Hejsan!

Om man i ett nybyggt hus lägger klinker i kök och hall, måste man ha fuktspärr då? (på betong?)

En annan fråga..är det stor skillnad i kvalite' på billigt och dyrt klinker?

/HannaBo

 
nej man behöver ingen fuktspärr. Du har säkert också golvvärme på dessa ytor och då behövs det verkligen inte.
 
Tack för det svaret!!
 
Snor tråden lite ;)

Om man lägger klinkers i en hall med spån+gips (ingen golvvärme), skall man ha fuktspärr då? Mycke blöta stövlar blir de...

Zephir
 
Tätskikt behövs inte i dessa rum. Golvvärmen har egentligen ingenting med detta att göra.

Har dock aldrig hört att det är förbjudet med tätskikt...

Så blöta stövlar kan det väl inte bli ? Du skall väl inte ha golvbrunn i hallen :)
 
piloten skrev:
Du skall väl inte ha golvbrunn i hallen  :)
::) Men om du mot förmodan ska ha golvbrunn, så ska du ha fuktspärr (= tätskikt) också. :D
 
Det kanske vore nåt, golvbrunn och gummiskrapa ;D

Nä, men ungarna drar in en hel del snö vid den här tiden och det blir ju små pölar. Jag hittade en burk tätskikt i källaren som jag lika gärna kan göra slut på men annars hade jag hoppat över det.

Tack för lån av tråd och goda råd.

Zephir
 
Rider vidare lite här också, håller på att överväga vad jag ska ha i köket.

Enkelheten säger klickgolv men det kostar ju inte speciellt mycket mer att lägga ett inte allt för dyrt klinker och det är ju otroligt mycket snyggare.

Jag är också lite fundersam över detta med vatten på golvet, säg att det oturar sig och det spills något och hinner ligga ett tag och dra ned genom fogen.

Vilket underlag ska man ha i köket?

Idag har jag plastmatta och jag har inte tagit bort den än men det är förstås bara golvspånskiva.

Behöver man göra något speciellt, att lägga "bruket" direkt på golvspånet känns inte så klokt? Ska det primas med något innan man lägger klinkret?

Nej, jag hade tänkt komma undan utan golvvärme.
 
T
Ja, du kan inte lägga klinker direkt på spånet utan du måste antingen limma golvgips på spånet eller flytspackla på spånet.

Finns ett fix som klarar av att läggas direkt på spån och det är Ardex S48 men det kostar något ofantligt mycket så det ska till ett litet golv för att löna sig.
 
Om du nu tar bort mattan så passa på att skruva i och fäst golvspånet bättre i underlaget. har du gjuten platta så är det bättre men dyrare att riva bort hela rasket och fyll med dolomit sedan flytspackla..... Varför inte värme? "Byggare"
 
Pagno skrev:
Om du nu tar bort mattan så passa på att skruva i och fäst golvspånet bättre i underlaget. har du gjuten platta så är det bättre men dyrare att riva bort hela rasket och fyll med dolomit sedan flytspackla..... Varför inte värme? "Byggare"
Varför inte värme?

Pris känns det som, jag har vattenburen värme och det känns som ett steg i "fel riktning" att gå på en golvvärme med elslingor.

Att få ned vattnet i golvet känns dyrt, utan att ha en aning om hur dyrt eller krångligt det är att få till. Men jag kanske har fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.