Hej! Har köpt en lägenhet där ägaren innan har lagt ett laminatgolv i hela lägenheten.
Men i hall och kök har han/hon lagt det åt h****** fel.
Golver slutar ca5cm från ena väggen och är helt sne sågat. har ingen lust att sätta dit en jätte list.
Ska därför ta bort golvet från hall och kök och lägga nytt golv där.

Men kruxet är det att golvet sitter ihop med vardagsrumsgolvet och måste därför kapas en rak linje där imellan( 5m)
Hur får man till en spikrak linje där, vilken såg ska man använda. Laminat är ju bra hårt.

Ska lägga en list mellan golven sedan så det "smälter ihop"

MVH Elias
 
Stämjärn och hammare, funkade för mig iaf.

Men innan du gör något kanske du ska invänta en vettigare lösning.
 
TV-snickaren Mattias brukar såga laminatgolv med klingsågen och den där styrplåten som han använder ofta. Så skulle nog jag försöka göra också när det är så lång sträcka som 5 m. Ställ in djupet precis som golvtjockleken och såga. Ser enkelt ut på tv men jag har aldrig gjort det själv. I liknande situation har jag sågat med en liten fogsvans men det har varit dörrhål på 80-100 cm, 5 m låter långt för hand.
 
Sänksåg med skena (alt cirkelsåg med skena om du är van att köra den, det svåra är att starta med den). För att komma ända intill på slutet kan man använda en så'n där elskrapa/såg som har ett styvt blad med tänderna i framkant och som bara vibrerar lätt fram och tillbaka (vad heter det verktyget???)

Oavsett borde du inte behöva ha någon superprecision på själva snittet eftersom skarvlisten så småningom täcker en del. Se bara till att ha en skarp klinga på sågen när du kör och ta det lugnt och fint så att du inte får flisor i laminatet.
 
Kan du inte ta upp det gamla golvet, komplettera med nya brädor
och lägga om det.
Det brukar gå rätt lätt att ta upp en laminatgolv om det inte är limmat.
 
Jag skulle slagit ut en linje antingen med tumstock+penna eller snörslå om man vill vara lite avancerad. Sedan är det bara att sätta cirkelsågen i det med rätt inställt djup. Hålla på med sänksågar, räls, skenor etc känns onödigt. Men är man sjukligt ostadig på hand så kanske det behövs. Längst ut i kanterna hade jag tagit och sågat översta skiktet med fogsvans och sedan tagit till stämjärn. Alternativt såga sista biten med en Fein multimaster eller motsvarande.
 
T
1337 skrev:
Jag skulle slagit ut en linje antingen med tumstock+penna eller snörslå om man vill vara lite avancerad. Sedan är det bara att sätta cirkelsågen i det med rätt inställt djup. Hålla på med sänksågar, räls, skenor etc känns onödigt. Men är man sjukligt ostadig på hand så kanske det behövs. Längst ut i kanterna hade jag tagit och sågat översta skiktet med fogsvans och sedan tagit till stämjärn. Alternativt såga sista biten med en Fein multimaster eller motsvarande.
Inte alla som har en Fein Multimaster liggandes hemma då den kostar 3000 kr i inköp : )
 
tank77 skrev:
Inte alla som har en Fein Multimaster liggandes hemma då den kostar 3000 kr i inköp : )
1337 skrev:
Fein multimaster eller motsvarande.
Motsvarande: Meec - 399kr, Powercraft - 299kr, Bosch - 1049kr

Eller fogsvans+stämjärn som jag också skrev: 64kr

Priser från Jula.
 
T
Fast sakerna du räknade upp är skit jämfört med Fein Multimastern men visst TS ska bara ha den till att göra ett jobb så då duger nog leksakerna från Jula!

Så det bästa för TS är då en fogsvans och ett stämjärn.
 
Ja, och det är väl ETT jobb som diskuteras här eller? Sen om det är skit eller inte spelar ingen roll då de fortfarande är motsvarigheter och lär utföra jobbet lika bra.
Men vill man ändå ha en Fein så får man en för runt 1500kr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.