Ska göra ett ca 3 meter brett hål i en vägg av tegel. Enligt besiktningsmannen kunde den mycket väl vara bärande, utan beräkningarna från 1956 vågade han inte ge ett definitivt svar... Han tyckte att vi skulle behandla den som bärande i alla fall.
Bjälklaget är i betong och resten i tegel och lättbetong. Takstolarna går vinkelrätt mot väggen som det ska rivas i, så även det talar för att det är en bärande vägg.
Hursomhelst:
Hur grov I-balk kan vara lagom?
Hur mycket längre än hålet är brett ska balken vara?
9d9200924742Pc5ce.jpg
 
Svarar själv...
En besiktningsman jag pratade med hade sett liknande fall där IPE160 hade använts. Nu blev hålet bara 230 cm och jag har en IPE 180-balk på gång, så det håller nog.
En snickare jag hade dit brukar göra hålet ca 25 cm större på var sida, så jag kör på det.

Bonusbild på hur det såg ut när jag kapade i väggen...
c8200971947PM5c53.jpg
 
Om en IPE-160 är kraftig nog som avväxling av en bärande vägg, räcker en VKR-balk 100x100x5 mm som ersättning?
Har för mig att en hålprofil är starkare men dyrare än I-balk i motsvarande dimension. Vikten per meter är ungefär samma.
Har hittat datablad, men kan inte tyda dem :)
IPE-balk datablad
VKR-hålprofil datablad
 
Hej! Spinner vidare på din tråd.. Jag har ett hus från 40 talet och de ser ut som ditt ungefär. 1 1/2 plan med källare dock är mitt i trä och det går en skorsten till vänster om dörren in till köket! Väggen du har markerat är den jag ska ta bort! Jag utgår oxå från att väggen är bärande dock är källarens betongvägg inte exakt under denna vägg utan dryga meter in i köket (går ihop med skorstenen i källaren) men inte lönt att chansa här:)
Jag håller på att luska fram limträdimensiner för detta då hålet blir 370 cm i bredd! Limträpelare 90x90 i varje ände och en limträ I-balk på 90x225 borde ju hålla men jag är långt ifrån säker på detta! Så jag välkomnar synpunkter :D Limträbalken kommer isåfall vila på pelarens hela yta 90x90...
 
En IPE 160 är betydligt kraftigare.
Det är I och W i tabellerna du ska gämföra.

En IPE profil är bland det mest optimala som finns när man vill ha styrka i kombination med låg vikt.
 
En tråd räcker för ett ämne
/Mats_o
Moderator
 
Sorry Mats_o! My mistake... Dock kommer balken vila på 90 till 100 mm på ena sidan och 180 mm på den andre pga dubbla pelare! mer än så blir de inte! Därimot så växlade jag av en bit yttervägg för dörr(150 cm) och då la jag balken ca 25 cm extra på varje sida!
Hoppas att detta kan bidra med nått!
Tack för mig...
 
Nu sitter den där, får se om det blir nån nerböjning när stolparna åker väck.
 
  • DSC07036_640.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jösses!
Är det bara så att upplagen i var ända av den balken håller så klarar den där ett kärnvapenkrig :)
 
Jepp. IPE180 är stadiga grejer. Blir kanske ett par hundra kilo badkar på övervåningen, better safe than sorry!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.