Tänkte montera en kanalfläkt på vinden med ett don i taket på ovanvåningen. Jag har hittat billiga fläktpaket på Clas olson mm men undrar om man kan koppla dessa till en dimmer utan att det blir problem. Jag vill ha ett reglerbart flöde på mellan 40 och 120 kubik/timme. Ventillationen är främt till för att minska risken för framtida fuktskador och skall allstå skapa ett mindre undertryck. Samtidigt vill jag inte dra på för mycket på vintern så att uppvärmningskostnaderna blir orimliga.

Fungerar dimmer och är det i så fall någon speciell variant som behövs?
 
Jag har för mig att jag sett i någon annan tråd här på forumet att just Clas Ohlsons fläktar är rätt högljudda, kan vara värt att söka lite och kolla det.

Jag köpte en "riktig" Fresh kanalfläkt för spirorör, till den finns det en speciell fläktstyrningsenhet (som ser ut som en dimmer) att köpa.
 
Thomas59
storkarp skrev:
Tänkte montera en kanalfläkt på vinden med ett don i taket på ovanvåningen. Jag har hittat billiga fläktpaket på Clas olson mm men undrar om man kan koppla dessa till en dimmer utan att det blir problem. Jag vill ha ett reglerbart flöde på mellan 40 och 120 kubik/timme. Ventillationen är främt till för att minska risken för framtida fuktskador och skall allstå skapa ett mindre undertryck. Samtidigt vill jag inte dra på för mycket på vintern så att uppvärmningskostnaderna blir orimliga.

Fungerar dimmer och är det i så fall någon speciell variant som behövs?
Köp en riktig kanalfläkt. Inget Classejunk. Kolla på SystemAir tex. Dom är inte speciellt dyra. Finns tyristorstyrning (jmf dimmer) eller stegtrafo (1-2-3-4-5 lägen). Tänk på att det kan bli brumm med tyristor om man inte kör full kräm.

Tänk också på att såväl tilluftsdon som fläkt måste dimesioneras mht beräkningar av flöde, mottryck i rör osv. Efter montering ska du flödesmäta och justera fläkthastighet och tilluftsdon.

Sitter fläkten så till att du riskerar att besväras av fläktmotorn kan du köpa en "boxad" fläkt. Då är kanalfläkten inbyggd i en liten ljudisolerad låda.
 
Verkar som om fresh mfl har sämre värden än classes???? Ljudnivå? Energiförbrukning på 40 W är i högsta laget men med stegtrafon kanske man får ner det rejält? Thomas en stegtrafo verkar vara en minst lika bra lösning som dimmer. Inga nackdelar med dessa? brumm/oljud kan jag iofs acceptera efterom fläkthuset placeras på kallvinden och jag kan då lägga mängder med isolering runt denna.
 
Thomas59
storkarp skrev:
Verkar som om fresh mfl har sämre värden än classes???? Ljudnivå? Energiförbrukning på 40 W är i högsta laget men med stegtrafon kanske man får ner det rejält? Thomas en stegtrafo verkar vara en minst lika bra lösning som dimmer. Inga nackdelar med dessa? brumm/oljud kan jag iofs acceptera efterom fläkthuset placeras på kallvinden och jag kan då lägga mängder med isolering runt denna.
Kör själv en SystemAir med stegtrafo. Kan inte se några nackdelar med trafon. Har inte testat men jag har för mig att det är tyristorn (dimmern) som kan brumma.
 
Thomas59
Har en SystemAir KVK 160 L http://catalogue.systemair.com/SE/productgroup/201.aspx med RE 1,5 stegtrafo http://catalogue.systemair.com/item/item.aspx?id=11055&stdal=1

Fläkten ca 2000 kr och trafon ca 8-900 kr.

Fläkten är boxad (inbyggd i en isolerad låda) och hörs inte alls.

Tänk på att du bör fästa fläkten med vibrationsdämpande beslag (neopren) och gummistosar. Annars riskerar du att vibrationerna fortplantas via stommen i huset, även om fläkten i sig är täckt med isolering.
 
Jag behöver ett totalt luftflöde på ca 100 m3/h i normalfallet och har redan en konstantgående paxfläkt som tar ca hälften av detta. Det är allstå ganska lite volym jag vill ventilera. System air 160 för ca 3000 kr totalt verkar iofs ganska prisvärt men det är onödigt kraftig. Strömförbrukningen vill jag också ha minimal och helst inte över 15 W i normalläget.
 
Thomas59
storkarp skrev:
Jag behöver ett totalt luftflöde på ca 100 m3/h i normalfallet och har redan en konstantgående paxfläkt som tar ca hälften av detta. Det är allstå ganska lite volym jag vill ventilera. System air 160 för ca 3000 kr totalt verkar iofs ganska prisvärt men det är onödigt kraftig. Strömförbrukningen vill jag också ha minimal och helst inte över 15 W i normalläget.
Gav bara ett exempel på vad jag själv har och det finns säkert billighetsalternativ.

Hur stort hus har du? Takhöjd? Invändig volym som ska ventileras? Tilluftsdon? Hur mycket syger din nuvarande fläkt?

SystemAirs kanalfläktar finns från 51 l/s och 30W. Tänk på att du bör ha väl tilltagen kapacitet på fläkten, gärna dubbelt mot vad du beräknat. Dels för att slippa köra fläkten på max och dels för att kompensera för tryckförlusterna i ventilationsrören.
 
Invändig volym ca 200 m3 (85 m2*2,3m.) Paxen tar 50m3 och jag vill allstå ha 50 till. 51 l/s är nästan 200 m3/h så jag får "skruva ner" denna rejält. Jag vet visserligen inte hur mycket rören stoppar men det borde inte bli så mycket med ca 2 meter 100mm rör utan skarpa böjar.

Till ett rimligt pris och med en bra stegtrafo kan jag nog tänka mig att överdimensionera. Viktigt i så fall att elförbrukningen verkligen minskar rejält när jag "dimmar" ner fläkten.
 
Thomas59
Kolla även SOLIDUCT http://www.soliduct.com/flaktar/kanalflakt.htm som har bra priser. Minsta modellen (100) är visserligen överdimensionerad om man kör den på max men med en stegtrafo på läge 1-2 bör du dels få vettigt flöde och dels låg förbrukning. Den drar 65W på max.

Nu finns det ju massor av märken så du hittar säkert fler om du letar.

Viktigt att tilluftsdonen är dimensionerade efter fläkten. Hur många har du och vilken modell?
 
Tilluften var tidigare endast en väggventil 100mm på bottenvåning men jag håller på att ta fram en gammal igensatt 100mm på ovanvåning också. Jag kanske måste komplettera med någon till? Just nu fungerar troligen alla fönster som ventiler efterom de inte är så täta men det skall ju fixas.
 
Hej du verkar vara väldigt sugen på låg energiförbruklning på fläkten.
om du skall köra en fläkt på låg fart med bibehållen verkningsgrad skall du se om du kan hitta en
EC fläkt (DC) det fina med dem är att verkningsgraden behålls vid del last och att man regelerar dem med en enkel 0-10 voltssignal. ordnas med en trim pot.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.