Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
I ett hus som ska säljas, med blåbetong i alla väggar som har samma strålning 0,35, har de mätt upp 3 gånger mer radon i bottenplanet än i övre. Det försöker mätkillen förklara med markradon, men den sprider sig uppåt, så även om det är träväggar uppe brukar det vara hälften emot där nere. Markradon och radonväggar men så stor skillnad! Kan det förklaras med annat än varierande ventilation, dålig nere och bra uppe, att de vädrat och fått ner medelvärdet?

Ska värdet upp ska man stänga alla dörrar och vädring, ska det ner gör man tvärtom, ex. då huset ska säljas. Det är mätt 3 dagar i juli, man ska egentligen mäta 3 månader på vintern.
 
En mätning utförd av säljaren 3 dagar juli skulle inte jag lägga någon vikt till, som du är inne på kan de haft fönstret öppet hela tiden.
 
Det går inte att avgöra om det förekommit fusk.
Det är inte omöjligt att få värden i paritet med vad du angivit även "utan" fusk dock.
Man måste ha tillgång till alla data (mätmetod, verkliga mätvärden ritningar etc) för att mer ingående kunna kommentera det hela.

Som puu påpekar så kan man väl inte fästa så väldigt högt värde på en sådan mätning, utan bör göra egna.
 
Sökarn
Jag mätte själv idag där och fick lägre Gammavärden än de fått, men tyvärr i nästan varenda vägg i hela huset.
 
Varför tyvärr??
det är väl jättebra om radonbelastningen i huset är låg - eller?

må väl


per
 
Om gammavärdena finns i nästan varenda vägg så betyder det att det finns blåbetong eller annat uranhaltigt material i de väggarna. Det är två faror med blåbetong, gammastrålning, som i princip inte går att göra något åt, och sönderfallsprodukten radon, som går att minska genom ventilation och är farlig genom att den kommer ner i lungorna och falla sönder där och på så vis innebära en risk för cancer.

Dock kan låg gammastrålning bero på rött tegel. Jag kan dock inte gränserna, men vet att det är betydligt lägre värden än för blåbetong.
 
med 35µS/h så är det med största sannolikhet blå lättbetong.
Jag skulle nog allvarligt fundera på att avstå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.