Det är nu andra sommaren med pool. I fjol införskaffade jag en Intex 15 foot som rymmer ca 13 kbm vatten och kort därefter två svarta solmattor från ElNino. Jag är inte riktigt nöjd med mattorna de höjer visserligen temperaturen med ca 5 grader vid solsken men vattenflödet är för dåligt. Jag har inte gjort någon vetenskaplig analys men en solig dag kan vattentemperaturen öka med ca 4-6 grader i poolen varav den största ökningen troligen beror på direkt solljus. Poolen stod ifjol i delvis skugga vilket gav en sämre uppvärmning trots solmattorna. Så min slutsats är att direkt solljus värmer bättre än mattorna. Skulle vara intressant att få höra kommentarer om min teori.

Med tanke på de svenska somrarnas nyckfullhet känns det inte riktigt motiverat att investera 10.000-tals kronor i utrustning för uppvärmning. Tacksam för tips.

/Mikael
 
Om du har täckt bassängen med solfolie så har du nog rätt
 
Köp trädgårsslang 1" och en pump slå på när solen kommer ju längre slang ju mer värme.
 
Jag har beställt en solfolie eftersom presseningen håller på att gå sönder. Tack för tipsen.
 
Själv har man erfarenhet av solfolie, ger något högre värme... Men tyvärr inte den ökningen man önskar, 20 grader är ingen badtemperatur i min mening. Någon som vet om man kan koppla uppvärmningen till poolen tillsammans med bergvärmen, då man inte behöver så mycket värme på sommartiden (snarar tvärtom)?? Skulle gärna veta om någon gjort detta eller på direkten kan säga "Är du galen, så kan man inte göra!!" För jag är ingen expert:S så är tacksam för svar.
 
C
Det kan man, det finns speciella satser med allt man behöver utom rör som man kan koppla på.
 
Men är det något poolföretagen har eller de som installerar bergvärmen? Priser?
 
Zodie skrev:
Men är det något poolföretagen har eller de som installerar bergvärmen? Priser?
Det får en rörpulare och elektriker göra.
Kolla på poolforum.se där finns det massor som har kopplat in sina husuppvärmingssystem till sina pooler.
Själv kör jag min CTC VP luft-vatten o panna mot poolen.
 
tack för svaret, för så fort en pooltekniker ska pilla med utrustning så sticker priserna till galna nivåer. Påminner starkt om marknaden för båtar, man blir fattig bara av att titta i fönstert:S
 
I stort sätt kostade min lösning:

2-300kr rör o kopplingar
3-400kr cirk pump
3-4000 värmeväxlare
300kr för semiautomatisk styrning (eg jag vill inte att poolen snor varmvattnet i huset)
En VVS kille fixade detta på,en timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.