Hej!
Jag ska bygga en ny altan i trä på min långsida vid mitt putsade funkishus från 1954 (vit färg). Jag vill dock inte ha ett räcke typ snickaglädje. Det jag efterlyser är förslag om design på ett funkisräcke i trä.
Tack på förhand! :)
 
Min far tog hjälp av en smed, som svetsade ihop ett staket till hans altan. Väldigt fint, och passar bra till deras funkis a´1941.
 
  • räcke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte i trä dock, men snyggt.
 
Räcket är fint, men det var något annat jag blev nyfiken på... Står uterummet på något murat eller är det skivor som täcker "grunden"? (Mitt uterum hamnar också högt upp och jag vill gärna slippa mura en "torpargrund" men jag vill slippa se en kjol av tryckt virke...)
 
Svar till Micke Micke:
Smidesräcke är fruktansvärt dyrt nu (allmän byggkonjunktur och metallpriser 1500-3000 sek/lpm)
Ang. big snucks inlägg:
Brottas med samma sak. Har funkishus och vill helst inte bygga med synligt trä och under inga omständigheter synligt tryckt virke.
Funderar på en kombination där jag täcker allt under golvnivå med liggande glespanel av obehandlat virke som jag målar i samma kulör som grunden.
/Bjarven
 
Hm, bra idé att måla sockel och under altan i samma färg. Jag har ännu inte målat sockeln, men funderar på svart, eller en mörkgrå färg kanske. Huset är smutsvitt, men ska få en fin vit färg så småningom (puts). Nya hängrännor i svart blir det också. Grannen (hoppas han inte är på detta forum) har förstört sitt funkishus med massor med trädetaljer på en konstig altan med glas runt hela huset.
 
Farsan använde sig av mineritskivor. Hade det varit min altan, hade jag försökt försänka skruven, och sedan spcklat innan målning. Men jag är ju målare så...
 
5.2 racing skrev:
Min far tog hjälp av en smed, som svetsade ihop ett staket till hans altan. Väldigt fint, och passar bra till deras funkis a´1941.
Åh, vad fint! Nu fick jag ny inspiration! Men, vad betalade din pappa för metallräcket? Kostar det 3000/lm så är det nog bara att ge upp för mig :(

Gillar verkligen hur han dolt utrymmet under altanen med skivorna - jättefint!
 
Vet ej vad det kostade. Skall kolla upp detta.
 
Åh, vad fint! Nu fick jag ny inspiration! Men, vad betalade din pappa för metallräcket? Kostar det 3000/lm så är det nog bara att ge upp för mig
Vi tog kontakt med en firma, där det kostade 1650 kr/m för ett räcke i stål. (se bild)
Så det går att komma undan relativt billigt.
 
  • 466.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej,
vad heter firman som säljer det där räcket ?
Hur fungerade beställningen och monteringen?

Vi är på väg att byta ut vårt räcke på ett 70-tals funkis hus.

hilsen
jokke
 
Vill tipsa om en bok som innehåller mycket bilder och exempel på hur räcken osv såg ut från sekelskiftet fram till -70 talet. Där kan man se vad som passar tex ett -30 tals hus och vad som skiljer det från ett hus byggt på 60-talet.

http://www.bokfynd.nu/9153427815.html

// Mats
 
M myrstack skrev:
Vill tipsa om en bok som innehåller mycket bilder och exempel på hur räcken osv såg ut från sekelskiftet fram till -70 talet. Där kan man se vad som passar tex ett -30 tals hus och vad som skiljer det från ett hus byggt på 60-talet.

[länk]

// Mats
vad hette boken ? länken är stendöd
 
Kan tänka mig att det var "Så byggdes Villan". Googla på det kommer det säkert upp tips. Har den boken själv, kul att läsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.