Hej finns det någon som har erfarenhet av någon sorts ved uppvärmning till sin pool?
Jag håller själv på att exprementera med en ganska stor gamal fiskrök som jag bygger om.
Så här är det jag tog en fiskrök, den är ca: en meter hög med en skorsten och 50 cm bred och djup. Hela framsidan är en lucka. Nu har jag tagit kopparrör som är 15 mm och böjt dom i en spiral, sedan satte jag in hela paketet mitt i eldstaden och drog ut rör ändarna, kopplade slang till pumpen och en som går till poolen. Vattnet som kommer ut är ca 30 grader, om jag stryper vatten tillförseln så blir det mycket hetare men då är flödet mycket mindre. ska jag ha grövre kopparrör eller längre rör. Värme effekten blir inte så stor som jag trodde med tanke på hur mycket ved det går åt. Någon som har en ide kring detta.
 
C
För liten yta skulle jag tro. Se om du kan få tag på ett kamrörsbatteri. Sen är väl inte koppar det optimala materialet i en varm eldstad kanske..?
 
Nej jag måste ha cirkulation på hela tiden när jag eldar anars smälter det nog.
Men vad är ett kamrörsbatteri?
 
C
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=373

Fast jag tänkte att det kanske ginge att hitta begagnat. Ta annars lite mer rör bara, och ha det inte precis i lågorna, utan hellre lite ovaför.

Det är en hel vetenskap hur man får ut så mycket värme som möjligt ur en eldstad, leta tillexempel reda på viadrus-tråden här på forumet.
 
Ja den såg ju bra ut, kan det sitta en sån typ i en acctank med varmvatten beredare.
För en beg sådan kan man ju få tag i.
 
Fiskrök o värma pool med..... vad kan verkningsgraden vara för detta?? 0,1% kanske. Uppriktigt tror jag nog att en elpatron kostar mindre att köra än all mat du behöver för att hugga veden.
Om du ser det som ett bonustillskott när du röker fisk är det ju jättebra men inget som ersätter tex en värmepump.
 
Nja fiskrök, den byggdes med tanke att bli en rök men egentligen är det bara en eldstad. som en kamin. Meningen är inte att ha den som värmekälla jämt. Jag har ju solvärme men den funkar ju bara på sommaren. Skulle vara skönt om man kunde värma upp vattnet vid några tillfällen på senhösten. Typ 30 grader. O ved har jag tillgång till.
 
Jag har själv varit inne på samma lösning, eller att koppla till bergsvärmen. Men du får ut betydligt högre temperaturer med din 30 grader:)

Men din värmekälla (fiskrören) är det en utvändig konstruktion som endast är kopplad till poolen? Inte till huset alls? Hade varit väldigt intressant att intregera dessa två isåfall:)
 
Ja jag har gjort en spiral av rör som ligger i själva eldhärden. Men tror att jag måste skaffa grövre rör tyn 1/1,5 tum så att flödet blir större. jag vill ju att det ska komma hetvatten i samma mängd som från sandfiltret. Borde ju gå men ded måste nog vara många meter rör i eldstaden så det inte kyls ner.
 
Här finns en skiss på hur jag gjort.
 
  • Eldstad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för en väldigt beskrivande bild;)
 
ska du värma vattnet som cirkulerar genom filtret så måste du ta det via en värmeväxlare. Åter igen, innan du börjar lägga pengar på detta fundera på verkningsgrad och konstruktion. Du kan ju titta på en principskiss hos en vedpanna: http://www.nibeonline.com/pdf/639214-3.pdf
Värmeväxlare hittar du hos poolfirmorna.

Hur många m3 vatten ska du värma?
Men tar du reda på ung vedens energiinehåll, din pannas verkningsgrad och hur många m3 vatten som skall värmas X antal grader så kan du göra en ballpark bedömning om möjligheterna i projektet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag fortsätter nog och testar, har ju allt material. ska nu montera in grövre rör ca 3 meter långt. Kommer det varmt vatten så är jag nöjd, blir det inte varmt så funkar det inte. Värt att prova i alla fall.
 
Ja nu funkar min värmare klockrent. Jag har två separate slingor med 13mm´s rör. Vattnet kommer in i ett kraftigere rör där det separeras i två slingor som sedan går i hop i ett gemensamt större rör. I och med det så blir flödet som med ett 30 millimeter rör men värmeefekten blir mycket större. Nu kommer det 40 gradigd vatten i ganska stor mängd. Så nu blir det bada av sent i höst
 
  • värmare-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • värmare-2.jpg
  • värmare-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.