Thomas59
JBa skrev:
Även om jag hemskt gärna skulle vilja leva i Thomas59s värld med möjlighet att jämföra Granny Smith med Granny Smith måste jag hålla med om att pappskallen har en poäng i att kunden faktiskt är lite dum. Om entreprenören vägrar ge ett jämförbart pris får man väl fixa det själv eller helt enkelt välja den entreprenör som faktiskt gav dig en offert utifrån hur du ville ha den specad. Att marknaden är som den är att vi kunder fortfarande låter entreprenörerna hållas med sina fasoner.

Det som jag förvånas över att folk kan gräva ner sig otroligt i vilken bil eller tv som är bäst och vilka finesser man får men när man ska köpa in tjänster för boendet skiter man i att läsa på och är hur naiv som helst.

Eller så är det jag som är kontrollfreak......
Ja det kanske du är men fram för allt sakanar du insikt i hur konsumenter fungerar i förhållande till företag. Den tanke som många framför att konsumenten helt enkelt får sätta tryck på leverantören, välja bort dåliga hantverkare osv osv är inte helt realistisk. Om så vore kunde vi skrota huvuddelen av vår konsumenträttsliga lagstiftning men det tror jag ingen anser som realistisk.

Märkliga kombinationserbjudanden, svårbegripliga prissättningsmodeller, dolda kostnader, konurrensbegränsande allianser osv osv är bla sådnt som gjort att lagstiftarern ansett sig nödgad att gå ut till konsumentens försvar. Tyvärr har området hantverkare inom bygg/fastighet inte prioriterats vad gäller lagstiftning till konsumenten försvar men förhoppningsvis kommer det.

Att försvara branschens metoder med att kunden "är dum" och rimligen får skylla sig själv är ett ständigt återkommande försvar och i sig ett självmål av trådskrivaren. En sådan inställning vittnar inte om någt annat än rent förakt för dekunder som betalar hantverkarnas löner. Beklämmande!
 
det här med hemliga rabattsystem stämmer mycket bra. Listpris på skruvdragaren är 6000kr företaget betalar 8000kr varför'? för att detta företag framspås att ha ahndlat för x kronor och därför erhåller företaget x kronor i återbäring från företaget. kan komma med konkret exempel på företag och byggvaruhus maskin osv om detta inte skulle verka trovärdigt. på detta sätt betalar kunden materialpriset samt att personerna i företaget inte kan använda detta system. ofta kommer företag till en bygghandel och säger slå det på littra eller kundnummer xxxxxx men jag vill betala kontant och därmed kan kalles bygg använda sig av skanskas rabatter.
 
Kanske det är fel att kalla olika rabatter eller prislistor på material hemliga eftersom alla med någorlunda insyn i branschen är fullt medvetna om vad som gäller. Vanliga kunder som sällan anlitar hantverkare har av naturlig anledning noll koll så därför känner de sig ibland lurade när de upptäcker påslaget på materialet.

Jag har en bekant som är förvaltningsansvarig på ett stort företag som bedriver byggverksamhet och förvaltning. Enligt honom så kräver de hantverkarnas verkliga fakturor med samtliga rabatter som fakturaunderlag. På dessa priser så accepterar de ett påslag på 15% och på exempelvis förbrukningsmaterial så kan hantverkarens rabatt enligt ett antal olika prislistor som han räknade upp ligga på 90%.

Självklart så får större kunder som stora bostadsföretag bättre rabatter på materialet och det är inget konstigt med det men det är snarare det sätt som det redovisas ut till privatkund som blir stötande. Istället för att ange ett påslag på ex. 10 - 90% så ger man sken av att kunden får köpa materialet enligt "gällande" priser eller till och med om man har tur en rabatt på några procent.

Det är inget fel med att ta betalt men då ska man också kunna redovisa klart och tydligt vilket påslag man har på materialet likväl som man anger antalet arbetade timmar. Om det fungerar mot större företag så borde det inte vara någon skillnad mot privatpersoner.

Jag är fullt medveten om att påslaget på materialet för många hantverkare är en viktig del av inkomsten men jag har svårt att förstå varför man ska behöva dölja den delen mot vanliga privatkunder när företagskunder är fullt medvetna om påslagen och ser till att reglera dessa till en rimlig nivå? Är det helt enkelt ett sätt att hålla en lägre timdebitering eller är så att systemet är så inarbetat så att få hantverkare alls reagerar över att privatkunderna tycker det är knepigt?
 
Thomas59
Hemliga blir rabattsystem först när hantverkaren påstår att materialkostnaden är en annan (tex via prislistor) än den han betalar eller när rabatter ges i efterhand, tex årsvis i form av bonus och således inte framgår av kostnadsunderlaget.

Skillnaden mellan företagskunder och privatpersoner är att det är EGNA pengar som privatpersonen betalar med och då blir man ju kanske lite extra kostnadsmedveten.

Överstiger sen materialkostnaden, som hantverkaren fakturerar, vad motsvarande material kostar på byggmarknaden (ibland med flera hundra procent) är det kanske inte så konstigt att många reagerar.
 
Jag vill träffa "Hasse" och fråga var han köper sitt mtrl. Jag vill också ha 40%.
Jag ger kunden hela min rabatt om kunden går med på att betala på 20 dagar.
Givetvis lite beroende på jobbets längd osv.
 
Thomas59 // Jag förstår att du blir upprörd.
Men det är inte lättare för oss inom branchen för det kan skilja mycket i pris på samma vara hos olika grossister, iallafall för elektriker.
Vi använder oss av svindyra datorprogram som vi uppdaterar med jämna mällanrum som jämför grossisterna för att få så bra priser som möjligt på olika varor. Detta för att kunden i sin tur inte skall känna sig lurad då han givetvis får del av rabatten.
Men ibland kommer det ändå upp samma prylar som säljs till rena vrakpriserna i olika affärer.
Vi har inte tid att sitta och gå igenom 100tals affärer för att få det till lägsta pris utan vi jämför endast de största grossiterna.
Sedan är det ju så att ett visst påslag på material måste man ha (rimliga sådana)
för att täcka eventuella garantifel mm.
Det går ju inte och ha priser på 100-200% mot vad detaljhandeln tar ; då skulle jag som yrkesman inte vilja se min kund i ögonen.
Allt handlar om sunt förnuft och god entreprenörsanda.
 
Thomas59
b2b2 skrev:
Thomas59 // Jag förstår att du blir upprörd.
Men det är inte lättare för oss inom branchen för det kan skilja mycket i pris på samma vara hos olika grossister, iallafall för elektriker.
Vi använder oss av svindyra datorprogram som vi uppdaterar med jämna mällanrum som jämför grossisterna för att få så bra priser som möjligt på olika varor. Detta för att kunden i sin tur inte skall känna sig lurad då han givetvis får del av rabatten.
Men ibland kommer det ändå upp samma prylar som säljs till rena vrakpriserna i olika affärer.
Vi har inte tid att sitta och gå igenom 100tals affärer för att få det till lägsta pris utan vi jämför endast de största grossiterna.
Sedan är det ju så att ett visst påslag på material måste man ha (rimliga sådana)
för att täcka eventuella garantifel mm.
Det går ju inte och ha priser på 100-200% mot vad detaljhandeln tar ; då skulle jag som yrkesman inte vilja se min kund i ögonen.
Allt handlar om sunt förnuft och god entreprenörsanda.
Det låter helt ok och hantverkare med din inställning behöver ju inte känna sig träffade av de tidvis ganska hätska utfallen mot vad som helt enkelt måste betecknas som skojeri.

Självklart är ett rimligt påslag ok.

Problemet uppstår ju när påslaget görs med hänvisning till priser, som anges i grossistprislistor, som ingen (?) hantverkare i verkligheten betalar, med hänvisning till att detta är den faktiska inköpskostnaden.

Än värre när hantverkare skamlöst gör påslag i 200-300% klassen till okunniga kunder bara för att dom vet att kunden inte har koll.

Visserligen är det en fri marknad och varje hantverkare har rätt att ta vilka priser som helst men när vissa (många) hantverkare förespeglar att kunden gör en bra affär med hantverkarens rabatter men kunden i verkligheten betalar kraftiga överpriser eller helt enkelt luras att betala helt orimliga priser är det inte konstigt att man reagerar.

Dels är det dåligt affärsmannaskap och dels spiller det över på justa hantverkare som i förlängningen kanske missar jobb.

Vad menar du med påslag för garantifel? Gäller det inköpt material gäller väl tillverkarens garanti? Menar du den tid som åtgår för att byta material som ersatts via garanti eller rent garantiarbete borde väl detta rätteligen vara inbakat i timpriset.
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
...Vad menar du med påslag för garantifel? Gäller det inköpt material gäller väl tillverkarens garanti? Menar du den tid som åtgår för att byta material som ersatts via garanti eller rent garantiarbete borde väl detta rätteligen vara inbakat i timpriset.
Inte nödvändigtvis tycker jag.
Det är väl en OK kalkylmodell att varje intäktsslag bär sina egna omkostnader.

Och tänk om du har hem en elektriker för rent felsökningsarbete, då vill du väl inte betala (inbakat i timtaxan) kostnader för materialhantering, materialgarantier osv, om du ändå inte köper nåt material vid det tillfället.
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Inte nödvändigtvis tycker jag.
Det är väl en OK kalkylmodell att varje intäktsslag bär sina egna omkostnader.

Och tänk om du har hem en elektriker för rent felsökningsarbete, då vill du väl inte betala (inbakat i timtaxan) kostnader för materialhantering, materialgarantier osv, om du ändå inte köper nåt material vid det tillfället.
Du skriver materialgarantier. Menar du att du ger materialgaranti UTÖVER vad matarialleverantören erbjuder? Annars har du väl inga materialkostnader för matarialgarantier?

...men du kanske har rätt, fast båda modellerna har sina brister. Har inte funderat i dessa banor tidigare.
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Du skriver materialgarantier. Menar du att du ger materialgaranti UTÖVER vad matarialleverantören erbjuder? Annars har du väl inga materialkostnader för matarialgarantier?
Jag menar alla omkostnader som är knutna till hanteringen av material, utan att sen tänkt så väldigt mycket på vad mina exempel betyder.

Men ja, typiska materialomkostnader är: tid (och kostnader) för beställning, returer, hämtning. Bundet kapital. Tid som läggs på leverantörer, även leta nya. Rena garantikostnader ifall man köper material garantilöst eller, i vissa fall med billiga prylar, helt enkelt inte ids reklamera utan bara byter ut åt kunden.
 
Garantifel kan bestå av ex en elradiator där termostaten går sönder efter ett år.
Leverantören /återförsäljaren står oftast för kosnaden för materialbytet.
Men det kan vara si och så med att få ut pengar från återförsäljaren gällande timdebitering samt resekostnader för felsökning / återmontage.
Vissa leverantörer står även för detta och givetvis väljer man material till viss del efter det.

Det funkar inte att sälja ex en rörelsevaktsstrålkastare à 120kr som med all säkerhet går sönder inom loppet av garantitiden, eller ännu värre precis efter.
Då säljer man hellre in en lampa som kostar ex 700 kr som av erfarenhet håller i många år framöver.
Det är ju dels vad hantverkare är till för, att kunna ge bra priser på BRA produkter och inte endast gå på bästa pris.
Men fortfarande gäller ju schysta priser till kunden ,det är ju honom vi har att tacka för att tjäna vårt levebröd.
 
Thomas59
b2b2 skrev:
Garantifel kan bestå av ex en elradiator där termostaten går sönder efter ett år.
Leverantören /återförsäljaren står oftast för kosnaden för materialbytet.
Men det kan vara si och så med att få ut pengar från återförsäljaren gällande timdebitering samt resekostnader för felsökning / återmontage.
Vissa leverantörer står även för detta och givetvis väljer man material till viss del efter det.

Det funkar inte att sälja ex en rörelsevaktsstrålkastare à 120kr som med all säkerhet går sönder inom loppet av garantitiden, eller ännu värre precis efter.
Då säljer man hellre in en lampa som kostar ex 700 kr som av erfarenhet håller i många år framöver.
Det är ju dels vad hantverkare är till för, att kunna ge bra priser på BRA produkter och inte endast gå på bästa pris.
Men fortfarande gäller ju schysta priser till kunden ,det är ju honom vi har att tacka för att tjäna vårt levebröd.
Ok då förstår jag.
 
Byggare Anders!

Ni verkar ju ganska bitter över att folk tjänar pengar på er.
Vilken tråkig inställning du verkar ha till hantverkare.
Jag skulle nog vilja påstå motsatsen.De flesta är ärliga och gör sitt jobb.Problemet är kunder som ni som inte ser allt underarbete/förarbete och timmar som går utan att sådana som ni uppfattar som att det inte händer ett skvatt.
Det finns inga genvägar till ett bra resultat.Skall det bli bra så kostar det också tid.Men det förstår dom flesta inte.
Angående rabatter så tycker jag han var just som gav dig det över huvudtaget ,själv hade jag inte gjort det .
Kunder som beter sig som skit och skriker och skränar och drar förhastade skutsatser krusar jag inte.
Bjud dom på kaffe och bulle istället vetja.
 
Thomas59
ikeahantverkaren skrev:
Byggare Anders!

Ni verkar ju ganska bitter över att folk tjänar pengar på er.
Vilken tråkig inställning du verkar ha till hantverkare.
Jag skulle nog vilja påstå motsatsen.De flesta är ärliga och gör sitt jobb.Problemet är kunder som ni som inte ser allt underarbete/förarbete och timmar som går utan att sådana som ni uppfattar som att det inte händer ett skvatt.
Det finns inga genvägar till ett bra resultat.Skall det bli bra så kostar det också tid.Men det förstår dom flesta inte.
Angående rabatter så tycker jag han var just som gav dig det över huvudtaget ,själv hade jag inte gjort det .
Kunder som beter sig som skit och skriker och skränar och drar förhastade skutsatser krusar jag inte.
Bjud dom på kaffe och bulle istället vetja.
Ingen är bitter på att hantverkare tjänar pengar, det är helt ok. Folk blir förbannade på hantverkare som luras och utnyttjar okunniga kunder. Folk blir förbannade på hantverkare som inte svarar på telefon, som inte ringer tillbaks, som inte kommer pa avtalad tid eller inte alls, som inte gör jobbet klart i tid osv.

Många är ärliga och gör sitt jobb men undantagen är inte ovanliga.

Det är kunden det är fel på! Har vi hört den förut? Har ni hantverkare som ständigt skyller på kunden funderat på om det kan vara något i ert egna beteende som är orsaken?

När ska hantverkare förstå att det ofta är deras egna bristande kunskaper i kommunikation, bristande förmåga att skapa rätt förväntningar, bristande förmåga att redovisa utfört arbete på fakturan och ibland helt enkelt bristande förmåga som får kunderna att gå upp i atomer.

Visst, det finns notorisk besvärliga människor som det inte är mycket att göra åt men merparten av kunderna är nog ganska vanliga Svenssons som helt enkelt blir förbannade då ni brister enligt ovan.
 
Man kan inte jämföra köp av en hantverkstjänst med t ex ett bilköp. En elinstallation eller liknande är komplext och svårbedömt för en lekman, man är helt enkelt i händerna på hantverkaren. Vem kan bedöma vad som är rimlig kostnad för att dra in el i en nybyggnad? Man får ofta en känsla av att företagen tar till rejält i överkant med prissättningen. "Går det så går det, annars finns det gott om andra naiva kunder..."
Och med de senaste decenniernas pris-/värdeökning på bostäder finns det mycket pengar att hämta i byggbranschen, Många har råd att belåna sina värdefulla hus rejält. Därav dessa fantasipriser på byggarbeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.