F
Vid lockpanel så är det inga problem men hur gör man när man har tex stående spontad dubbelfasad panel? Nedre liggande glespanelen ligger dikt an mot fasadbrädan och det blir ingen luftspalt som vid lockpanel.... ???
 
Har jag också funderat på...
 
C
Stående gles under den liggande?
 
F
cheetah1 skrev:
Stående gles under den liggande?
Dom hus jag har tittat på (mitt eget inräknat) så är det vindapp - liggande gles - panel. Ingen stående gles som skapar "fritt blås". Undrar fortfarande.....
 
C
Hm.. Små skarvar i glesen?
 
Rev bort min fasad med liggande gles direkt mot vindpapp, Funderade ett tag på avsaknaden av luftspalt, men allt bakom fasaden var perfekt, det var byggt 1960.
Allt såg mycket bra ut, inga spår av röta eller mögel.
 
Jag tror att det är fullt tillräckligt så länge inte panelen ligger an mot vindpapp/gips, asfaboard eller dyligt. Men har ofta funderat på detta. Stående spikläkt först är ju ett alternativ men är nog mer en kostnadsfråga plus att det bygger mer. Jag har aldrig byggt på detta vis så jag vet inte? Rev däremot ner 10 år gammal panel på en villa i Varberg. Panelen satt rakt på tjär/vindpappen. Det var ingen vacker syn. Panelen såg jättebra ut på utsidan... Husen är för täta idag ;)
 
Kan tänka mig att det inte blir så tätt, så det inte skulle kunna blåsa igenom panelen i skarvar mm.
För om det vore hel tätt så hade man ju kunnat strunta i vindpappen.. :)

/Martin
 
Spika 28x70 skikläkt stående om du skall lägga liggande panel. Luftspalt är alltid bra i längden! Visst har vi rapporterat om problemfria fasader, men det kanske är mest tur för fukt är ínte kul.
 
F
pbengtsson skrev:
Spika 28x70 skikläkt stående om du skall lägga liggande panel. Luftspalt är alltid bra i längden! Visst har vi rapporterat om problemfria fasader, men det kanske är mest tur för fukt är ínte kul.
Vid liggande panel är det ju självklart men problemet uppstår vid stående panel. Visst skulle man kunna förskjuta spikläkten lite i höjdled med jämna mellanrum och sätta musband på nedersta raden men antagligen onödigt jobb. (Och mitt hus är redan byggt så det är inget alternativ....)
 
Vid stående har man också spikläkt bakom för luftningen. Antar att du menar att varje fack blir tätt då all panel spikas tätt mot spikläkten. Jag vet faktiskt inte hur man brukar göra, är det ett alternativ att ha distanser bakom den liggande 28x75 spikläkten? Så att luften kan röra sig fritt utefter hela väggytan. Om det finns möjlighet att få till bra luftining skall man göra det, även om det inte behövs rent regelmässigt.
 
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1578 finns lite info om luftspalt för olika varianter av fasad. Där står bl.a. att för lockpanel så räcker springan under locken för att luften ska ta sig förbi spikreglarna, men att det kan bli problem med det om man har lockläktspanel. I texten rekommenderar de att man sätter en vertikal ströläkt under spikreglarna för att få en luftspalt bakom. På bilderna finns den dock inte...

Är det någon som vet om man i praktiken brukar sätta spikreglarna på distanser för att få luftning när man har lockläktspanel?
 
annars så kommer där in luft vid ev knut brädor där den stående panelen avslutas bakom .

och knutbrädorna behöver ingen gles längst ner
 
F
Fredrik.engdahl skrev:
annars så kommer där in luft vid ev knut brädor där den stående panelen avslutas bakom .

och knutbrädorna behöver ingen gles längst ner
Visst, men vid knutbrädona vill man ha det mustätt och att hålla på med musband på ett sånt ställe är bara krångel så där sätter jag nog träklossar invändigt som tätar.

Fick ett svar från husleverantören att spårhyvlingen för att fasadbrädorna inte skall slå sig ger luftning så det räcker. Får nog nöja mig med det.
 
Hmm! Verkar vara svårt med råd när det inte framkommer alla fakta...
Som regel ska man ha 28*70 luftläkt för att få fasaden att inte dra åt sig fukt,men det är inte helt rätt det går alldeles utmärkt att ha vindpapp/tjärpapp med fasadpanelen direkt slagen på gammal befintlig vägg. Största problemet att göra så är att det med stor sannolikhet är fukt kvar i gamla väggen under målningen som sedan stängs in av papp o ny panel. när man slår ny panel på vägg utan läkt får man inte måla väggen på plats vilket resulterar att all fukt vandrar in i träväggen och stannar i pappen. olja,grunda och täckmåla och låt torka i några dagar innan panelen sätts upp så blir det ingen fukt mellan ny och gammal vägg! Dock kan det vara svårt att få ihot spont/not när den är målad. slutmåla allt på plats när all panel är uppe...Har själv ett gammalt hus och jobbar som snickare men det finns inga garantier att det jag bygger på vårat gamla hus fungerar på alla andra hus. Det gäller att få någon kunnig som vet vad som är rätt byggteknik för just ditt hus! Sedan går det inte att få bort alla springor så att möss o andra smådjur inte kan ta sig in, om de vill så tar de sig in iaf, 5 mm springa är gott o väl för en mus att ta sig in....Annars öppnar de hålet:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.