Binesh skrev:
Det är som att säga att högskolor inte behöver lärare.
Det behövs visst säljare men de är inriktade på en annan nivå än att förklara hur man använder en sticksåg...
ahaaaaa...en annan nivååååååå.............:p

hoppas dom inte är för fiiiina för att fylla på i hyllan...
 
Suck... Jag vet att du vet vad jag menar. Är man djupt insatt i sitt område så är det lätt att bli blind och anta att alla andra vet vad det är. Man kan glömma att en sak som är självklar för en behöver inte vara självklar för andra. Om det är bra eller dåligt har jag inte tänkt diskutera men faktum är att de har viss målgrupp och om det kommer folk utanför deras målgrupp kanske de inte får rätt bemötande.
 
Binesh du bor ju i vällingby åk till spånga järnaffär och så slår dom i en stor katalog och beställer hem, jag fick hem mina 5 pack blåa multiconstruction som jula slutat sälja.
Dom har många olika leverantörer med kataloger tjocka som telefonkataloger när dom var som värst.


Det finns 2 riktiga järnaffärer kvar som jag vet Abrahamsbergsjärnaffär och spånga järnaffär.
 
Binesh skrev:
Suck... Jag vet att du vet vad jag menar. Är man djupt insatt i sitt område så är det lätt att bli blind och anta att alla andra vet vad det är. Man kan glömma att en sak som är självklar för en behöver inte vara självklar för andra. Om det är bra eller dåligt har jag inte tänkt diskutera men faktum är att de har viss målgrupp och om det kommer folk utanför deras målgrupp kanske de inte får rätt bemötande.
Jag vet vad du menar men jag får känslan av att du har större sympati för hyllpåfyllaren än du har för den stackars kunden som kanske har lite svårt att skilja på T o U fäste och kanske inte fattar att en billig B&D stickis inte alltid sågar rakt.

En duktig försäljare hade naturligtvist nappat på detta och skapat på ett just sätt en relation och möjligheten att sälja en 135:a ;)

Hade jaghaft butik o den snubben jobbat där hade han naturligtvis förpassats ut ur firman asap.
 
Andy78 skrev:
Binesh du bor ju i vällingby åk till spånga järnaffär och så slår dom i en stor katalog och beställer hem, jag fick hem mina 5 pack blåa multiconstruction som jula slutat sälja.
Dom har många olika leverantörer med kataloger tjocka som telefonkataloger när dom var som värst.


Det finns 2 riktiga järnaffärer kvar som jag vet Abrahamsbergsjärnaffär och spånga järnaffär.
Abrahamsberg? Du menar Bromma Järn?

Spånga Järn är helt okej, får väl åka dit och se vad de kan göra.
 
Nimajneb skrev:
Jag vet vad du menar men jag får känslan av att du har större sympati för hyllpåfyllaren än du har för den stackars kunden som kanske har lite svårt att skilja på T o U fäste och kanske inte fattar att en billig B&D stickis inte alltid sågar rakt.

En duktig försäljare hade naturligtvist nappat på detta och skapat på ett just sätt en relation och möjligheten att sälja en 135:a ;)

Hade jaghaft butik o den snubben jobbat där hade han naturligtvis förpassats ut ur firman asap.
Jag vet inte heller om jag skulle vilja ha honom som anställd. Han var i alla fall rätt kunnig och jag själv blev väl bemött så jag antar att han bara ville markera i smyg vilka målgrupp de vänder sig till. Eller grälat med frugan.. jag vet inte.
 
Frågan är om säljaren hade nåt vettigare att göra bakom disken om han inte hade det så kunde han lika gärna ha hjälpt till..
 
Det der med slike selgere og ansatte som stadig vekk forundrer meg.

Vi kunder har alltid masse steder vi kan handle på, og en butikk fra eller til spiller sjelden stor rolle. Derimot så er en butikk avhengig av sine kunder,.

Så det er rart at det er fortsatt noen som tror at butikken er til for kundene, men der er nå sånn at det er vi som er til for kunden. Uansett hva de spørr om så er relatert til det dem selger må de da kunne svare ordentlig på det. Ellers hadde jeg bare gått.

Ikke alle handler stort, men det må da være bedre å selge en pakke stikkisblad, gi god behandling og kanskje selge noe senere. Kanskje man til og med selger annet om man kommer med skikkelige råd og tips og. Det er jo det de lever av å selge!
 
Okej... OnTopic nu... Jag var inne på Bromma Järn i Stockholm och där hade de i princip alla 50 mm bitstyper. Det kallar jag järnaffär! Förövrigt mycket kunnig personal och hjälpsamma, hade en lång lista med diverse prylar som bör finnas på järnaffärer, och fick tag på precis allt.

Det lustiga var att jag åkte efter det till K-Rauta för att köpa Bosch power change adapter till deras nya hålsågar, Bromma Järn saluför inte Bosch för då hade jag aldrig åkt dit. Och väl där kom jag på att jag behövde primer till fogmassorna... Och vips så möts man med extrem okunnighet och nonchalans. Först säger killen "nä det behövs ingen primer, jag primar aldrig.. foga på bara" varpå jag påpekar produktbeskrivningen där det står att betong utomhus SKA primas. Och efter det så säger han att det finns på kakelavdelningen. Jag vet inte riktigt, det är ju primer för typ flytspackel och liknande hårda material, det stod inget om att det funkar på elastiska fogmassor så jag ville inte ha det utan bad om de att beställa primer från casco. Självklart blev svaret nej, deras avtal med leverantörerna medger inte enstaka beställningar... Man får vad man betalar för, hos en mindre och välnomerad butik får man i princip personlig service.
 
Köper själv alla blad/betongborrar/bits mm av lokal utyrare av maskiner "ramirent" mycket billigare än fackhandeln och han har bara proffs grejer:)
"snickare på heltid"
 
Jag köper det mesta i lokala järnaffären även om det är 20 kr dyrare än jula, vi måste vara rädda om dessa butiker annars kommer de bli utkonkurrerade.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.