Har nu i stort sett färdigställt takstolar och väggar då vi har rivit gammalt plåt tak och höjt lite på en tillbyggnad. Vill kolla så att jag har allt klart för mig då råsponten ska börja spikas imorgon.

Utmed nockfasad blir det: råspont, trekantslist, papp. Pappen går upp på trekantslisten men viks inte över. Ströläkten spikar man bara i takstolarna eller? Inte råsponten? Sedan bärläkten genom ströläkten så att säga, 3-tums till allt.

På rännfasad har jag blivit tipsad om att använda avrinnignsplåt tror jag det hette? Där är jag mer osäker.. Jag har ju kilbrädor i änden, blir det råspont, kilbräda, plåt, papp..eller vilken ordning?

Hur gör man på nocken? Jag bad puckot på Beijer att skicka hem *allt* jag behövde från råspont och upp, han missade bara råsponten, trekantslist, kilbräda, nockbrädor, pappspik...verkar som jag kommer behöva lite tjära eller nåt också..handlar väldigt gärna där igen :rolleyes:
Men nocken som sagt, dimensioner?
 
Vad ska du göra av pappen om den inte viks över 3kantslisten?
 
Sluta med pappen uppe på listen kanske?
Oavsett om du var sarkastisk eller inte :p så när jag tänker efter känns det som att den kan krulla sig efter ett par år och vatten hitta in till råsponten. Jag gogglade fram lite instruktioner till den (kerabit) och där stod ju bra mycket mer än vad som står på rullen :)
Nu har jag klart för mig att den ska vikas över trekantslisten och spikas där. Likaså hittar jag DELVIS hur fotplåt (inte avrinningsplåt) ska monteras. De visar bara: råspont, pappremsa, plåt, hel papp. Vetefan vart jag ska lägga kilbrädan..
 
Vad betyder detta?
Vid taklutning mindre än eller lika med 18° skall även våderna tvärs takfallets
lutning skarvklistras.


Vi har 18 grader. Betyder det att man förutom klisterkanten på pappen (som jag trodde räckte), ska tjära alla skarvar?
 
Fasen nu fick jag mer att fundera över när jag läser forumet....var sätter jag upphängningen för hängrännorna? Trodde de skulle sitta på skäggbrädan (heter det så? den utanpå takstolarna), men nu läser jag att den fästs i råsponten?!
 
Ja lät pappen gå över 3kantslisten och lät den fortsätta ~1dm nedanför, skar sedan av den från 'insidan' mot vindskivorna efter att dessa spikats på.

Hängrännekrokar kan du sätta antingen på taket (på råsponten) eller på fotbrädan.
Mitt tak hamnade lite för långt ut/fotbräda för långt in så jag lär sätta klossar mellan vaje krok och fotbrädan, och dessa ska börjas sågas till idag. :)
 
Mikael_L
Jag la enligt tillverkarens rekommendationer, längs takfoten:
Råspont - en 20-25 cm nåt, pappremsa - asfaltsklister - fotplåt - kanske asfaltsklister, (kommer inte ihåg, men har för mig att jag tyckte det förklistrade tog dåligt mot plåten) - underlagspapp enligt anvisningar.
Då tycker jag du kan göra samma, men sätta kilbrädan på råsponten först.

Jag har 27gr, men klistrade ändå alla lodräta skarvar (där snittet givetvis lutade enligt instruktion). När jag väl gör jobbet, gör jag det gärna så bra det går, tar faktiskt inte så mycket extra tid.

Vid takfallet satt jag 45x45 under råsponten och trekantslist ovanpå.
Pappen upp och vikt över på trekantslisten, den är inte renskuren än, men FredrikR verkar ha ett bra "recept".
Vid nocken ute vid takfallets trekantslist går det inte att få till pappen både hel, oveckad och obruten, så där splittade jag upp den och asfaltsklistrade och spikade sen en mindre bit, ca 12-15cm x 30cm.

Över nock vek jag bara det som var kvar av sista våden över nocken, sen vek jag likadant från andra sidan och klisterspikade.
Har man nockventilation måste man givetvis göra på annat vis.

Mina våder över nock verkar däremot lätt kunna ta stryk pga rörelser i underliggande råspont om man går på nocken, så jag är jätteförsiktig när jag rör mig där uppe. När yttertaket är på plats är det ju inga problem längre.

En del bygger jag med nockbräda, men jag vet inte riktigt hur man gör då.

Det där var hur jag gjorde. Men amatör som jag är, ger jag inga garantier. ;)
 
Jaha då kom pappen på idag, klistrade och lappade det sista vid vindskive nock 15 minuter innan regnet kom :D

Men jag undrar en sak, råspont vet jag att det är riktigt illa om man låter det regna på. Men när pappen väl ligger, hur klarar den regn? I vilken utsträckning? Det ska vara uppehåll till större delen imorgon så läkta bör jag hinna med, fast pannor kommer dröja till tidigast nästa helg. Är det ok för pappen och läkt med ostadigt väder hela veckan eller behöver jag täcka?
 
Mikael_L
Kraftig blåst är nog farligare än mycket regn, så se till att det sitter ströläkt och i övrigt är väl fastsatt vid alla kanter och språng.

Är pappen väl på skulle jag inte vara orolig för några veckors regn.
 
Det låter bra det, tack och jag återkommer säkerligen ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.