Hej,
Jag undrar om någon vet något om hur det fungerar med att bygga hus med avsikt att sälja... känns som om det kommer vara en komplicerad process som privat person. Går det ens med vinst eller är det bättre att göra det genom eget företag?

Väldig intresserad om någon har byggt och sålt privat, hur det blev efter försäljning och vad hans/hennes uppfattning om det hela var.

mvh
 
  • Gilla
Lollo J
  • Laddar…
Det är väl precis som att bygga ett nytt som du tänkt att bo i, men i sista stund ändrat dig och ska sälja det.
Att nämna syftet med bygget för banken är onödigt, och om du bygger med firma kan dom då kräva att du har en firma med bankgaratiner och företagsförsäkringar av olika slag.

Om det går med vinst beror helt och hållet på om din kalkyl väl håller i slutändan och till sist vad marknaden är beredd att betala. Omöjligt att svara på..

I dessa tider är det nog inte lönt att spekulationsbygga, Då marknaden är efterhållsam, och priserna trissas inte upp likvärdigt vid en högkonjuktur.

Ha i beräkningarna att du kan bli stående med huset en längre tid osålt, +att du inte får likvärdigt som du hade vid en högkonjuktur.
 
  • Gilla
Lollo J
  • Laddar…
Om det vore lönsamt så skulle vi se massor med små byggmästare som spekulationsbyggde hus, det är (tror jag) ganska ovanligt idag.
 
Finns ju fullt av dessa redan JM, Skanska och allt vad de heter ;)

Men att göra själv handlar nog isf mer om man hittar en bra tomt och smäller på ett smakfullt hus på denna som faller många i smaken (=priset trissas upp).

Vill man tjäna snabba pengar är börsen en bättre plats. Lika stor risk ungefär om man vet vad man sysslar med.

Byggnation är behäftat med många små dolda kostnader som är ohyggligt svåra att räkna på även för de som byggt flera hus. Har man otur så kanske man måste spränga eller fylla ut massor och vips så rök 100-200 papp på "ingenting".

Som bäst tippar jag på 10-20% i avkastning om allt går planenligt.

Jag tipsar om köp på ABB eller HM där har du nästan garanterat samma avkastning på 2 års sikt.
 
  • Gilla
Lollo J
  • Laddar…
v-g skrev:
Vill man tjäna snabba pengar är börsen en bättre plats. Lika stor risk ungefär om man vet vad man sysslar med.
Dock är det svårt (om ens möjligt?) att få samma hävstångseffekt. :cool:
 
Jag skulle vilja säga att det mycket väl skulle kunna vara en bra ide att bygga hus själv (om man är kompetent att göra det).

I dagsläget går många arbetslösa, framförallt hantverkare. Om man har ekonomin att bygga för att sedan sälja det är det kanske ett utmärkt sätt att tjäna sitt uppehälle på än att gå arbetslös.

Men som sagt:
-Kompetens att bygga själv
-Ekonomi att kunna undvara under en period
-Anpassa bygget efter efterfrågan på orten

Det tar lika lång tid att bygga ett hus i Danderyd som i Långtbortistan så det kan vara av intresse att leta tomter på rätt ställen

Lycka till!
 
  • Gilla
Lollo J
  • Laddar…
Bygga nytt för att sälja...
Är det någon som vet hur banken då ställer sej till
att man plötsligt ändrar sej och vill sälja huset som man utgett sej
för att flytta in i? Någon dom gjort det ? Hur gick det isåfall ?
Vi vill bygga nytt för att sälja men banken sa nej till att sälja det men ja till
att flytta in o bo i det o sälja vårt befintliga hus. Vi ska bygga ett identiskt hus som vi har i samma område i Stockholm
så konstigt hur banken resonerar... Någon som har tips på hur man ska få finansieringen
för husbygget???
 
Fabrikör Stava skrev:
Jag skulle vilja säga att det mycket väl skulle kunna vara en bra ide att bygga hus själv (om man är kompetent att göra det).

I dagsläget går många arbetslösa, framförallt hantverkare. Om man har ekonomin att bygga för att sedan sälja det är det kanske ett utmärkt sätt att tjäna sitt uppehälle på än att gå arbetslös.

Men som sagt:
-Kompetens att bygga själv
-Ekonomi att kunna undvara under en period
-Anpassa bygget efter efterfrågan på orten

Det tar lika lång tid att bygga ett hus i Danderyd som i Långtbortistan så det kan vara av intresse att leta tomter på rätt ställen

Lycka till!
Här kan då bli tvist. Får A-kassan (om man nu går på det) nys om att man gör det för vinstintresse lär den ryka och bli återbetalningsskyldig.

Sen vid försäljning kan du inte dra av eget arbeta från vinsten. Om du inte jobbar på bygget via din firma och skickar fakturor till dig själv.
 
Lollo J skrev:
Bygga nytt för att sälja...
Är det någon som vet hur banken då ställer sej till
att man plötsligt ändrar sej och vill sälja huset som man utgett sej
för att flytta in i? Någon dom gjort det ? Hur gick det isåfall ?
Vad kan banken säga? Huset står ju där.
Så länge du betalar tillbaks det du lånat är de nog nöjda.
 
  • Gilla
Lollo J
  • Laddar…
O
Lollo J skrev:
Bygga nytt för att sälja...
Är det någon som vet hur banken då ställer sej till
att man plötsligt ändrar sej och vill sälja huset som man utgett sej
för att flytta in i? Någon dom gjort det ? Hur gick det isåfall ?
Vi vill bygga nytt för att sälja men banken sa nej till att sälja det men ja till
att flytta in o bo i det o sälja vårt befintliga hus. Vi ska bygga ett identiskt hus som vi har i samma område i Stockholm
så konstigt hur banken resonerar... Någon som har tips på hur man ska få finansieringen
för husbygget???
Banken uppskattar inte dubbla boenden... Du vill alltså bo kvar där du bor och bygga ett nytt hus för att sälja?
Men varför inte sälja det befintliga huset och flytta in i det nya?
Nu är banker ett konstigt väsen som ingen förstår sig på...
 
Jag vet en kille som bygger ett hus om året som privatperson (det är det man får göra utan att det räknas som en verksamhet). Han bygger exklusiva hus i dyra områden i Stockholm. Första huset byggde han först ett stort garage som han inredde och bodde i under bygget. När det såldes så finansierade det hans privata boende samt tomt+byggkostnad för nästa hus.
Han bygger själv men tar hjälp av billig utländsk arbetskraft, har även en arkitekt som hjälper honom med kostnadseffektiva lösningar.

Han verkar leva väldigt väl på detta. Men det krävs ju att man bygger där husen är rejält dyra för att få ngn utväxling, och då gäller det att ha en rejäl grundplåt till första tomten.
 
  • Gilla
Lollo J
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Banken uppskattar inte dubbla boenden... Du vill alltså bo kvar där du bor och bygga ett nytt hus för att sälja?
Men varför inte sälja det befintliga huset och flytta in i det nya?
Nu är banker ett konstigt väsen som ingen förstår sig på...
Tack för svar! Jag vill inte flytta igen jag har flyttat färdigt s.a.s. Det vi vill nu är att bygga ett likadant hus som vi precis byggt o är nyinflyttade i, fast sälja det när det står klart. Hmmm, ja vad kan banken säga om man ändrar sig o inte vill flytta utan sälja istället...
De kan ju villkora lånet innan de ger det. Ja banken tänker fyrkantigt ibland... Som jag ser det kommer vi ju inte ha dubbelt boende i.o.m att vi säljer direkt när det är klart.
 
Smart kille:) funkar nog bra om man slipper hålla på att be om lån från banken.
 
Hmm kom att tänja på att de villkorat säkert lånet innan de ger ut det. Men du har rätt, vad kan de säga egentligen? De får ju tillbaka pengarna med ränta.
 
Fast det där att bygga hus på spekulation är ju en rätt riskabel verksamhet. EN anledning att det går, är att huspriserna under lång tid gått upp. Så att om du köper en tomt, och kalkylerar på en viss byggkostnad, och ett visst försäljningspris, så ger den allmäna prisökningen på villor att du får ut mer än du kalkylerat med när du säljer huset 1 - 2 år senare. Den vinsten täcker ev. fleräkningar osv.

Men OM vi då får en period med avstannad prisutveckling eller tom sjunkande priser så försämras byggkalkylen genast radikalt. Och är man då mitt i ett bygge så kan man inte hoppa av. Utan får se hur marknadskrafterna utarmar den förväntade vinsten för varje dag, medan bygget pågår.

OM den här typen av spekulation vore allmänt lönsam så skulle ju husföretagen inte sälja byggen som de gör idag, de skulle producera färdiga hus på spekulation, och sälja dem färdigbhyggda. Men av någon anledning gör de inte så. Och har man som privatperson inte en faktor som gör att du kan bygga dramatiskt mycket billigare än husföretagen så bör man nog akta sig för den här typen av spekulation. Avsevärt mer riskabelt än att ex. spekulera med lånade pengar på börsen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.