Vi köpte ett hus i höstas och fick bygglov för att bygga ut det 3,5*9m (orginalhuset är 5*9m)
När vi började riva putsen i ena hörnet på den långsida vi ska bygga ut visade det sig att trästommen under är helt fuktskadad :( på grund av att man målat med någon slags plastfärg på putsen...

Vår arkitekt (en bekant som hjälpt oss med ritningarna till utbyggnaden) var här och när vi gått och tittat lite sa han att det antagligen var så illa att det skulle bli enklast och billigast att riva hela huset och bygga nytt

Vi tänkte köpa färdiga baracker i trä som vi bygger ihop till lagom storlek och sedan sätter ett sadeltak på så det kommer se ut som ett "vanligt" hus

Antar att vi behöver bygglov för att först riva det gamla huset och sedan ett till för att bygga det nya
Min fråga är hur svårt det kan vara att få detta godkännt. Tanken är ju att det färdiga huset ändå kommer se ut som det var tänkt från början med orginalhuset och tlllbyggnaden (kanske plus/minus någon decimeter beroende på barackernas storlek)

Tack på förhand för hjälpen
 
Ja om du redan har bygglov på själva huset och tillbyggnaden "borde" det inte vara så svårt. Men om du river och bygger helt nytt så räknas det troligen som nybygge och då kommer de med en massa krav på handikapptoalett, isolering, frånluft och annat.

Så det kan vara värt att kolla upp reglerna för nybyggnation och se om det förändrar priset.
 
Med risk för att detta är på gränsen så kan en renovering vara _mycket_ omfattande, i korthet så räcker det om en vägg finns under renoveringen och det kan kanske gå att lösa?

Sen beror det ju på hur byggnadsnämnden ser på det med, kan vara lite dumt att tänja på gränserna till det yttersta som det kan bli om husen ligger i känsligare områden.

Troligen blir det enklaste och billigaste att få rivningslov och sen bygglov på det nya. Det jag beskrev ovan är en framkomlig väg men det tänjer på gränserna rejält men det gör det å andra sidan med baracker med.

/Kent
 
en vän till mig köpte ett gammalt hus! Sökte sedan bygglov för att bygga om huset totalt... det enda som var kvar var en vägg... de byggde ett skal över och runt huset och sparade en vägg... denna vägga skulle bevaras men vem kan kontrollera det.. såklart rivde de denna vägg när det var kalrt och byggde den också på nytt....
inga problem att klassa det som tillbyggnad i jönköping....
 
Om omnyggnationen inte tar så lång tid och det inte finns ngn ogin granne så tror jag att det i praktiken inte skulle vara några problem att riva och bygga ett exakt likadant hus...

Men säkrast är förstås att behålla ngt så att det också kan hävdas vara en renovering - men som sagt - ser det nya huset exakt likadant ut så spelar det ju i praktiken itne ngn roll egentligen...

/K
 
Du får tillgodoräkna dig de pengar du lagt på det första bygglovet (ombyggnaden som inte blev av) när du söker bygglov för nybyggnad.

Innan du överväger att göra som klaskarlsson föreslår, att bygga ett nytt hus utan att anmäla, så kan det bli frågetecken vid en ev. framtida försäljning. Då står du och vill ha betalt för det nya hus som det är, medan en köpare har rätt att anta att det finns gamla konstruktioner under den nyare ytan vilket sänker priset.
 
Mikael_L
volvo skrev:
Då står du och vill ha betalt för det nya hus som det är, medan en köpare har rätt att anta att det finns gamla konstruktioner under den nyare ytan vilket sänker priset.
Ja det är ju helt klart en viktig poäng.
 
volvo skrev:
Du får tillgodoräkna dig de pengar du lagt på det första bygglovet (ombyggnaden som inte blev av) när du söker bygglov för nybyggnad.

Innan du överväger att göra som klaskarlsson föreslår, att bygga ett nytt hus utan att anmäla, så kan det bli frågetecken vid en ev. framtida försäljning. Då står du och vill ha betalt för det nya hus som det är, medan en köpare har rätt att anta att det finns gamla konstruktioner under den nyare ytan vilket sänker priset.

Å andra sidan är väl det inte så svårt att upplysa om att stommen är utbytt - och man kan ju som sagt byta ut allt om man inte river och bygger nytt...

Nu framgår inte om det finns några inte bör vara svårt särskilda omständigheter, men är det en tomt där bygglovet inte torde vara svårt att få så är det nog inet så många tusenlappar det handlar om för att få allt korrekt, och troligen kan ni smyga igång redan lite innan om ni vågar. Är det däremot strandskydd eller ngt sånt, där ny bebyggelse är jättesvårt att få igenom så kanske man vill köra lite i gråzonen...

Men visst - vid nybygge tillkommer en hel del krav om handikappanpassning, isolering, värme osv osv - och om man nu "gråkör" så kan ju ev sänkt pris vid ev försäljning spegla detta - du har ju dock sparat in en del...

/K
 
Hemmakatten
Ledsen Klas, men detta var ett rent uselt råd. Att bygga utan bygglov är dumt, jättedumt. Man riskerar att få riva, få viten, straffavgifter mm.

Och tro att bara för att man bor på landet eller i en liten kommun så skulle man kunna svartbygga utan upptäckt eller att kommunen skulle se mellan fingrarna är ett synsätt som inte håller i verkligheten.

Om man bygger, för dyra pengar, skulle jag aldrig riskera att får riva, bara för att tjäna in några få kronor.
 
Hemmakatten skrev:
Ledsen Klas, men detta var ett rent uselt råd. Att bygga utan bygglov är dumt, jättedumt. Man riskerar att få riva, få viten, straffavgifter mm.

Och tro att bara för att man bor på landet eller i en liten kommun så skulle man kunna svartbygga utan upptäckt eller att kommunen skulle se mellan fingrarna är ett synsätt som inte håller i verkligheten.

Om man bygger, för dyra pengar, skulle jag aldrig riskera att får riva, bara för att tjäna in några få kronor.
Hmm - nej att bygga utan bygglov låter inte alls bra - och det menade jag inte heller.
Vad jag sade var att man skulle kunna få en renovering, en total-total -renovering att gå utan bygglov i prinicp - om man tar det i etapper !
Och i kommentaren ovan så undrade jag lite lätt om man kanske t.o.m kunde snabbriuva och stomresa ett exakt likadant hus.

Egentligen, i praktiken: vad spelare det för roll - det är ju bara en massa byråkrati. Om man reser ett exakt likadant hus men fräschare - så vad påverkas för att man inte sökt rivningslov + bygglov (med all byråkrati runt )!?

Men visst finns det risker med en renovering som är såpass omfattande ås att det i princip är ett nybygge - och som sagt finns inte synnerliga skäl så är den raka metoden troligen både billigare och iaf bättre...

/K
 
Att spara bara en vägg räcker inte för att det ska anses som en renovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.