Hej!

Hur har era fångare gått i sommar?
Alltid kul att höra lite kommentarer.

Är vi nöjda eller kanske missnöjda?

För min del så funkar det bra.Har väl kört ca 7-8 veckor med
elpatronen helt avstängd.
Det som känns extra bra är att anläggningen sköter sig själv,
inget merjobb:D

Min anläggning = 2 fångare (32rör),300 liters tank. 4 pers i hushållet.
 
Funkat fint för mig kanske eldast 5-6 brasor utöver solvärmen men då mest för att madammen ville duscha och då väntas inte på någon sol inte ;)

Platta solfångare åt öster tror det är c:a 10 kvadrat. Måttade fel sist jag var upp :(
 
Håller själv på att bygga en egen solfångaranläggning.
Planen var att ha allt i drift senast 1a maj. nu var det dock så att leverans av delar sket sig... Nu är dom iallafall färdigbyggda och på tisdag kommer lyftkranen, så räknar med att ha dom i drift inom 1 vecka.
Men vad gör det, sommaren kommer ju tillbaka varje år ;)

Har då 9,44 kvadratmeter solfångare, exakt rakt mot söderläge.
Bor dessutom i en liten sluttning så finns inget som skuggar taket någon gång alls överhuvudtaget.
Ska snart skriva ihop en projekttråd från första fundering till klart bygge :)


Men är oxå nyfiken på hur ni andra klarat er?
Måste vara fler som har solvärme?
 
v-g skrev:
Funkat fint för mig kanske eldast 5-6 brasor utöver solvärmen...
Under vilken tidsperiod?
 
Mina var klara i mitten av Maj i år.Mina står i 45 graders vinkel.Så jag tycker
att dom ger minst lika bra nu som runt midsommar.
 
Jag har solfångare på ca 10 kvadratmeter.
Acctanken är på 750liter.
Funkar bara finfint, men det blir inte lika varmt vatten som när vi eldar.
Helt fantastiskt att det kan levereras 120-gradigt vatten ner till acctanken, men jag hade gärna haft en större värmeväxlare, för det tar en bra stund innan acctanken blir varm.

Hursomhelst så är jag nöjd med solfångare som komplement till vedeldningen.
Blir ju för varmt i huset när man eldar på sommaren
 
Jotack - jag har en sfinxenhet och 1500l-tank, första sommaren utan vedeldning. Det fungerar utmärkt, utan några som helst driftstörningar. Nu kan min sambo duscha i en evighet utan att det blir gräl om vem som skall ta in veden och elda. Enda irritationsmomentet är att fångaren aldrig hinner värma upp tanken till mer än ca 65C - jag har alltså enomra mängder halvvarmt vatten, men inget över 70C. Tanken är alltså för stor i förhållande till fångaren...... man får lov att vara efterklok.
 
Bra säsong! Ingen ved/el sedan skiftet mars-april. 3Sfinx-moduler av första generationen, 750lit ack. Är det solperiod så får fem barn duscha så mycket dom vill(nästan) , är det moln/regn så går vinterregeln in: max 10min dusch :)
 
Jonas_Olofsson skrev:
Under vilken tidsperiod?
Sen jag släckte ner spånförugnen tror det var i april/maj kanske? Känns som det var länge sen man eldade nu iaf :)
 
v-g skrev:
Sen jag släckte ner spånförugnen tror det var i april/maj kanske? Känns som det var länge sen man eldade nu iaf :)
Inte illa det :)
 
Fördelen av att nästan alltid ha varmvatten är onekligen ingen dum idé. För min del är det nästan som en varmvattenberedare fast utan det dyra kWh priset.
 
Hitintills i år har det blivit 4500 kwh ,bor ej i huset än så det har gått till värme och poolvärme .
 
Min SF ger fortfarande bra fjutt när solen behagar titta fram! Dock är inte topptemperaturen lika bra som tidigare, det märks att solen är svagare :(
 
alen!

1 sfinxenhet - Hur stor yta är det? Är det plana eller vakuum? Har själv 1400 liter med dubbla solslingor som jag ska koppla på solfångare på till våren. Bra att höra efter lite före så att man inte dimensionerar för lite.
 
Vi har en avstängningsventil mellan varje acc-tank, dvs vi kan koppla bort slavtank 3 (750liter) eller både slavtank 2 (500liter) och 3 och då räcker solvärmen till hyggligt höga temperaturer i tank nr 1 (500liter) även vid sämre väder eller som nu på höstkanten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.