Har gått och funderat på att köpa/bygga hus under en längre period. Har tittat på en del objekt men inget som faller oss i smaken. Jag har därför börjat fundera på att bygga ett nytt hus. Men problemet är att veta om pengarna räcker till :)

Vi hoppas på att få en byggkredit på 2 miljoner kr + att vi själva skjuter till ca 200 000 kr, totalt har vi alltså 2,2 miljoner att röra oss med. Vi bor i Märsta/Sigtuna och hoppas kunna hitta en tomt för runt 1 miljon kr. Vet inte om detta är realistiskt, verkar även svårt att hitta tomter utan sjöutsikt...

Jag har inga kunskaper i att bygga men har inte tummen mitt i hand och skulle troligen fixa det mesta invändigt. Jag har kaklat ett par badrum i tidigare lägenheter (enligt konstens alla regler) som har blivit kanon. Jag har en pappa som är i bransch som kommer att hjälpa mig samt en kompis som är elektriker som säkerligen kommer att ge mig ett bra kompis-pris.

Vi är sugna på ett hus i modern stil med pupettak på 130-150 kvm. Något liknande detta: http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Kataloghus/1-plan/Sandliden.aspx
Kravet är ett stort och rymligt kök med öppen vy över vardagsrummet. Är det helt orimligt att tro att det går att bygga detta för 1 miljon?

Frågor:
Är det värt att anlita någon som reser stomar, ytterväggar och lägger tak?
Finns det någon bra sida/program för att räkna ut hur mycket matrial som går åt?
Fasad i trä eller puts, vad är bäst/billigast?
 
Redigerat:
Min åsikt är att det är tämligen orimligt, med risk för att göra dig besviken. Allt beror ju på standard, eget arbete osv. En fingervisning, om än grov, är mellan 10'-20,000/kvm. I ditt fall 1,3-3 mkr.

1. Vi gjorde så att vi anlitade en entreprenör som snickrade stommarna och takstolarna. Yttertaket tjänade vi duktigt på att göra själv då dessutom är enkelt (plåt).

2. Jag har inte hittat något iaf. Ett tips är att rita upp huset i valfritt program, vi använde Google sketchup, vilket är ett gratisprogram, Papper, penna och miniräknare - sen är det bara att räkna på! Jag vet att det finns användare som lagt ut kalkyler osv här på forumet, leta reda på dessa och tag hjälp av dem.

3. Vet jag faktiskt inte. Puts betyder ju stenhus, vilket ofta betyder svalare inneklimat. Och andra sidan behöver du en hantverkare som både murar och putsar. Spika panel klarar du enkelt själv.

Lycka till!
 
Köper du stommen från tex skidstahus vet jag att du kommer under miljonen stomrest men då ska ju allt inredigt in också och sånt är ju sällan billigt. Det KAN gå men man får nog sikta in sig på de billigare vitvarorna och inte rostfritt överallt. Resningen är värd att köpa in men det ska vara ett erfaret team annars kan du lika gärna köra på själv.

Plattan kan man spara massor på att gjuta upp för själv, med kantbalkar är det väldigt "enkelt". Håller du kök/badrum enkla så är VVS inte dyrt. Dvs ett rum av varje och kanske angränsande för kortare/mindre rör.

Alla innerväggar/tak snickras egenhändigt.
 
A
1 miljon anser jag är totalt orimligt, om du inte väljer budget modell och inget utöver det normala (dvs billigt kök, ingen braskamin eller bubbelkopp/bastu eller något annat). Det plockar på mer än vad man tror. Har en vän som byggt lösvirke för två år sedan och han har 113 kvm, landade på runt 1,2 för huset och det är ändå riktigt billigt.
 
Jag har inte byggt själv men går också i byggartankar. Jag vet inte hur duktig du är eller hur mycket tid du har, men låt säga att du gör allt själv och inte betalar en krona i arbetskraft så tror jag att bara materalet kommer kosta dig en miljon, om du inte vill lägga ut plastmattor i alla våtrum, billigaste köket, snåla på elen och välja billigaste konstruktionen. Detta baserar jag på en kompis som byggt souteräng hus men tagit hjälp med att gjuta grund ( ha la ut cellplast och drog värme/vatten/avloppsrör själv). Huset var arkitektritat och med ganska frikostiga glasytor (fönstrena gick på 200 lakan). Sen har han i princip byggt huset själv men med viss hantlangarhjälp. Innan kök och badrum var påbörjade hade bygget kostat 1,5 miljoner för 200 m2.

Edit:
Om du vill bygga själv och komma ner i pris finns många bra tips här på forumet. Första tipset är att skippa sådanna hus som ni kollade på och istället satsa på en enklare geometrisk form. Alla extra hörn i ytterväggarna kostar massa $$
 
Redigerat:
Mikael_L
Välkommen till forumet.
Fröberg skrev:
...
Vi är sugna på ett hus i modern stil med pupettak på 130-150 kvm. Något liknande detta: [länk]
Kravet är ett stort och rymligt kök med öppen vy över vardagsrummet. Är det helt orimligt att tro att det går att bygga detta för 1 miljon?
Tyvärr nog helt orimligt om du inte bygger helt lösvirke och gör rubbet själv = 2000+ egna timmar. :(

http://www.fiskarhedenvillan.se/sv/vara_hus/Funkishus/Briljanten/
Är ungefär det du söker, som byggsats.
Tillkommande kostnader
Grunden, gör du själv för 100-150', lejer du blir det 300'-400'.
Div svåröverblickbara kostnader i form av bl.a. markjobb.
Det tillkommer värme/ventilationanläggning, badrum och en massa annat smått och gott.
Ett par duktiga snickare stomreser nog huset på 1-3 veckor, lite beroende på var åtagandet slutar. Sen är det massoooor med jobb kvar.
 
Tack för alla era svar. Vilken hus- och taktyp är billigast att bygga? Ett med fyra sidor och ett platt tak?

Finns det något bra program/sida som räknar ut hur mycket matrial som går åt?
 
Du är på rätt väg!

Enkel rektangulär grundform är billigare än vinklar. Sadeltak eller pulpet kommer på ett ut, men undvik ryggåstak (såvida du inte bygger med annat än det tradionella svenska takstolssystemet). Korta rördragningar. Kompakta våtrum med klädvården placerad i ett badrum. Etc, etc ...

Ett listigt knep för självbyggare är att bygga i etapper: Först en kompakt kub med det nödvändigaste på max 80 kvm (helst mindre). Sedan utbygge exempelvis etapp 2 och 3 på totalt lika mycket till. Alla ritningar, VVS och el noga förberett för utbygge redan i första etappen.

65 hyperekonomiska kvadrat av god kvalitet bör du klara på en miljon.
 
Det är möjligt att bygga för en miljon men då kan huset inte bli stort, mitt hus gick på 900 000 kronor men är bara 95 kvm. Vi fick det stomrest och gjorde resten själva (förutom att vi anlitade en elektriker och en rörmokare till vissa delar). Huset har vanlig standard för idag med golvvärme, helkaklat badrum, bastu, ryggåstak, jordvärme och så vidare. Det enda som jag saknar som vi snålade in på är en kamin, men vi kände att det hade blivit för dyrt med skorsten och så vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.