Denna tråd är utbruten ur diskussionen om att ställa in en GTS 10 (http://www.byggahus.se/forum/verkty...46-hur-finjusterar-man-en-bosch-gts-10-a.html)

//Daniel N, moderator

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag håller med samtliga om deras problem med sågen. Jag har tittat runt på nätet och blivit lite förtjust i en "cross cut sled". Mitt problem är att hitta en fyrkantsstång som är 16.5mm bredd så att den passar precis i spåret.
 
Redigerat av moderator:
Masses skrev:
Jag håller med samtliga om deras problem med sågen. Jag har tittat runt på nätet och blivit lite förtjust i en "cross cut sled". Mitt problem är att hitta en fyrkantsstång som är 16.5mm bredd så att den passar precis i spåret.
Men inte behöver du väl färdig fyrkanststång (menar du fyrkantsprofil i stål typ?) för att bygga slädar och jiggar till sågen? Tycker det går kanon att göra sådana jiggar med spårstyrningar i hårdare träslag såsom ek eller bok. Jag har riktat/planat till tunna bitar som är aningens för stora och sedan justerat ner dem lätt med ett sandpapper. Jag har en Inca Major som har spår på båda sidor om klingan.
 
Redigerat:
PHL:
Självklart man man det! En hård fet plast hade oxå varit intressant...
 
Masses skrev:
Jag håller med samtliga om deras problem med sågen. Jag har tittat runt på nätet och blivit lite förtjust i en "cross cut sled". Mitt problem är att hitta en fyrkantsstång som är 16.5mm bredd så att den passar precis i spåret.
Du hade ju en kontakt som svarvade/fräste en jigg för att göra hål i mft-bord. Skulle det inte vara en baggis för samma person att fräsa ner en massiv plattjärnsbit på tex 10x20 till 10x16,50?

Att biten är massiv kan väl knappast ha någon större betydelse för den totala vikten i den klena dimensionen och med så kort längd?
 
Börjar hamna ganska off-topic :), men vore bra med källa för nylon-skruvar modell såna som används i köpes-jiggar som glider i T-slots för att se till att dom fyller ut spåret. Eller kanske att man försöker ta ideén från hur man justerar en TS55 till att sitta tajt på linjalen .. hmm.
 
Självklart är det enkelt för dom... Men "själv-är-ju-bäste-dräng", vill själv, kan själv och allt det där du vet :-D


Daniel_N skrev:
Du hade ju en kontakt som svarvade/fräste en jigg för att göra hål i mft-bord. Skulle det inte vara en baggis för samma person att fräsa ner en massiv plattjärnsbit på tex 10x20 till 10x16,50?

Att biten är massiv kan väl knappast ha någon större betydelse för den totala vikten i den klena dimensionen och med så kort längd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.