Hejsan! Jag behöver lite råd å tips på hur jag ska göra med min ventilation.

Det är ett hus på ca 100 m2 som är renoverat, byggt 1890 nånstans, det var ingen medveten ventilation tidigare bortsett från en köksfläkt som gick upp i en skorstenspipa.
Idag har jag en köksfläkt som går ut i väggen, skorstenen är kvar men där sitter en vedspis nu och spisen är flyttad därför blev det ut i väggen med oset från den nya köksfläkten...

Sen har jag köpt en MYSON fläkt från Classe som jag tänkt montera i duschrummet. Jag har ännu inga ventiler i några väggar. Det är ett enplanshus, än så länge - oinredd vind, ett sovrum, ett vardagsrum, ett rum med enbart en WC och handfat och ett badrum samt tvättstuga å kök. Jag har nu fått planer på att sätta en Soliduct standard white i badrummet och MYSON-fläkten i tvättstugan. Sen en väggventil, F-90, i sovrummet, vardagsrummet och i hallen.

Hur verkar detta? Behöver jag tänka på nåt mera eller är det bara att köra? Ska man koppla så att fläkten i tvättstugan går hela tiden eller enbart på påslag? Eller är det bättre att den i badrummet går hela tiden? Den har fuktavkänning så jag tänkte låta den gå på det å ev. fördröjning från påslag på strömbrytare också.

Tacksam för svar, jag har helt glömt bort det här med ventilation i all renoveringsyra som rått här i ca 2 år så jag tänkte ta tag i det nu, bättre sent än aldrig. Men det är lite tung luft här inne så det kanske man kan få avhjälpt med ett vent.system.
 
Du ska inte ha nån värmeåtervinning elr? Vad har du för värmekälla?
Jag sitter och renoverar ett torp från 1890-talet som blir 100kvm klassen och har liknande frågor som du har.

Kan inte hjälpa dig mycket men jag fick offert på vent med värmeåtervinning på 60t (kanske kommer undan med 40t om man gör det själv). Skulle tro att den betalar sig på 10år (6t/år bränns lätt när vent värmen går ut i ventilationen) , sen är resten vinst.

Mvh Micke..
 
Får gråa hår på det här! :)

Klart det bästa vore med värmeåtergivning, jag har JVP som källa ut i golvvärme...
Tycker det känns lyxigt jag å å vräka ut värmen bara, men vad fan ska man göra!?
Kan ju absolut inte kasta ut 40-60000 på ventilation som kan kosta 4-5000:- med mekaniskt självdrag?!

Trodde man skulle få mera respons här, men icke!
 
http://www.isn.se/ventilation.htm#vvl100
I hear you!

Vet inte hur bra de är i förhållande till "riktigt" TFX men funkar gör de säkert, och till ett vettigt pris.

btw så finns Airstar oxå http://www.airstar.se/ men jag har lite svårt att vent-killar som tycker de är bra.
Airtsar fungerar som en lunga som blåser ut 30 sek innan den blåser in 30 sek. Q vent blåser in och ut hela tiden.

En till.. http://www.air4cond.com/prodotti/en/E100SX__4780.aspx# Står att denna ska fungera i badrum.
"The E100SX is a surface mounting heat recovery ventilator and is suitable for installation in bathrooms and Wc's. It is designed for continuous operation providing up to 70% Heat Recovery."
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.