Har ett lite tråkigt (utmanande? ;))uppdrag till alla ni inredningsgalna forumhängare ;)

Har bott i min nuvarande lägenhet i snart 3år och har väldiga problem med min hall. Vet inte alls hur jag ska få liv i den! Som det är nu är det mest en "gå-igenom-hall" som jag inte direkt brytt mig om. Det största problemet är väl att jag bor i en hyreslägenhet och är därför rätt begränsad i vad jag kan göra. Så vänder mig nu till er och undrar om NI har några roliga ideér på vad man kan göra. :) Inkluderar bilder från varsit håll av hallen. Rita gärna :)

(Resterande rum går rätt mycket i blåa detaljer, gardiner, väggar och nån lampskärm)

Tack på förhand! Alla tips är välkomna!

Bild 1: Från entredörren.
Bild 2: Mot entredörren.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt golv, kanske i EK ger rummet en varmare och mer ombonad känsla. Just EK för att det är ett golv som passar till det mesta och som är väldigt snyggt i längden, satsa i så fall inte på det billigaste utan lägg lite extra pengar så lovar jag att du hade blivit mer nöjd i längden :) Välj en ljusare tapet eller kanske vitlaserad pärlspont panel, från golv till tak, för att liva upp rummet lite. Våga testa!! Lycka till!
 
inramade semesterbilder, många små speglar i roliga rammar som en väl komponerad samling på väggen? Nyckelskåp i färg som fångar ögat, liten hylla typ tavelhylla för att lägga undan små saker man hittar i fickorna :). Några krokar att hänga sina snygaste väskor , hattar som dekoration ? Inga stora tavlor ... det finns redan många dörrar som bildar stora fyrkanter, tycker jag.
Det blir bara några håll i väggen men det spacklar man över när man flyttar :)
gaia
 
Förslaget om ekgolv tycker jag var superbra. Det ger ett varmt och välkomnande intryck. Som komplement skulle jag nog tapetsera i en diskret schablontapet i vitt/silver.
Detaljer i svart eller mörkt trä - smala hyllor, förvaring. En stor svart spegel, gärna lite snirklig eller rund ger också ett bra blickfång och väger upp det fyrkantiga.
Jag skulle också sätta en lång rad små spotlights med dimmer i taket.

I det lilla hörnet där du har fåtöljen skulle jag placera nån udda hög byrå eller nåt annat kul som kan hittas på loppis el.likn.
 
hellen77 skrev:
Förslaget om ekgolv tycker jag var superbra. .
men kanske inte så smart att lägga det i ett hyreslägenhet :)
 
Jag skulle hellre, istället för en hög byrå, välja en låg bänk under spegeln. Nästan av typen TV/mediamöbel, de brukar kunna vara rätt lagoma i storlek.
Och gärna byta ut spegeln mot en rund/oval. Som gaia säger, det var väldigt mycket stora fyrkanter i detta utrymme. Kan vara bra att bryta av med andra former.
Kanske av samma anledning byta ut hallmattan, och lägga dit en med mjukare former, av typen pappelina, med cirklar, stora blommor eller så. Gärna i en färg som också bryter av mot det lite beiga intrycket. Ett exempel från ellos: http://www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=35396&productId=197603&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=#
 
gaia skrev:
men kanske inte så smart att lägga det i ett hyreslägenhet :)
Jag bor i hyresrätt och har faktiskt gjort en del ytskiktsrenoveringar ändå. Det beror nog lite på var man bor kanske. Jag har ett attraktivt läge på min lägenhet, så det "lönar sig" att renovera om man vill byta upp sig så småningom. Fast för egen del har jag primärt gjort det för min egen skull! Jag vill ha det fint hemma, hyresrätt eller ej!
 
Jag gillar more-is-more :) så om jag var du skulle jag sätta upp vita tapeter (gärna med skiftande högblankt mönster) två stora vita helkroppsspeglar med fina ramar (finns snygga på Jysk), byta ut takplafonderna mot vita takkronor, sätta in ett vitt hörnskåp/vitrinskåp med belysning i hörnet & lägga in ett nytt fint golv i trä eller klinker.

Eller om du har en tajtare budget eller inte vill lägga för mycket på hyresrätten: in med en ny hallmatta, fin belysning i taket och gärna efter väggen (den ser ganska mörk ut), sätt in ett vitt skåp i hörnet och måla spegelramen vit!

Lycka till!
 
hellen77 skrev:
Jag bor i hyresrätt och har faktiskt gjort en del ytskiktsrenoveringar ändå. Det beror nog lite på var man bor kanske. Jag har ett attraktivt läge på min lägenhet, så det "lönar sig" att renovera om man vill byta upp sig så småningom. Fast för egen del har jag primärt gjort det för min egen skull! Jag vill ha det fint hemma, hyresrätt eller ej!
Jag har gjort detsamma i min hyreslägenhet, MEN egentligen ska man prata med värden om man lägger ett sådant golv. Laminat eller ny plastmatta mm kan man göra utan att fråga. trägolv ses som en standardhöjning.
 
Hellen 77- Jag tror att vi har typ samma smak. Vilka bra ideér!!!
 
En kompis till mig hade en ännu mindre och trängre hall, hon löste tråkstämpeln genom att måla väggarna i en ganska djärv men ändå väldigt varm och ombonad röd och en spegel med guldram som gickfrån golv till tak. Det var definitivt ingen som gick förbi den hallen utan stora ögon och berömmande ordval. Kanske inte något för alla men jag hade defintivt satsat på en lite mörkare färg på väggarna. Tillsammans med bra belysning så ger mörkare färger ofta en varmare, mer ombonad känsla när man kommer in, välkomnande liksom.
 
Jag tycker Cockabys förslag är jättebra, det är antingen eller. Hade själv en 12 m lång och helt omöjlig hall i en tråkig lägenhet, och där satte jag Stringhyllor hela vägen på ena sidan högst upp närmst taket, alla pocketböcker fick plats. Under hade jag alla tavlor och inramade foton som inte fick plats i andra rum, två fina globlampor och gamla lampetter på väggen. Jag ångrade dock att jag målade vitt, eftersom det inte kom in mycket naturligt ljus i hallen - då ser vitt bara skitigt ut tycker jag. En röd tapet eller färg hade gjort susen, och rutig linoleum, eller parkett.

Ett tips är att om du har möjlighet att sätta en spegel som fångar naturligt ljus som kommer från bredvidliggande rum, dvs mittemot en dörröppning.
 
Hyrestänk, hyrestänk.. Ja! Jag har det, lägg en mörkare sisalmatta i hallen, skaffa också en större dörrmatta på samma gång. Belysning i den mörka clubstolshörnan. Skippa clubstolen helt och skaffa en roligare stol. Häng undan kläderna.
 
Här finns exempel på sisalmattor
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.