.
 
Har nu fått höra att alla trådlösa larm är lätta att störa ut oavsett frekvens vilket då betyder att de är ganska värdelösa...

Då är väl trådbundna larm att föredra, synd bara att jag är allergisk mot att dra fula kablar i huset...
 
Alla radiomotagare/sändare är lätta att störa ut.

Kablar går alltid att dölja bakom lister mm
 
frohike skrev:
Alla radiomotagare/sändare är lätta att störa ut.

Kablar går alltid att dölja bakom lister mm
Har kollat runt lite på nätet och upptäckt att det är lättare att hitta trådlösa larm än trådbundna.
Kan du frohike eller någon annan tipsa om något bra trådbundet larm?
Klarar en normalhändig person att installera ett sådant larm?
Hur är generellt prisbilden på ett sådant larm? Billigare eller dyrare än ett trådlöst?

Tänkte att det här skulle bli ett enkelt projekt, köpa ett larm och smacka upp det men vad fel jag hade...Mer komplicerat och dyrare än jag trott.
 
Nått som du kan hitta till ett bra pris är DSC 1616, 1832 eller 1864 beroende på behov av sektioner. Trådbunda är centralmässigt lite dyrare än trådlösa med varje detektor är mycket billigare. i vissa fall får du 4 st IR.detektorer eller bara 1 trådlös IR detektor för samma pris
 
Tilläggas till frohike's inlägg är att DSC centralerna går att bygga som hybrider. D.v.s. att man kan kombinera trådbundet och trådlöst.
Detta är anledningen till att det sitter en DSC central i mitt hus. Har trådat till allt utom två detektorer t.ex. utomhusförrådet dit jag inte hade nån vettig möjlighet att dra kabel.
 
Tack för tipsen:)

Har också fått ett erbjudande från larmat.se om att köpa Powermax+ paket som har följande delar

1st Centralapparat
1st Fjärrkontroll
2st Trådlösa Ir-detektorer
5st Trådlösa Magnetkontakter
1st Trådlös Rökdetektor
1st Trådlös Manöverpanel
1st Inomhus siren
1st Utomhus siren
Larmdekaler

Priset blir ca 7800 inkl. moms.

Larmet är ju ganska känt och är inte det larmet också en hybrid?

Vad tror ni? Kanske lite enklare installation än DSC 1616 eftersom jag vill installera larmet själv.
 
Redigerat:
Eller så får du mitt larm för 1500 kr!
Se under säljes..
// Kim
 
Bara jag som får en dålig vibb av smygreklam?
 
Jag köper nog ett Powermax- larm istället. Har hittat ett litet företag som heter larmat.se och som har gett mig ett bra pris. Har öst på med mejlfrågor om larmet och har fått mycket utförliga och snabba svar. Får väl se om servicen är lika bra när jag väl köpt larmet men det verkar seriöst...
 
Redigerat:
Larmat.se/incerto företagsinfo



Org.nummer: 650509-XXXX Bolagsform: Enskild firma
Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 2000-11-14
F-Skatt status: Registrerad för F-skatt
Startdatum för F-Skatt: 2004-12-24
Momsstatus: Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms: 2004-12-24


BRANSCH

Detaljhandel
Postorder- & Internethandel


VERKSAMHET / ÄNDAMÅL

Konsulttjänster bestående av rådgivning och utveckling av program och lösningar gällande it relaterade problem samt försäljning av dataprodukter och programvaror.


SVENSK NÄRINGSGRENSINDELNING - SNI

47917 - Auktioner på Internet
62010 - Dataprogrammering
43210 - Elinstallationer

Står lite om både ovanstående företag samt Securitysweden.com
http://www.viivilla.se/Sakerhet-skador/Larm-las/Larma-villan-for-okad-trygghet.aspx
 
Hur viktigt är det hur en larm-dekal ser ut. Avskräcker det mer om det står t.ex Securitas, Sector eller som i fallet med Larmat.se som endast har företagsloggan med texten Larmat.se då jag inte vill ha någon larmcentral inkopplad?

Finns det någon undersökning eller statistik över avskräkningseffekten som en larmskylt ger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.