Hejsan! Jag håller på med en tillbyggnad till vårt hus. I tillbyggnaden kommer det att vara en hall och två små rum. Nu är det så att jag ska förbereda för elen innan jag kallar in en elektriker.

Jag undrar hur många vanliga elluttag man kopplar in per 6 A säkring? Detta för att det ska vara färdigt och kunna minimera kostnaden hos elektrikern. Kan man göra det lätt för sig och koppla in två elluttag och en taklampa per säkring. Alltså att man kan ta en säkring per rum eller kan man belasta säkringen med mer?

Tacksam för svar.

//Kenny
 
Mikael_L
En vanlig tumregel, för vanliga bostadsrum är 10 uttag per säkring.
Så beroende på vad som ska kopplas in i rummen + storlek på rummen, kan du kanske klara dig med en enda säkring.
Ett annat alternativ (så görs det ofta idag) är alla lamputtagen på en säkring och alla vagguttagen på en annan.

I kök, t.ex. måste man ha fler säkringar (=färre uttag / säkring).

Varför 6A ?

edit:
ps. Är du och elektrikern överens om att du förbereder lite?
Kolla annars gärna att han är med på noterna och inte tvärvägrar jobbet annars.
 
Redigerat:
Vem använder 6 A säkringar till bostäder idag?
Hur stora förbrukar tänker du ansluta? Är det vattenkokare och hårtorkar eller enbart sängbelysning och någon taklampa?
Använd inte en säkring per rum utan fördela eluttag och lamputtag så att varje rum matas från minst två olika säkringar. När en säkring bryter kan du tända någon annan lampa.
Förslag två säkringar (A o B), rum 1,2 och 3:
Taklampa i rum 1 till A, Taklampa i 2o3 till B, eluttag i rum 1 till B och eluttag i rum 2 o3 till A.
 
Mikael_L skrev:
En vanlig tumregel, för vanliga bostadsrum är 10 uttag per säkring.
Så beroende på vad som ska kopplas in i rummen + storlek på rummen, kan du kanske klara dig med en enda säkring.
Ett annat alternativ (så görs det ofta idag) är alla lamputtagen på en säkring och alla vagguttagen på en annan.

I kök, t.ex. måste man ha fler säkringar (=färre uttag / säkring).

Varför 6A ?

edit:
ps. Är du och elektrikern överens om att du förbereder lite?
Kolla annars gärna att han är med på noterna och inte tvärvägrar jobbet annars.
Ja elektrikern är en god vän till mig. Enda problemet är att han är utomlands nu och jag inte kan få tag i honom och fråga honom. Därav min fråga här... Men han kommer att kontrollera allt och koppla in det i mitt fina gamla proppskåp... =)
 
Skier12345 skrev:
Vem använder 6 A säkringar till bostäder idag?
Hur stora förbrukar tänker du ansluta? Är det vattenkokare och hårtorkar eller enbart sängbelysning och någon taklampa?
Använd inte en säkring per rum utan fördela eluttag och lamputtag så att varje rum matas från minst två olika säkringar. När en säkring bryter kan du tända någon annan lampa.
Förslag två säkringar (A o B), rum 1,2 och 3:
Taklampa i rum 1 till A, Taklampa i 2o3 till B, eluttag i rum 1 till B och eluttag i rum 2 o3 till A.
Anledningen till att jag skrev 6 A var för att det är vad som finns i proppskåpet i dag. Vad använder man nuförtiden?

Tack för tipset om att fördela rummen.
 
10A. Om ditt proppskåp innehåller 6A säkringar kanse du har gamla ledningar av tyg/tjärpapp (OVIR) som inte tålde mer. Dessa bör kanske bytas ut. Har du jordfelsbrytare, bör annars installeras.
 
Mikael_L
Har du dåligt med lediga platser (vanligt i gamla skåp) eller kanske bara en ledig så är kanske alternativet med endast en säkring till allt bra.
Annars blir nog två st, med någon fördelning likn. den jag eller Skier12345 föreslår bra.
 
Tack ska ni ha för era svar Mikael_L och Skier12345.
Jag har tre lediga platser i skåpet så jag kör på den fördelningen ni rekommenderade med två säkringar. Ska även få kompisen till att installera JFB. Ledningarna i övriga huset är från -62 så de ska bytas men det är ett projekt som ligger längre fram i tiden. Tack än en gång!
 
Mikael_L
Ledningar från -62 är troligen hyggligt fräscha, det är de gamla tjärpapp/tyg ledningarna som är riktigt riktigt risiga idag, och "måste" alltid bytas. Dessa började försvinna under sent 40-tal ungefär, och jag tvivlar på att något installerades efter, säg -55 ungefär.

Det finns säkert de som kan våra tjära ;) ledningars historia bättre och ev rätta till mina tillhuggna årtal.
 
Mikael_L skrev:
En vanlig tumregel, för vanliga bostadsrum är 10 uttag per säkring.
Proppsäkring: ca. 10 uttag.

Dvärgbrytare: Ca. 8 uttag.

//Patrik
 
Sen kanske man ska ta i beaktning att många förbrukare tar lite effekt numera men är många till antalet. Såsom mobilladdare, laptop, digitalbox, dvd-spelare osv..

Så kanske man ska ha något fler uttag. Säkringen fungerar ju som den ska ändå.

Patrik_Hed, Dvärbrytare är sämre än proppsäkring?
 
plank5 skrev:
Sen kanske man ska ta i beaktning att många förbrukare tar lite effekt numera men är många till antalet. Såsom mobilladdare, laptop, digitalbox, dvd-spelare osv..

Så kanske man ska ha något fler uttag. Säkringen fungerar ju som den ska ändå.

Patrik_Hed, Dvärbrytare är sämre än proppsäkring?
Både dvärgar och proppsäkringar har för- och nackdelar.

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Ledningar från -62 är troligen hyggligt fräscha, det är de gamla tjärpapp/tyg ledningarna som är riktigt riktigt risiga idag, och "måste" alltid bytas. Dessa började försvinna under sent 40-tal ungefär, och jag tvivlar på att något installerades efter, säg -55 ungefär.

Det finns säkert de som kan våra tjära ;) ledningars historia bättre och ev rätta till mina tillhuggna årtal.
I min frus föräldrahem byggt -55 är det plastisolerade ledningar, men alla kopplingar i dosor är lödda och isolerade med vulktejp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.