Har en Viking vedspis i köket, 30 cm bred. Skall nu montera en induktionshäll på 60 cm precis bredvid. Köper en 90 cm fläktkåpa och monterar över båda och får på så sätt en 90 cm bred matlagningsarea och får ut både sot och stekos genom fläkten.
Drar ventilationen ut genom ledig/oanvänd pipa i murstocken (imkanalen) som sitter lite högre upp till höger på murstocken.

Min fråga är om detta är lämpligt att göra? Jag får nu en fläkt som kan bli full av fett (särskilt när man inte rengjort den på ett tag) som värms upp av vedspisen och där fettet, efter en tid, kan börja droppa ned på den varma spisen och antändas.

Finns det några andra risker eller synpunkter med detta arrangemang?
 
C
Tror inte man får använda en pipa i murstocken som imkanal heller för den delen..?
 
Jo, det får man. Jag frågade sotarn som var här och han sa att det var ok. Jag kan dock inte komma ihåg vad han sa om spisfläkten när jag frågade, det var ett tag sedan. Och jag vill inte ta hit honom igen bara för att fråga.
Men någon borde väl kunna det här på forumet.
 
God morgon,

Jag har lite funderingar på att göra en liknande konstruktion. Men jag planerar att bygga en kåpa med en inbyggnadsfläkt där fläkten och fettfiltrena endast täcker induktionshällen.

Men som en tanke till dina planer så tror jag nog att det borde gå utan problem bara höjden från hällen är tillräckligt stor.
 
Vill minnas att sotarn här sa nått om att det ska vara minst 100cm fritt mellan kåpan och spisen/spisarna.

I mitt fall gällde det en vedspis, kan väl nämnas.
 
Vi har en 600mm elspis och 900mm vedspis bredvid varandra. Imkanalen i skorsten är "pluggad" - igensatt - och vi har istället enbart en Electrolux SilentTech ovanför elspisen som går ut via vinden och genom yttervägg.

Hade tidigare funderingar på att montera en gemensam kåpa över el- och vedspis men skippade det då det finns risk för baksug från skorsten - dvs att det istället kommer in luft den vägen. Vi valde helt enkelt att plugga igen den gamla passiva ventilen i mustocken och bara använda den nya elfläkten.
Angränsande rum har tilluftsdon placerade ovanför radiatorerna och, utsug sker via köks- och badrumsfläktarna. Även en avslagen köksfläkten har ett visst passivt drag.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.