Skall snart riva ut ett gammalt kök i min nya lägenhet och göra nytt. Är då lite fundersam på vad man skall välja som bänkskiva.

Vi använder köket ganska hårt - både jag och min fru, men är väl inte överdrivet försiktiga med det. Det kan bli både varma plåtar och kastruller som hamnar på skivorna. Citron, matlagningsvin, vatten, mjölk/grädde, degrester, blast och annat lämnas gärna kvar på bänkarna längre än vad som är nyttigt... :cool:

Ej heller är vi vidare bra på löpande underhåll... Sitter just nu med ekskivor och de har varit riktigt uggiga under en period (en slipmaskin och ett par vändor olja senare är de dock fina igen).

Frågan är nu vad vi skall välja i det nya köket... :)

Spontant så känns det som om granit skulle passa oss bäst - men hur ligger det till med kompositsten? Frågar man en försäljare så får man bara svaret att det "är precis lika bra som riktig granit". Behöver jag säga att jag blir skeptisk...
Har också sett akryl - vilka egenskaper har den?

Jag är tacksam får all input - framförallt vilka egenskaper olika material har och hur underhållsfria och stryktåliga de är.
 
I ert fall skulle jag valt laminatskivor då de är billigast att byta ut när de gjort sitt.

Både massivträ och granit ska underhållas och det verkar ni ju dåliga på. ;)
 
Hmmm... Laminat är väl det vi uteslutit pga att det är fult när man sätter in det och att det inte tål något.
Jag är med på att det inte finns något som heter underhållsfritt - men vi är inte intresserade av engångsbänkskivor heller... ;)
 
Rostfritt då?
 
MXN skrev:
Hmmm... Laminat är väl det vi uteslutit pga att det är fult när man sätter in det och att det inte tål något.
Jag är med på att det inte finns något som heter underhållsfritt - men vi är inte intresserade av engångsbänkskivor heller... ;)
Hhmm... tycker ju förvisso att det finns rätt läckra laminat idag, men allt handlar ju om var man letar och vad man har för tycke och smak...

Laminat tål ju betydligt mer än både massivträ och granit om man inte sköter dem.


Bästa alternativet hade kanske varit att försöka hålla efter det hela lite bättre. ;)
 
Granit, gabbro eller annan stryktålig sten som är mattslipad och impregnerad med en permanent behandling tål i stort sett vad som helst under många år.
Se bara till att tillverkaren vet vad och hur de skall åstakomma detta.
 
Kanske läge att testa och gjuta en i betong.? Billigt och är hållbart.
 
rqu skrev:
Vi hade en riktigt sjysst rostfri i gamla lägenheten. Från "Landskrona Rostfria", med någon form av spånskiva under, så den kändes nästan massiv. Perfekt att baka på, med kant där bak.
Nu har jag länkat till den här från flera trådar, men här är den igen...
[länk]
Landskrona rostfria gör mycket bra arbeten och man kan få speciallösningar tillgodosedda på ett bra sett.
 
Trä ger ju en varm känsla, svart matt granit är snyggt och tål värme, en rejäl rostfri bänk praktiskt och snygg. Trä tål ju inte värme så bra. Har i andra trådar rekommenderat Osmos hårdvax till träskivor, jag har det sedan någon månad tillbaka, det verkar väldigt bra, vatten blir till kulor ovanpå, det verkar inte kräva något löpande underhåll. Om det går kanske du kan kombinara bänkskivor i trä med granit runt spisen för avställning, och gärna en rejäl diskbänk så stänk och blöt disk inte hamnar på träskivorna.
 
Vi får absolut kolla rostfri - men hur funkar den med varma grytor o dyl? Är det inte risk att den slår sig?

Sen så låter det värre än vad det är från min beskrivning. Vi är dåliga på det dagliga underhållet i kombination med att vi verkligen både bakar och lagar mycket mat. Detta sliter på "ömtåligare" material.

Är det någon som har pejl på vad det är för skillnad mellan granit och stenkomposit? Tillverkningsprocessen har jag koll på - men hur skiljer sig materialen åt?
 
MXN skrev:
Vi får absolut kolla rostfri - men hur funkar den med varma grytor o dyl? Är det inte risk att den slår sig?
Det troj jag inte, inte om du köper en rejäl underlimmad med spånskiva, typ Landskrona...
 
Vi har en rostfri diskbänk just nu. Inte från Landskrona, men från Lagarostfritt vilket är ungefär liknande kvalitet. I alla fall hade rörmokaren (som borrade hål till blandaren) aldrig varit med om så tjock plåt. På den är det inga som helst problem att ställa varma plåtar och annat.
Granit är visserligen väldigt tåligt, men om man spiller fett eller syrliga saker ska man ju torka direkt. Den blir inte förstörd, men det kan bli trista fläckar.
 
AstaS skrev:
Granit är visserligen väldigt tåligt, men om man spiller fett eller syrliga saker ska man ju torka direkt. Den blir inte förstörd, men det kan bli trista fläckar.
Därför är en permanent impregnering gjord hos tillverkaren en bra lösning.
Motverkar feta fläckar och skydd mot vin, kaffe samt annat kladd.
Vi har både bord och bänkar som är minst 10 år och mer och inte en fläck.
Många stenfirmor vill inte lägga ner det extra arbetet eftersom det tar tid och plats att torka.
 
Vi har köpt lägenhet med svart stekompositskiva i köket. Den är flammig och allt syns på den. Hur skall vi få glans på den igen?den har även blivit repad på ett par ställen. Vad blir den repad av. Trodde den var jättedålig! Rita
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.