Kanske lite OT, men kan ändå vara ett tips att förbättra effekten på en vvb. Vi har en 30 lit (fritidshus), som faktiskt räcker till 2-3 rejäla duschar i följd, naturligtvis ganska snabba duschar. För några år sedan var den lite seg, men i samband med ombyggnad av våtutrymmet gjordes el.installationen om. Av misstag kom vvb att vara påkopplad över ett veckoslut, gissa om det var varmt när rörmokaren skulle koppla ledningar på måndag morgon. Trodde nog att det var dags att byta ut vvb men den fungerade betydligt bättre än tidigare. Trolig orsak är nog att en del slagg på värmepatronen lossnade, tursamt nog kunde jag enkelt tappa ur beredaren, och det kom en hel del slagg.
Jag vet inte om det finns någon form av värmebegränsare/termostat som fungerar utan vatten, men den hänger gott med.
VVBär nu 31 år. OBS Ingen garanti lämnas för tipset!
 
julas prylar duger bra+även dessa omfattas av garanti.
har en 80 liters själv som funkar bra, inne på sjätte året nu utan minsta problem
 
Hmm.. Knepigt att ingen har nämnd den geniala gjenomströmmnings varmaren.. Finns på Coop Bygg, eller med gas på lööfs gasol.
Den med Gas från Lööfs tänkte jag köpa till min sommarstuga..
 
T2 skrev:
Vad säger ni om Julas beredare, vi är på landet 3-4 månader om året. Och vi kan vänta en timme eller så mellan duscharna.
Är en något att ha, eller är det dumsnålt att köpa deras?
[länk]
Jag har en sådan 80L, iof köpt på bauhaus - funkar utmärkt...

Raptor50 skrev:
Hmm.. Knepigt att ingen har nämnd den geniala gjenomströmmnings varmaren.. Finns på Coop Bygg, eller med gas på lööfs gasol.
Den med Gas från Lööfs tänkte jag köpa till min sommarstuga..
Jag kollade upp detta med genomströmmningsvärmare, tänkte att det måste ju vara mkt smartare.
Dock stupade det på ett par saker:
1. En eldriven tar enorma mängder energi Kräver 3 fas för att kunna ge vatten nog till tex en dush - och inte bara 16 A då utan 25 eller helst 32 A !
2. Gasdriver, det enda realistiska alternativet, kräver då en gastub, eller gasanslutning (vanligt på landet !?) :rolleyes:

Jag vill inte hålla på med gas - och el räcker inte - mao blev det en beredare...

/K
 
Nej jag tänkte vel lite på det med ELen på den elektriska, men Gas kan man ju faktisk ha på spisen också om man vill.. Så det inte endast det blir varmvatten man använder det på.
Eller om man vill ha en gasdriven värmare för att snabbt värma upp stugan när man kommer på vinteren..
:)
Finns ju så många lösningar menar jag..
:)
 
Hej!
Mina 2 cent: Lärde mig att de billigaste VVB man hittar på typ Sylvan ("Fresh" var namnet) INTE tåler aggressivt vatten. Har man egen brunn måste man tänka lite kvalitativt och inte bara se på priset. Efter ett år och kanske 2 månaders användning är anslutningen rostig och polarn Rörkröök gav den kanske 2 år till att leva... trist men sant. Nu ska här letas rostfritt!
 
Tallguy196 skrev:
Hej!
Mina 2 cent: Lärde mig att de billigaste VVB man hittar på typ Sylvan ("Fresh" var namnet) INTE tåler aggressivt vatten. Har man egen brunn måste man tänka lite kvalitativt och inte bara se på priset. Efter ett år och kanske 2 månaders användning är anslutningen rostig och polarn Rörkröök gav den kanske 2 år till att leva... trist men sant. Nu ska här letas rostfritt!
Märket "appliance" som jag köpte billigt på bauhaus har keramiskt innerskikt- och funkar hitils bra iaf (2 år nu) - men iof kanske inte vårt vatten är så aggresivt...

/K
 
Tallguy196 skrev:
Hej!
Mina 2 cent: Lärde mig att de billigaste VVB man hittar på typ Sylvan ("Fresh" var namnet) INTE tåler aggressivt vatten. Har man egen brunn måste man tänka lite kvalitativt och inte bara se på priset. Efter ett år och kanske 2 månaders användning är anslutningen rostig och polarn Rörkröök gav den kanske 2 år till att leva... trist men sant. Nu ska här letas rostfritt!
Ojdå, precis en sån har jag köpt och just installerat...
Men är det möjligt att en vvb ROSTAR? Att en sådan tål vatten är väl ett minimikrav.
 
gustavk skrev:
Ha aldrig under 60 grader i VVB då det finns risk för tillväxt av legionella bakterier.
Legionella dör vid knappt 70 grader, har för mig att det är 67 eller så. Min ligger på 70 grader just på grund av det. Snabb googling visar att de dör på under en minut vid 70 grader och på 10 min vid 60 grader. 60 borde räcka om man väntar på att vattnet hinner värmas upp mao :)

Vad gäller tömning av beredare och rör så har jag byggt allt med svag lutning åt några tömningspunkter och köper en flaska antifreeze till toan och vattenlåsen varje vinter. Det är ju lite jobb att fixa med allt men det fungerar bra. Det blir en bra timlön om man jämför med elkostnad för att hålla plusgrader året om. Samtidigt är det ett dåligt isolerat hus så uppvärmning är egentligen inte ett alternativ.

60 liter räcker långt för mig men kräver som sagt lite regler om man är flera som delar på det. Är något i Linköpingstrakten intresserad så har jag en 100-liters stående som bara är använd i 6 mån.
 
Mikael_L
VVB'n från Jula hade väl lite tråkigt låg effekt... Annars kan den väl vara OK.
Vill man ha lite fart på uppvärmningen ska det nog vara en VVB som kopplas på tvåfas och ca 3kW eller mer, som t.ex. små Nibe har.
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/EMINENT/

I somras var vi och hälsade på ett par som permanentbor med en 30 liters VVB.
Det funkar, men två duschar i följd... :surprised: , tja, det går bra om man skärper sig och verkligen snabbt gör det man ska, ingen möjlighet till att stå där och drömma. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.