Daniel_N skrev:
Men kan du slipa tex trapetsformade tänder, som har 3 sidor?
Har inte haft möjlighet att prova då jag inte äger några.Jag antar att ni menar klingor främst avsedda för aluminium.
 
När jag lämnar in klingor för slipning så slipar han nästan alltid även skärtypen och inte bara spånvinkeln använder ofta trapets (EA)till belagda skivmaterial.

Mvh Pär H
 
Hej såhär 14 år senare.
Är Holzman fortfarande bra?

/Workingclasshero
 
Här är en lirare som har en slip och berättar lite mer.


 
Har en holzmann..Är mycket nöjd med den.Skönt och slippa lämna in för slipning. Tar max 5min och slipa den själv
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ikeahantverkaren ikeahantverkaren skrev:
Har en holzmann..Är mycket nöjd med den.Skönt och slippa lämna in för slipning. Tar max 5min och slipa den själv
Hej
Det har varit nåra synpunkter på nätet om svårt att linjera och så, vad finner du för svagheter och går de att eliminera?
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det har varit nåra synpunkter på nätet om svårt att linjera och så, vad finner du för svagheter och går de att eliminera?
/W
Man slipar lite lätt på en tand för att se att se så vinkeln blir okej. Jag justerar tills det slipar jämnt över hela tanden. Inget problem alls med rätt styrka på glasögonen och bra ljus.. Utgår alltid från den föregående slipningens vinkel. Är den lite fel så är det inte hela världen.. Kör alltid enbart på känsla och det har fungerat bra
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har du kylvätskepump på maskinen eller slipar den torrt?

Jag funderar på att väcka liv i min klingslipmaskin men den är gjord för snabbstålsklingor och har ingen kylvätska.
 
H heimlaga skrev:
Har du kylvätskepump på maskinen eller slipar den torrt?

Jag funderar på att väcka liv i min klingslipmaskin men den är gjord för snabbstålsklingor och har ingen kylvätska.
Min slipar torrt.
 
Tack
 
ikeahantverkaren ikeahantverkaren skrev:
Nu har jag köpt min klingslipmaskin i alla fall.
Jag tänkte redogöra lite för er som också är i behov av en sådan.

Ja den verkar definitivt vara gjord i kina och med allt vad det innefattar.
Jag fick en smärre chokvåg av besvikelse när jag öppnade paketen.
Axeln som agerar klingans centrering var avvikelser på en och en halv millimeter på en sträcka av 5 cm.Man ser direkt hur snett den sitter med blotta ögat.
Klingan som dom påstod vara outslitlig gick det av en flis på när jag råkade föra klingan mot slipskivan i utan att motorn ens var igång.Pilen som vägleder en vilket gradantal man ställt in den i satt placerad 2 cm från mätskalan och dessutom snett påsatt vilket som jag ansåg omöjliggjorde den exakthet som krävdes.Elkabelns fäste i maskin var knäckt från leverans.Bruksanvisningen bestod av en sprängskiss över maskinen som dessutom var på tyska.Mellanläggsringar för klingans olika diameter i axeln saknades i 20mm.Typiskt eftersom det är den som används mest till cirkelsågsklingor från festool.Dock följde det med 2st 22mm som där jag sedermera slipat ner den ena till 20 på en smärgel.
Trots alla dessa fel så är jag nu nöjd med maskinen.Jag fick först ringa till återförsäljaren och ge honom en ordentlig avhyvling för vilket skräp han skickar ut.Sen fick jag en natt med dålig sömn pga hur jag skulle göra.
Skicka tillbaka eller renovera?
Jag svalde min stolthet och fixade till alla defekter på den.De fick skicka en ny klinga (den som det gick en flis på) mot att slippa få tillbaka maskinen.Mätskalan var det enda jag inte kunde åtgärda men nu när jag satt mig in i hur den funkar så visar det sig att det räcker med att ha den som ett ungefärligt riktmärke, en svart tuschpenna gör fininställningen åt mig .Genom att täckmåla en av tänderna med tusch ser jag exakt vilken inställning som behövs för att hitta fram till rätt gradantal.

Nu slipar jag 48 tänders festool klingor på under 5 minuter och det är en fröjd att alltid ha skarpa klingor till hands.Dessutom är det nästan en lite meditativ skön känsla att slipa dem.
Det framgår inte till 100 % om det var Holzmann MTY 8-70 som du köpte då 2009. Har du kvar den och är du fortfarande nöjd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.