Hej,

är på g att bygga ett Skidstahus. Det är ju X antal val som ska göras, bla. som standard kan man välja mellan betongpannor från Benders eller plåttak från Spi elit. Vad rekommenderas? Magkänslan säger att jag ska välja betongpannorna, men är det rätt?

Mvh / Enhörningen
 
En fördel med betong är att dom är bättre att gå på,inte så hala som
plåt.Helst vinter tid!

Vet ej hållbarheten på plåt.Men betong ligger väl runt 40 år.

Fördelen med plåt är att det är lättare att få upp på taket.Om man ska lägga det själv vill säga.
 
Har man pannor på taket, skall man väl upp och titta till dem minst 1 gång/år. Rätta till dem och byta de som ev. har gått sönder. Hur många gör det? Jag har aldrig varit på "inspektionsrunda" på taket. Plåten ligger där den ligger, flyttar sig inte. En annan fördel är att det blir mycket lättare tak. Tål mera snö, om det kommer någon. Snön glider lättare av också så man kan behöva snörasskydd på vissa ställen.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
På vissa plåttak släpper färgen efter ett antal år. Vet man ifall man kommit tillrätta med detta "fel"? Slipper man det är nog plåttak praktiskt och bra på många sätt, om än något dyrare.
 
Ja, plåt är inte helt underhålls-fritt.Så det måste också inspekteras.
 
  • Gilla
Skollta
  • Laddar…
Inte behöver gå upp och inspektera pannor varje år på ett nylagt betongtak. Ta bort mossan var 5:e år och kolla på pannorna då. Det dröjer iallmänhet många år innan man behöver börja byta pannor.
 
Fördel med plåt är just halkigheten, Snön kasar lättare av taket så man slipper skotta så mycket
 
Ja kan ana att det är vissa som kommer mer norrifrån och vissa lite mer söderifrån;)
 
Plåt kan både tappa färg, blekas och rosta. Ingen vet hur färgerna kommer att vara om 10 år eftersom de byter färg oftare än så.

Som plåtslagare skulle jag valt betong alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Stora fördelen med plåt är att den är enkel att lägga själv, betongpannor antar jag är som att lägga tegelpannor och det är inte alls så enkelt som man kan tro:p Jag har alltid lagt plåttak och har inte sett några problem med dem, sålde ett hus till en kompis där vi hade lagt vanlig svart TP 20 och den låg i alla fall kvar och höll tätt efter 15 år men längre än så har jag aldrig följt ett plåttak. Otvivelaktigt rostar plåt förr eller senare :( så viss inspektion är nödvändig men det är bara att måla på där man har ev färgsläpp. Generellt är betongpannor snyggare att se på om man har ett tak som syns mycket, hade jag det och skulle leja bort jobbet är nog pannor ett troligt val men jag lejer inte bort jobb på huset annat än i nödvändiga undantag. :D
 
Jan-Å skrev:
Stora fördelen med plåt är att den är enkel att lägga själv, betongpannor antar jag är som att lägga tegelpannor och det är inte alls så enkelt som man kan tro:p Jag har alltid lagt plåttak och har inte sett några problem med dem, sålde ett hus till en kompis där vi hade lagt vanlig svart TP 20 och den låg i alla fall kvar och höll tätt efter 15 år men längre än så har jag aldrig följt ett plåttak. Otvivelaktigt rostar plåt förr eller senare :( så viss inspektion är nödvändig men det är bara att måla på där man har ev färgsläpp. Generellt är betongpannor snyggare att se på om man har ett tak som syns mycket, hade jag det och skulle leja bort jobbet är nog pannor ett troligt val men jag lejer inte bort jobb på huset annat än i nödvändiga undantag. :D
Betongpannor är mycket enklare att lägga än både plåt och tegel.
 
MaZtoR skrev:
Betongpannor är mycket enklare att lägga än både plåt och tegel.
Å f-n, är det?:confused: Vad är skillnaden i så fall, för en "plåttaksläggare" som jag ser dom rätt lika ut när dom ligger på taket. Jag hjälpte en kompis lägga tegelpannor och det var ett sjå att få till det i ränndalar och runt skorsten och överhuvudtaget att få raka rader med pannor :eek: jämfört med plåt var det som sagt knepigt värre.
Men så är det alltså inte med betong??
 
Betongpannorna har falser och är tyngre. Vanliga tegelpannor ligger kant i kant på diagonalen med pannan övanför och under vilket gör att de måste ligga exakt rätt, detta gör inte betongpannorna. Tegelpannorna måste därför ha exakta läktavstånd medan betong kan ligga på allt mellan 320 och 375cc.
 
Åhå, lärde man sej nåt nytt igen :) Bra forum detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.